میثاق طب

جمع آوری اطلاعات پزشکی

میثاق طب

جمع آوری اطلاعات پزشکی

خانم ها، این ماده غذایی را برای پیشگیری از سرطان سینه هر روز بخورید!


در مطالعه ای که دانشمندان دانشگاه هاروارد به تازگی انجام دادند نشان داده شده است که موادغذایی مصرفی در دوران کودکی و نوجوانی با ابتلا به سرطان در بزرگسالی مرتبط است.
به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ نویسنده این مطالعه، مریم فروید در ملاقات با دانشمند دانشگاه هاروارد گفت: در بیشتر مطالعات قبلی ارتباط بین فیبر و سرطان سینه در زنان مورد بررسی قرار نگرفته و مطالعه ای با این مضمون دیده نمی‌شود.

به گفته نویسنده مریم Farvid، بازدید دانشمند در دانشگاه هاروارد T.H. مدرسه چان بهداشت، اکثر مطالعات قبلی بررسی ارتباط بین مصرف فیبر و خطر سرطان پستان شده اند "غیر قابل توجه است." او اشاره می کند که هیچ یک از این مطالعات نگاهی به رژیم غذایی در دوران نوجوانی و جوانی نداشته اند اما به نظر می رسد که این دوران ارتباط  نزدیکی با عوامل خطر ابتلا به سرطان سینه همراه است.

برای پر کردن این شکاف پژوهشی، تیم تحقیقاتی به مطالعه تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده از  90  هزارزن ازبخش  پرستاران بهداشت پرداختند.

اطلاعات در مورد رژیم غذایی مصرفی انها از طریق پرسشنامه در سال 1991 وپس از آن هر 4 سال یک بار تکمیل و جمع آوری شد، در این زمان زنان 27 تا 44 سال سن داشتند و در سال 1998 این زنان پرسشنامه ای را درخصوص مواد غذایی مصرفی خود  دردوران دبیرستان تکمیل کردند.

فروید وهمکارانش مصرف فیبر در رژیم غذایی زنان را مورد تجزیه و تحلیل قرارداده و آمار ابتلا به سرطان سینه در میان آنها را ارزیابی کردند.

گفتنی است، 1زن ازهر8 زن در ایالات متحده سرطان در طول عمر خود با سرطان سینه دست و پنجه نرم می کند. دانشمندان  تخمین زده اند امسال در حدود 40  هزار زن از سرطان سینه می میرند در حال حاضر حدود 2.8 میلیون نفر از که در گذشته به سرطان سینه مبتلا بودند وجود دارد. 

پس از سرطان پوست، سرطان سینه در میان زنان آمریکایی شایع ترین سرطان است. انتظار می رودکه امسال بیش از246  هزار زن در ایالات متحده  این سرطان در آنها تشخیص داده شود.

بر اساس این یافته های این تیم تحقیقانی نشان داده شد که زنان جوان که نگران ابتلا به سرطان سینه هستند با افزایش مصرف فیبر می توانند خطر ابتلای به این سرطان شایع را کاهش دهند.

هر 10 گرم فیبر در رژیم غذایی روزانه  معادل یک سیب و دو برش نان گندم کامل 13 درصد خطرابتلا به سرطان سینه را در مقایسه با زنانی که در اوایل دوران بلوغ فیبر کمی مصرف کرده بودند کاهش می دهد. مصرف فیبر بالا  در این زنان خطر ابتلا به سرطان سینه را بین 12 تا19 درصد کاهش داده است. 

مصرف فیبر بالا در دوران بلوغ به طور کلی16 درصد خطر ابتلا به سرطان و 24 درصد خطرابتلا به سرطان سینه قبل از یائسگی را کاهش می دهد.

محققان تصریح کردند: منبع غنی فیبردر میوه ها و سبزیجات است به نظر می رسد که  فیبر بالا با کاهش سطوح استروژن در خون که یک عامل خطرناک در ایجاد سرطان سینه است به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک می کند. 

نویسندگان ارشد این تحقیق، والتر ویلت واستاد فردریک جان در دانشگاه هاروارد با نتایج بدست آمده اظهار کردند: در مطالعات دیگری اثبات شده است که که  بافت سینه به خصوص در دوران کودکی و نوجوانی  تحت تأثیر مواد سرطان زا است و شواهد حاکی از ان است که در حال حاضر آنچه که ما فرزندان ما در کودکی و نوجوانی مصرف می کنند یک عامل مهم در ابتلا به سرطان در آینده است.

به جای رفتن به باشگاه بدنسازی گوجه فرنگی بخورید!


پروتئین‌های موجود در گوجه فرنگی به بدن کمک می‌کند تا از تهلیل ماهیچه‌ها جلوگیری کند و باعث بازسازی و خوش‌ فرم شدن برخی عضلات شود.
به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ با افزایش سن تغییرات بسیاری در ظاهر و اندام افراد ظاهر می‌شود که در بیشتر موارد ناخوشایند است. تحلیل و ضعف عضلات و افتادگی ماهیچه‌ها می‌تواند بسیار غم‌انگیز باشد و اعتماد به نفس افراد را تحت تاثیر قرار دهد. 

بسیاری از افراد بر این باورند که چنین اتفاق‌هایی در بدن با افزایش سن غیرقابل انکار و امنتاع است و خواه و ناخواه اتفاق می افتد. در صورتی که با آگاهی از خواص برخی ویتامین‌ها و پروتئین‌ها می‌توان هوشمندانه این مشکل را مهار کرد.

محافظت از بدن و زیبایی آن می‌تواند کیفیت زندگی و حس رضایت را افزایش دهد. محققان سال‌های سال بر این مورد تحقیق کردند تا بتوانند راهی برای پیشگیری یا مهار تضعیف و تهلیل ماهیچه‌ها پیدا کنند. تحقیقات و مطالعات اخیر پروتئین‌هایی در گوجه فرنگی یافته است که می‌تواند دوای این درد باشد.

وجود دو ماده اسید اورسولیک و توماتیدین در گوجه فرنگی می‌تواند به استحکام، قدرت و حفظ ماهیچه‌ها بسیار کمک کند. این دو ماده نیاز ماهیچه‌ها را تامین می‌کنند و عواملی همچون کمبود مواد و بی‌تحرکی آن‌ها را که منجر به تحلیل و تضعیف آن‌ها می‌شود برطرف می‌کنند. این دو ماده موجب تحریک رشد و قدرت سلول‌های ماهیچه‌ها می‌شود.

 علاوه بر این، اسید اورسولیک و توماتیدین از تهلیل رفتن عضلات بر اثر بیماری، جراحت یا افزایش سن جلوگیری می‌کند. تهلیل و تضعیف عضلات موجب کاهش قدرت بدنی افراد می‌شود، آن‌ها بیشتر خسته می‌شوند، بیشتر زمین می‌خورند و شکستگی در بدن آن‌ها ایجاد می‌شود.

اولین نشانه های سرطان روده، جدی بگیرید!


سرطان روده بزرگ به عنوان چهارمین سرطان شایع در آقایان و پنجمین سرطان شایع در خانم‌ها شناخته شده است.
دکتر آگاه، فوق تخصص گوارش در گفتگو با  خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران گفت: خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در جامعه‌ی امروزی تحت تاثیر عواملی چون ژنتیک، تغییر مصرف غذایی و زندگی ماشینی روبه افزایش است مصرف فست‌فود ، کم تحرکی، افزایش مصرف گوشت قرمز و چربی و کم شدن مصرف سبزی و میوه در این روند رشد نقش به سزایی دارد. 
 
وی افزود: از نظر علائم بالینی سرطان ممکن است سمت راست یا چپ روده را درگیر کند. 
 
 هنگامی که سمت چپ روده را درگیر می‌کند تغییر در اجابت مزاج رخ می‌دهد به طوری که ممکن است فردی که دفع مناسب نداشته دچار اسهال‌های متناوب شود این درگیری با درد به ویژه در قسمت چپ و پایین شکم همراه است که ممکن است به صورت دفع خون روشن خود را نشان دهد. 
 
دکتر آگاه ادامه داد: سرطان روده بزرگ در قسمت راست علائم بالینی مشخص ندارد به نحوی که متاسفانه ممکن است خیلی دیر تشخیص داده شود. از علائمی که می‌توان به آن اشاره کرد وجود خون مخفی در مدفوع و یا ضعف و بی حالی ناشی از خونریزی است. 
 
 دکتر آگاه اظهار داشت: برای پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ باید به رژیم غذایی توجه داشت به گونه‌ای که مصرف بیش از حد گوشت قرمز و چربی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد و مصرف لبنیات فراوان و سبزی و میوه از احتمال ابتلا به این بیماری می‌کاهد. 
 
وی خاطر نشان کرد: برای بیمارانی که سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به سرطان روده بزرگ را دارند باید غربالگری صورت گیرد که بسته به نسبت فرد بیمار و سن آن روش غربالگیری متفاوت می‌شود کولونسکوبی یکی از بهترین روش بیماری یابی برای این افراد است. 

بهترین تغذیه در زنگ تفریح مدرسه


والدین نباید به این فکر کنند که فرزندشان باید فقط بخورد تا سیر شود بلکه هدف اصلی یک پدر و مادر باید فراهم کردن تغذیه سالم و مناسب برای فرزندشان باشد.
شادی مددی، کارشناس تغذیه  گفت: گرسنگی باعث کاهش قند خون بدن می‌شود و قدرت یادگیری را پایین می‌آورد زنگ تفریح زمان مناسبی برای خوردن یک میان وعده مختصر است تا دانش آموز بتواند در کلاس بعدی تمرکز کافی را داشته باشد. 
 
 وی افزود: متاسفانه برخی از بوفه‌های مدارس خوراکی‌های مناسبی در اختیار دانش آموزان قرار نمی‌دهند و والدین خود باید به فکر یک میان وعده‌ی مناسب برای فرزندشان باشند به عنوان مثال چیپس و پفک که جزو خوراکی‌های مورد علاقه‌ی کودکان می‌باشد به هیچ وجه توصیه نمی‌شود زیرا اسید چرب ترانس‌ بالایی دارد و حاوی نمک بسیار است. پیشنهادی می شود که به جای استفاده از این گونه خوراکی‌ها از ذرت بو داده‌ی خانگی کم نمک استفاده شود، که حاوی املاح معدنی و فیبر است. 
 
 وی ادامه داد: خوراکی‌هایی از قبیل شکلات و آبنبات که علاوه بر اسید چرب ترانس حاوی شکر و مواد قندی نیز می‌باشد با وجود انرژی فراوانی که به بدن می‌دهد از ارزش غذایی کمی برخوردار است و باعث پوسیدگی دندان‌ها  می‌شوند، توصیه می‌شود به جای این خوراکی‌ها از کلوچه خانگی به همراه شیر و یا آب میوه طبیعی استفاده شود که سالم‌ و مقوی‌تر است. 
 
وی در خصوص ساندویچ‌های سویس و کالباس گفت: فرآورده‌های گوشتی این مواد مملو از نیترات است که در بدن تبدیل به ماده‌ای به نام نیتروزآمین می‌شود که برای بدن مضر است توصیه می‌شود  به جای این‌گونه ساندویچ‌ها از ساندویچ‌های خانگی مثل مرغ، کوکو و.... به همراه سبزیجات تازه از قبیل کاهو،‌گوجه فرنگی استفاده شود و یا از ساندویج‌ نان و پنیر به همراه گردو و سبزیجات استفاده شود. 
 
 میوه یکی دیگر از میان وعده‌های مناسب است والدین می‌توانند میوه‌هایی با رنگ‌های مختلف را خرد کرده و به صورت سالاد میوه برای فرزندشان آماده کنند یا می‌توانند از میوه‌های خشک استفاده کنند. 
 
مددی اظهار داشت: استفاده از انجیر خشک و کشمش به‌همراه مغزهای مختلف به صورت خام و بدون نمک، به دلیل وجود املاح معدنی از قبیل آهن، کلسیم، روی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 
 
وی خاطر نشان کرد: بهتر است برای بهبود سلامت فرزندانمان آنها را متقاعد کنیم تا از مصرف مواد مضر خود داری کنند و این مسئله تنها با آموزش صحیح خانواده‌ها امکان پذیر است. 

آلوده ترین عضو بدن انسان کدام است؟

مطالعه‌ای جدید نشان داده است که اگر افراد هر روز هم دوش بگیرند، همچنان قسمتی از بدن آن‌ها به طور کامل تمیز و پاکیزه نمی‌شوند.
 بهداشت فردی بخش مهمی از زندگی هر فردی است که برای حفظ سلامت عمومی بدن باید آن را رعایت کند. 

قسمتی در بدن وجود دارد که بیش از 67 نوع باکتری روزانه در آن بوجود می‌آید و زندگی می‌کنند و اگر افراد روزانه و به طور منظم هم دوش بگیرند، این قسمت باز هم به طور کامل تمیز نمی‌شود.

با بیرون رفتن از خانه ما به همراه لباس‌ها، موها و پوست خود باکتری‌های فراوانی را با خود به خانه می‌آوریم که باید با دوش گرفتن آن‌ها را برطرف کنیم. این ذرات کوچک اگر وارد غذا و داخل بدن ما شوند، می‌توانند بسیار خطرناک باشد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید  ناف آلوده‌ترین و کثیف‌ترین بخش بدن است و با وجود شستن مو و پوست همچنان آلوده می‌ماند. ناف تنها قسمتی از بدن است که بعد از اینکه از حمام بیرون می‌آیید همچنان تمیز نشده است. شست‌وشوی ناف سخت است و در واقع دسترسی به آن و تمیز کردن آن کمی مشکل‌ساز است به همین دلیل باکتری‌ها می‌توانند به راحتی در آنجا تکثیر شوند.

لطفا دست از سر نمک بردارید/ به بیلبوردهای شهر این روزها با دقت نگاه کنید

 


مسئولان وزارت بهداشت نسبت به تبعات و عوارض مصرف بی رویه مواد غذایی و خوراکی های با نمک هشدار می دهند. اما، ایرانی ها از نمکدان دست بر نمی دارند.
هنگامی که در هنگام قدم زدن در پیاده‌روهای شهر ویترین مغازه‌های سوپر مارکت‌ را نگاه می‌کنیم این مسئله در ذهنمام خطور می‌کند که اکثر تنقلات و خوراکی‌های فرزندان و حتی بزرگسالان ما از نمک زیاد تهیه شده است و نکته جالب این جاست است که این مواد خوراکی باب میل همه قشرهای اجتماع است و به همین خاطر است که به دلیل رعایت نکردن در مصرف نمک کشورمان طبق آمار سازمان بهداشت جهانی سه برابر متوسط مردم دنیا مصرف کننده نمک است و این جای فکر دارد.

وزارت بهداشت و درمان جدیداً‌ در طرحی زمینه همه بیلبوردهای اطراف برخی اتوبان‌‌های تهران را خریداری کرده است. تا مواردی که بر روی آن تبلیغات می‌شوند از سلامت کافی مواد غذایی و به خصوص نمک به کار رفته در آن، برخوردار باشد و این یک جای امید برای ریشه‌کن کردن بیماری‌های ناشی از مصرف نمک است.
ادامه مطلب ...

بابونه، داروخانه ای در یک گیاه

گیاه بابونه خاصیت درمانی بسیاری دارد و می تواند به عنوان مسکن برای درمان درد مورد استفاده قرار گیرد.
دکتر حسن اکبری متخصص آسیب‌شناسی و مدرس طب اسلامی ایرنی  گفت: بابونه یک داوری گیاهی با خواص بسیار فراوان است که طبیعتی گرم و خشک دارد و مهمترین مواد موثر آن بیزابولول، کامازولن،‌آپی جنین و لوتئولین می باشند.

وی در مورد مهمترین خواص درمانی بابونه اظهار داشت: خواص گوارشی این گیاه درمان سوء هاضمه، تقویت معده، ضد نفخ، درمان ورم معده و نیز ورم کبدی و طحالی است. همچنین بابونه دارای خواص مغزی از جمله تقویت اعصاب و حافظه، آرام‌بشخ، ضد میگرن،‌خواب آور، ضد اضطراب و بیقراری، درمان سرگیجه و کمک کننده برای درمان تشنج‌های عصبی و صرع است.

اکبری افزود: خواص قلبی و عروقی این گیاه معجزه‌ آسا مانند گشادکننده عروق، تنظیم کننده فشار خون، رقیق کننده خون، درمان کم خونی و همچنین کم کردن غلظت خون است.

وی در مورد خواص پوستی بابونه بیان کرد: این گیاه دارویی ضد التهاب پوستی است که می‌تواند برای بهبود اگزمای پوستی و جوش‌های غرور جوانی استعمال شود. به علاوه ضد ورم و قرمزی پوست ، ضد عفونی کننده و تنگ کننده منافذ پوستی به شمار می‌آید. به طور عمومی افزاینده قدرت سیستم ایمنی بدن می باشد که خواص دیگری چون ضدسرفه، ضد درد،‌ضد اسپاسم عضلات ، درمان گلودرد و داروی ضد سرماخوردگی نیز دارد.

وی خاطر نشان کرد: مصرف 2 تا 3 فنجان بابونه  قبل از غذا می تواند خاصیت آرام بخشی داشته باشد. دم کردن آن همانند دم کردن چای است که پودر یا خود گیاه بابونه را داخل قوری ریخته و بعد آب جوش را اضافه کرده و در قوری می گذاریم بعد از 10 دقیقه آماده مصرف می‌شود. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که مصرف زیاد بابونه عوارضی چون واکنش‌های خفیف آلرژی،‌سردرد یا تعریق زیاد را به همراه دارد.

علت تیره شدن ناگهانی پوست

دکتر حسن اکبری متخصص آسیب شناسی و مدرس طب اسلامی ایرانی گفت: رنگ صورت نشان دهنده‌ی عملکرد معده و کبد است یعنی کسانی که معده و کبد سالمی دارند، رنگ صورت آنها شفاف و شاداب می‌باشد و برعکس کسانی که پوست کدر و تیره( سربی و بی روح) دارند از معده و کبد ضعیفی برخوردار می‌باشند.

وی ادامه داد: امروزه بسیاری از افراد جامعه کبد آنها مناسبی ندارند، در نتیجه دچار یبوست می‌شوند و سموم موجود در بدن آنها خارج نمی‌شوند و در سطح پوست تجمع می‌کنند، به علاوه تغییر رنگ پوست نسبت به حالت عادی نشان دهنده‌ی نبودن سلامت درونی و سلولی می‌باشد.

اکبری اظهار داشت: افراد برای رفع تیرگی پوست و سیاهی دور چشمان ابتدا باید الگوی غذایی خود را اصلاح کنند، برای نمونه مصرف فست فود، آب سرد به میزان زیاد، گوشت مرغ صنعتی، گوشت گاو و روغن‌های صنعتی پرهیز کنند.

وی افزود: برای درمان اختلالات پوستی و تغییرات رنگدانه‌ای در پوست باید کبد تقویت شود که انار تاثیر بسیار زیادی برای بهبود عملکرد کبد دارد و نیز مصرف انار موجب خارج شدن مواد زائد در بدن و روشن شدن چهره و افزایش شادابی پوست می‌شود.

چربی سوز ترین قرص لاغری طبیعی در دنیا


گونه‌های خاصی از میوه‌ها و سبزیجات به دلیل دارا بودن ترکیبات ویژه خاصیت لاغرکنندگی و ایجاد تناسب اندام در افراد را دارند.
، کارشناسان در جدیدترین تحقیقات خود دریافته‌اند خوردن میوه‌ و سبزی روزانه می‌تواند باعث لاغری و کاهش جذب انرژی توسط بدن از راه خوردن مواد غذایی و کربوهیدرات‌ها شود.

گفتنی است، بر اساس پژوهش‌ها میوه‌ها و سبزیجات عادی سطح بالایی از فلاونوئیدها است که می‌تواند مانع از افزایش وزن در افراد شوند.

بررسی ها نشان می‌دهند، فلاونوئیدها بویژه در میوه‌هایی چون انوع توت‌ها، سیب، گلابی، توت فرنگی و تربچه وجود دارد.

تا به حال بیشتر خاصیت میوه‌ها به دلیل وجود آنتی اکسیدان در ترکیب آنها شناسایی شده است اما به تازگی اثر فلانوئیدها بر کاهش وزن در اثر مصرف میوه نیز به اثبات رسیده است.

این تحقیقات حاصل کار گروهی مشترک دانشگاه‌های شرق آنجلیا(UEA) و دانشکده پزشکی هاروارد است.

پژوهشگران بر این اساس به افراد توصیه می‌کنند برای کاهش وزن در کنار رعایت رژیم غذایی به انجام ورزش و فعایلت‌های فیزیکی، جلوگیری از استرس میوه و سبزیجات تازه نیز مصرف کنند.

کارشناسان قوی‌تریند میوه‌های حاوی فلاونوئیدها را شامل زغال اخته، توت فرنگی، گیلاس، تمشک، انگور، تربچه، انگور فرنگی، سیب، چای سبز و پیاز می‌دانند.