میثاق طب

جمع آوری اطلاعات پزشکی

میثاق طب

جمع آوری اطلاعات پزشکی

روزه‌ برای درمان کبد چرب موثر است

تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد که جلوگیری از خوردن و آشامیدن در ساعات مشخصی از روز باعث بهبود بیماری کبد چرب می‌شود.

 به نقل از ساینس دیلی، مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد که جلوگیری از خوردن و آشامیدن در مدت مشخصی از روز، متابولیسم کبد را تنظیم می‌کند.

دانشمندان در موسسه تحقیقاتی هلمهولتز زنتروم، اطلاعات جدیدی در مورد آنچه در سطح مولکولی هنگام گرسنگی اتفاق می‌افتد، به دست آورده‌اند. نتایج تحقیقات این موسسه نشان می‌دهد که با محرومیت از غذا، پروتئین خاصی تولید می‌شود که سوخت و ساز کبد را تنظیم می‌کند.

در این مطالعه، دانشمندان به دنبال تفاوت فعالیت ژنتیکی سلول‌های کبدی ناشی از روزه داری بودند. در تحقیقات مشخص شد که پروتئین GADD۴۵β با تحمل گرسنگی در ساعات مشخصی از روز که مطابق با ساعات مشخص روزه داری است، در بدن انسان فعال می‌شود.

آزمایش‌های شبیه سازی بعدی نشان داد که GADD۴۵β وظیفه کنترل جذب اسید‌های چرب در کبد را بر عهده دارد و موش‌هایی که فاقد ژن مربوطه بودند بیشتر در معرض بیماری کبد چرب بودند. با این حال هنگامی که پروتئین بازیابی شد، محتوای چربی کبد نرمال شد و همچنین متابولیسم قند بهبود یافت. دانشمندان توانستند این نتیجه را در انسان‌ها نیز تأیید کنند. سطح پایین GADD۴۵β با افزایش تجمع چربی در کبد و افزایش سطح قند خون در انسان‌ها همراه بود.

زنجبیل چه خواصی دارد؟

زنجبیل در کنار خاصیت سرکنندگی، خاصیت گرمازدگی هم دارد، غذاهای گرمازا با افزایش دمای بدن به افزایش سوخت و ساز و کالری سوزی کمک می‌کند، زنجبیل هر 10 هزار بار قوی تر از داروهای شیمی درمانی در نابود کردن سلول های سرطانی موثر است، علاوه بر این زنجبیل برای کاهش حالت نفخ و تسکین درد بسیار مفید است؛ همچنین برای پیشگیری از خطر ابتلا به سرطان بسیار موثر است و باعث تسکین حالت تهوع می‌شود.

////


علائم کمبود کلسیم

کلسیم نقش موثری در لاغری دارد، همچنین به عنوان یک ماده بسیار مفید برای پیشگیری از سرطان کولون به شمار می‌رود که به کاهش دردهای پیش از قاعدگی و غیره کمک شایانی می‌کند؛ کمبود کلسیم در بدن باعث کاهش رشد قدی، عدم استحکام دندان، پوکی و نرمی استخوان می‌شود؛ بهترین منبع برای تامین کلسیم شیر، ماست و اسنفاج است.

خوب است بدانید که کلسیم خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد و برای کسانی که قصد بارداری دارند بسیار لازم و ضروری است از این رو باید بدن به میزان کافی کلسیم دریافت کنند تا فعالیتی مناسب داشته باشد.

معجزه دم کرده پونه

پونه جزو دسته‌ای از گیاهان است که خواص فراوانی دارد از این رو محققان طب سنتی استفاده آن را بسیار مفید می‌دانند و توصیه می‌کنند که افراد حتما آن را در برنامه غذایی خود بگنجانند، خوب است بدانید که پونه به رفع سـردرد و بی‌خـوابی کمک می‌کند همچنین گلـودرد را تسکین می‌بخشد و نفخ شکم را از بین می‌برد، علاوه بر این حالت تهوع را از بین می‌برد و تـب خفیف را کم می‌کند؛ همچنین بانوانی که در دوران قاعدگی درد زیادی دارند می‌توانند از آن استفاده کنند چرا که برای کاهش دردهای قاعدگی بسیار  مفید است علاوه بر این  سرماخوردگی و زکام را درمان می‌کند.

////


موقع غذا خوردن آب ننوشید

موقع غذا خوردن آب ننوشید

بسیاری افراد عادت دارند که حین غذا خوردن آب مصرف کنند، غافل از اینکه این کار برای سلامتی مضر است؛ خوب است بدانید کسانی که هنگام غذا خوردن آب می‌نوشند با مشکل هضم غذا مواجهه خواهند شد چرا که این کار باعث می‌شود دستگاه هاضمه  از ابتدای کار، مختل شود و مشکلات زیادی برای او به وجود آید؛  این افراد به عارضه ضعف دستگاه گوارشی مبتلا خواهند شد؛ زیرا نوشیدن آب در ابتدای غذا،‌ معده را از هم باز می‌کند و عارضه گشادی معده می‌آورد.

////

به نقل از اسپوتنیک، اکاترینا یانگ متخصص غدد در روسیه در گزارشی اظهار کرد: افرادی که از سوزش معده و آروغ زدن، نفخ و سنگینی معده هنگام غذا خوردن، مدفوع ناپایدار و رشد بیش از حد باکتری روده کوچک رنج می‌برند، نباید بیش از ۱۰۰ میلی لیتر مایعات در هنگام غذا خوردن بنوشند.

این متخصص غدد بیان کرد: فقط در صورت نیاز به نرم کردن توده غذا در معده یا خوردن قرص‌های مصرف شده با غذا، کافی است چند جرعه آب بنوشید.

یانگ افزود: بیماران مبتلا به GERD (بیماری رفلاکس معده) و بسته شدن ضعیف پیلورس معده باید توجه ویژه‌ای داشته باشد تا در هنگام وعده‌های غذایی نوشیدن آب را به حداقل برسانند. این موارد در هنگام انجام گاستروسکوپی به راحتی تشخیص داده می‌شوند. 

او گفت: دلیل این امر آن نیست که آب با آب معده مخلوط شده و آن را رقیق می‌کند. اگرچه این جنبه برای بیمارانی که از نظر آسیب شناسی اسیدیته کمی دارند بسیار مهم است. اما با این کار با افزودن مایعات، حرکت سریع غذا از معده به روده‌ها بدون هضم کافی انجام می‌شود که این امر خطرناک است.

فواید مصرف خیار در شب

خیار یکی از میوه‌هایی است که فواید زیادی دارد و محققان طب سنتی استفاده از آن را بسیار توصیه می‌کنند، خوب است بدانید مصرف این میوه خوشمزه در شب فواید زیادی دارد که از جمله آن می‌توان به کاهش وزن اشاره کرد؛ همچنین مصرف خیار در شب بیشتر می‌تواند از ابتلا به کبد چرب پیشگیری کند، چرا که اثرات منفی غذاهای مصرف شده در طول روز را کاهش می‌دهد، همچنین اگر روزانه یک خیار در زمستان بخورید سرما نخواهید خورد.

////


وقتی کف می‌زنید چه اتفاقی برای بدن شما می‌افتد؟

فکر می کنیم دست زدن فقط برای تشویق کردن یا گذراندن لحظاتی شاد کاربرد دارد، اما متخصصان فوایدی درمانی برای این کار در نظر گرفتند.

به نقل از اسکای نیوز، یک پزشک کره‌ای به نام «چو یونگچون» در ۳۰ سال گذشته تحقیقاتی را در مورد فواید درمانی کف زدن انجام داده است.

کف زدن یک فرآیند شیمیایی است که اعضای بدن، به ویژه روده را از طریق رگ‌های خونی که در کف دست و انتهای انگشتان جمع می‌شوند، تحریک می‌کند. اگر محکم و جدی کف بزنیم، تأثیر کف زدن از سر تا پا گسترش خواهد یافت، به گونه‌ای که احساس می‌کنیم در حال انجام ورزش و ماساژ دادن تمام مناطق بدن هستیم.

هفت روش درمانی کف زدن

- اولین نوع کف زدن با همه انگشتان و با کل کف دست؛ این روش برای بهبود گردش خون و درمان درد عصب بسیار مفید است.

- دومین راه کف زدن فقط با نوک انگشتان است. این روش برای کسانی که از ضعف بینایی، خونریزی مکرر از بینی و رینیت آلرژیک رنج می‌برند مفید است.

- سوم، کف زدن با کف دستان درحالی که انگشتان دست صاف و دور از هم هستند؛ این روش باعث افزایش عملکرد اندام ها، به ویژه روده‌ها می‌شود.

- چهارم کف زدن با مشت؛ به گونه‌ای که دو سشت خود را مشت می‌کنید و پشت انگشتان را به هم می‌زنید. ممکن است در ابتدا احساس درد کنید، به خصوص در استخوان‌های انگشت و مفاصل، اما بعد از مدتی احساس آرامش می‌کنید و درد از بین می‌رود. این کف زدن برای جلوگیری و درمان انواع سردرد‌ها و درد‌های ناحیه شانه موثر است.

- پنجمین روش، کف زدن فقط با انگشتان دست است. این روش بر تحریک انگشتان تمرکز داشته و در پیشگیری و درمان بیماری‌های قلب و برونش مؤثر است.

- ششمین روش کف زدن با زدن کف دست به پشت دست دیگر است که باعث تقویت نواحی میانی و ستون فقرات می‌شود، آن‌ها را تقویت می‌کند و به رفع درد از آن‌ها کمک می‌کند.

- هفتم کف زدن در پشت گردن، یعنی دست‌های خود را به پشت سر دراز کرده و کف بزنیدد. این روش خستگی در ناحیه شانه را برطرف  و به کاهش چربی دست نیز کمک می‌کند.

معجزه نوشیدن آب با معده خالی

شهاب اولیایی رژیم شناس و متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه اهمیت مصرف آب بر همه افراد ثابت شده است، بیان کرد: با توجه به تشکیل ۶۵ درصد بدن از آب، نوشیدن آن به مقدار کافی برای سلامت بدن بسیار حیاتی است. به طور کلی نوشیدن آب می‌تواند در تنظیم متابولیسم  بدن نقش داشته باشد؛ همچنین در با نشاطی پوست و تاخیر روند پیری آن نقش بسیار مهمی دارد.

او افزود: در مقابل، کمبود مصرف آب باعث سردرد افراد می‌شود و نوشیدن مقدار مناسب آن می‌تواند از انواع سردرد‌ها پیشگیری کند؛ چرا که درصد زیادی از مغز توسط آب تشکیل شده است؛ بنابراین دهیدراته شدن بدن باعث خشکی مغز و در نهایت سردرد می‌شود همچنین مصرف کافی آب باعث کارکرد بهتر سیستم لنفاوی بدن و افزایش سطح سیستم ایمنی می‌شود.

اولیایی با اشاره به اینکه یکی از کارکرد‌های آب، دفع سموم از بدن است؛ بیان کرد: هرچه میزان نوشیدن آب بیشتر شود، مواد سمی موجود در بدن از طریق ادرار دفع خواهد شد که این موضوع به سلامت عموم بدن بسیار وابسته است؛ این موضوع به خصوص با نوشیدن آب ناشتا از اهمیت بالاتری برخوردار می‌شود؛ در واقع زمانی که صبح‌ها از خواب بیدار می‌شویم؛ اگر بتوانیم مصرف آب و متعاقب آن صبحانه داشته باشیم کمک بسیار زیادی به سلامت  و سیستم عمومی بدن می‌کنیم.

این مشاور تغذیه افزود: نوشیدن آب به کارکرد سیستم گوارش هم کمک می‌کند و باعث بهتر شدن حرکات روده می‌شود؛ همچنین از این طریق می‌تواند سموم موجود در سیستم گوارش را هم دفع کند. نوشیدن آب  ناشتا، از ابتلا به عفونت‌های ادراری جلوگیری می‌کند و باعث پاکسازی این سیستم می‌شود.

اولیایی گفت: زمانی که مایعات کافی به کلیه ها نرسد؛ با اختلال کارکرد رو به رو می‌شود و احتمال بروز عفونت ادراری یا سنگ‌های کلیوی افزایش پیدا می‌کند؛ همچنین نوشیدن آب کافی به تنظیم دمای بدن، ایجاد تعریق و در نهایت دفع سموم کمک می‌کند؛ در واقع با کافی بودن آب بدن و ورزش روزانه بسیاری از سموم از طریق تعریق دفع می‌شوند.

این متخصص تغذیه مطرح کرد: برای رفع این مشکل توصیه می‌کنیم دمای آب برای نوشیدن ناشتا ولرم و هم سطح با دمای عمومی بدن باشد؛ برای عادت به این موضوع می‌توانیم از مقادیر کم شروع کنیم و به مرور زمان به مقدار مصرفی آب ناشتا اضافه کنیم همچنین می‌توانیم به آب ناشتا، طعم اضافه کنیم؛ به عنوان مثال آب لیموترش و سرکه سیب موادی هستند که می‌توانیم به عنوان طعم‌دهنده به آب اضافه کنیم تا رغبت بدن به مصرف آب به صورت ناشتا بیشتر شود.

اولیایی در پایان تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشته که نیاز بدن به آب طبق یک فرمول، ۳۰ سی سی به ازای هر کیلوگرم وزن مناسب بدن است. به عنوان مثال یک فرد با وزن ۷۰ کیلوگرم؛ به ۲ لیتر آب در طول شبانه روز نیاز دارد و بهتر است مقداری از آب ناشتا و بقیه آن در طول شبانه روز مصرف شود.

چرا وسایل خانه شب‌ها صدا می‌دهند؟

 در خواب شیرینی فرو رفته اید که ناگهان صدای عجیبی از داخل خانه می‌آید و از خواب می‌پرید. ذهن تان فوراً به سمت بدترین سناریوی ممکن می‌رود و فکر می‌کنید کسی وارد خانه شده یا سعی دارد وارد شود. قبل از آنکه وحشت زده شوید باید سعی کنید توضیح منطقی برای این سر و صدا‌ها پیدا کنید. پس به ما اعتماد کنید، چون برای این سر و صدا‌ها چند توضیح منطقی هست.

در ادامه می‌خواهیم ببینیم چرا گاهی شب‌ها وسایل خانه صدا می‌دهند.

۱- چوب، فلز و بتون با تغییر دما منبسط می‌شوند

دمای درون خانه شب‌ها با بقیه‌ی روز بسیار متفاوت است. سطح رطوبت کاهش پیدا می‌کند و چوب، فلز و بتون با منبسط شدن به این تغییر واکنش نشان می‌دهند. مثلاً اگر وسیله‌ی چوبی داشته باشید که در طول روز گرم مانده باشد، اما شب خنک شود، کاملاً طبیعی است که تحت تأثیر قرار گیرد. به همین دلیل است که می‌تواند از خود صدا‌های عجیبی تولید کند که برای ترساندن شما در نیمه‌های شب کافی هستند.

۲- شاید لازم است لوله‌های آب تان را سفت کنید

لوله‌های آب هم می‌توانند در طول روز به ویژه شب‌ها صدا‌های مختلفی از خود تولید کنند. این صدا‌ها ممکن است شبیه به ضربه یا سوت زدن یا حتی زمزمه کردن باشد، اما پای هیچ شبحی در میان نیست. ممکن است مشکلی در جریان آب یا فاضلاب تان وجود داشته باشد. علاوه بر این، خیلی از خانه‌ها مشکل شل شدن لوله‌ها را دارند که باعث نشت آب می‌شود و برای رفع آن باید لوله‌ها را سفت کرد.

۳- خانه تان نوساز است و دارد نشست می‌کند

اگر به تازگی به خانه‌ی نوسازی اسباب کشی کرده اید و هر شب از هر گوشه‌ی خانه صدایی می‌شنوید، نگران نشوید. همه‌ی این صدا‌ها چیزی جز واکنش ساختمان به تغییرات دمایی نیستند. علت این مسأله آن است که مدتی زمان می‌برد تا یک خانه‌ی نوساز به طور کامل خشک شود و هنوز رطوبت زیادی در مصالح به کار رفته در ساخت آن وجود دارد. این مصالح وقتی شروع به خشک شدن می‌کنند منبسط می‌شوند و بنابراین سر و صدای زیادی از خود تولید می‌کنند.

ادامه مطلب ...