میثاق طب

جمع آوری اطلاعات پزشکی

میثاق طب

جمع آوری اطلاعات پزشکی

خواص شگفت انگیز «دانه کنجد» برای سلامتی

دانه کنجد زیاد کننده زور و عامل طول عمر است. غذایی که بر هر دارویی ترجیح دارد و بیشتر مواد مورد نیاز سا ختمانی بدنی را در خود جای داده است.

مصرف کنجد که یک نوع مادهٔ غذایی است، ۳ برابر شیرهای پاستوریزه کلسیم دارد. دانه کنجد علاوه بر کلسیم، منبع خوبی از منگنز، مس، آهن را دارا است به طوریکه پزشکان تغذیه معتقدند کلسیم موجود در نصف پیمانه کنجد، سه برابر بیشتر از شیر در‌‌ همان مقدار (نصف پیمانه) است.

البته باید اضافه کرد که استفاده از دانه کنجد از مبتلا شدن افراد به فشار خون بالا پیشگیری می‌کند. بنابراین توصیه می‌گردد، افراد برای اینکه به فشار خون مبتلا نشوند همیشه و در همه زمان از مصرف کنجد، اینخوراکی مغذی و کلسیمی غافل نشوند و همیشه این خوراکی را در سبد غذایی خود جای دهند.

دانه‌ای همه فن حریف

خوردن یک قاشق غذاخوری کنجد موجب تامین 14 درصد از نیاز کلسیم خانم‌ها شده و اگر آنها عادت به بلند کردن ناخن‌هایشان داشته باشند با مصرف کنجد ناخن‌هایشان محکم‌تر شده و ترک و شکنندگی بر روی این عضو که جزئی از زیبایی انگشتان است دیده نمی‌‌شود.

به علاوه مصرف 2 قاشق غذاخوری آن رساندن 5 میلی‌گرم روی را به بدن خصوصا پوست و مو و ناخن‌ها آسان می‌کند. شاید بدانید که کمبود روی چه اثراتی بر زیبایی دارد آکنه را کمتر می‌کند و از نازک شدن موها جلوگیری می‌کند و مانع ریزش موها خصوصا در خانم‌ها می‌شود و در ضمن به دلیل توام شدن این ماده مغذی باویتامین E این اثرات صد چندان شده و می‌توان از خواص ضدچروک و سفیدکنندگی (ضدلک) این ویتامین استفاده کرد.

کنجد در درمان بی خوابی موثر بوده، خاصیت ضد ورم مفاصل و رماتیسم و همچنین خاصیت ضدسرطاندارد. دانه های کنجد حاوی مواد چربی، آنتی اکسیدان ها، روغن کنجد، مواد پروتئینی، اسید آمینه، سلولز، مواد معدنی و کلسیم است و بدین ترتیب دانه های کنجد بسیار مغذی و مقدار بسیار پرارزشی انرژی دارند.

خواص شگفت انگیز «دانه کنجد» برای سلامتی +تصاویر

خواص شگفت انگیز «دانه کنجد» برای سلامتی +تصاویر

خواص شگفت انگیز «دانه کنجد» برای سلامتی +تصاویر

منبع:مشرق

با این روش‌ها از پوکی استخوان پیشگیری کنید

پوکی‌استخوان از بیماری‌هایی است که بدون علامت پیشرفت می‌کند، به همین دلیل به آن بیماری خاموش می‌گویند. با این 10 قدم اما می‌توانید احتمال ابتلای خود به این بیماری را کاهش دهید. 
 
دور سیگار خط بکشید 

 
سیگار احتمال ابتلا به پوکی‌استخوان را افزایش می‌دهد بنابراین اگر سیگاری هستید، این عادت را ترک کنید و تا جایی که می‌توانید از کشیدن قلیان بپرهیزید.  
 
شیر و ماست را در برنامه غذایی روزانه‌تان بگنجانید 

 
دریافت به اندازه کلسیم به‌خصوص در دوران کودکی و نوجوانی از ابتلا به پوکی‌استخوان پیشگیری می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود حداقل 2 تا 3 واحد در روز لبنیات کم‌چرب (شیر، ماست، پنیر و دوغ) مصرف کنید. البته در صورتی که موادغذایی پرفیبر بیش از اندازه مصرف شوند، نیاز به کلسیم بالاتر می‌رود بنابراین اگر گیاهخوار هستید و سهم زیادی از برنامه غذایی‌تان را موادغذایی با منشاء گیاهی تشکیل می‌دهند، بهتر است موادغذایی کلسیم‌دار را بیشتر مصرف کنید. 
 
مرتب ورزش کنید 

 
بررسی‌ها نشان داده‌اند افرادی که در هفته ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، تنیس، شنا، دوچرخه‌سواری و دویدن انجام می‌دهند، استخوان‌های محکم‌تری خواهند داشت. به همین دلیل توصیه می‌شود حداقل 4 تا 5 روز در هفته ورزش کنید. 
 
نوشابه‌های گازدار را کنار بگذارید 

 
این نوشیدنی‌ها دارای مقادیر فراوانی اسیدفسفریک هستند و باعث دفع کلسیم از ادرار می‌شوند. به این ترتیب، مصرف مرتبشان زمینه بروز این بیماری را افزایش می‌دهد. به همین دلیل مصرف ‌نکردن انواع نوشابه‌های گازدار به‌خصوص به افراد مستعد ابتلا به پوکی‌استخوان توصیه می‌شود. 
  
در مصرف قهوه زیاده‌روی نکنید 
 
قهوه به‌دلیل داشتن کافئین (ترکیبی که در بدن به کلسیم متصل و مانع جذب آن می‌شود)، خطر بروز پوکی‌استخوان را افزایش می‌دهد. زیاده‌روی در مصرف این نوشیدنی به‌خصوص برای خانم‌ها و در سنین بالاتر (به دلیل آنکه مستعد ابتلا به این بیماری هستند)، توصیه نمی‌شود. 
 
مصرف نمک را به حداقل برسانید 
 
بررسی‌ها نشان داده‌اند دریافت سدیم بیش از 2300 میلی‌گرم (به اندازه یک قاشق چای‌خوری نمک) در روز باعث دفع 40 میلی‌گرمی ‌کلسیم از بدن می‌شود. به همین دلیل غذاهایتان را با حداقل نمک تهیه و از آوردن نمک سر میز غذا خودداری کنید. 
 
رژیم غذایی‌تان را متنوع کنید 
 
دریافت مواد معدنی مانند منیزیم، روی، پتاسیم و فسفر به استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند. به‌علاوه، دریافت منظم ویتامین‌هایی مانند A، 2‌B و 12‌B هم زمینه ابتلا به پوکی‌استخوان را کاهش می‌دهد به همین دلیل برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری برنامه غذایی متنوع، متعادل و متناسب شامل منابع غذایی مواد مغذی یاد شده داشته باشید. 
 
از مصرف منابع پروتئینی غافل نشوید 
 
مصرف پروتئین‌های حیوانی به دلیل داشتن تمام ‌اسیدهای آمینه ضروری بدن، به عنوان یک عادت پیشگیرانه توصیه می‌شود زیرا 50 درصد از بافت استخوان‌ها را پروتئین‌ها تشکیل می‌دهد. به همین دلیل خوردن انواع گوشت‌های قرمز و سفید (البته بدون چربی‌های مرئی‌شان) به تمام افراد مستعد توصیه می‌شود. 
 
مصرف خوراکی‌های دارای سدیم پنهان را کاهش دهید 
 
پیشتر گفتیم که مصرف بیش از حد نمک (منبع عمده سدیم) زمینه ابتلا به پوکی‌استخوان را فراهم می‌کند اما موادغذایی دیگری نیز دارای مقداری سدیم پنهان هستند و برای کاهش دریافت این ماده معدنی باید مصرفشان را به حداقل رساند. انواع فست‌فودها (فرآورده‌های گوشتی، همبرگر، پیتزا و...)، کنسروها، آب سبزی‌های بسته‌بندی‌شده و سوپ‌های آماده، انواع غلات صبحانه‌ای و حتی نان‌ها دارای سدیم پنهان هستند که زیاده‌روی در مصرفشان احتمال ابتلا به پوکی‌استخوان را افزایش می‌دهد. 
 
به اندازه کافی ویتامین D و کلسیم دریافت کنید 
 
داشتن این عادت از بروز این بیماری پیشگیری می‌کند. به همین دلیل با انجام آزمایشی که میزان این ویتامین را در بدن می‌سنجد، مقدار آن را در بدنتان کنترل و در صورت کمبود (زیر نظر متخصص) مکمل ویتامین D مصرف کنید. علاوه بر اینها، موادغذایی‌ای که با این ویتامین غنی شده‌اند، یعنی زرده تخم‌مرغ، جگر و ماهی‌هایی که با استخوان مصرف می‌شوند (نظیر کیلکا و ساردین) را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. علاوه بر لبنیات مواد غذایی نظیر بادام، انجیر، انواع لوبیا ها و اسفناج منبع کلسیم هستند که توصیه می‌شود در برنامه غذایی افراد مستعد ابتلا به این بیماری گنجانده شوند. 

منبع: خبرآنلاین 

با لاغرکننده‌های قوی و پرکلسیم آشنا شوید

یکی از راه‎های مناسب برای افزایشچربی‎سوزی در بدن این است که کلسیم بیشتری در وعده غذایی روزانه قرار دهید. بهتر است کلسیم را به جای قرص از مواد غذایی طبیعی دریافت کنید. در زیر به خوراکی‎هایی که کلسیم دارند اشاره می‏کنیم.

 

ارده
۲ قاشق غذاخوری ارده ۱۱۲ میلی گرم کلسیوم دارد، یعنی ۱۲ درصد نیاز روزانه.

پنیر خامه ‏ای
یک انس معادل حدودا ۲۸ گرم از این خوراکی ۹۸ میلی گرم کلسیوم دارد، یعنی ۱۰ درصد نیاز روزانه.

کلم پیچ
یک لیوان از این خوراکی ۹۳ میلی‎گرم کلسیوم دارد، یعنی ۹ درصد نیاز روزانه.

بادام
۲۲ عدد بادام متوسط ۷۵ میلی گرم کلسیوم دارد، یعنی ۸ درصد نیاز روزانه.

بروکلی
یک فنجان از این خوراکی ۶۲ میلی گرم کلسیوم دارد، یعنی ۶ درصد نیاز روزانه.

اسفناج

۲ فنجان از این خوارکی ۶۰ میلی گرم کلسیوم دارد، یعنی ۶ درصد نیاز روزانه.

مضرات استفاده از عینک غیراستاندارد/یک عینک مناسب چه ویژگی هایی دارد؟

بر‌خلاف تصور عمومی اکثر افراد، استفاده از عینک آفتابی علاوه بر آب و هوای آفتابی، در روزهای ابری هم توصیه می‌شود.

چرا که اشعه ماوراء بنفش نور خورشید از ابر عبور می‌کند و به همین دلیل استفاده از عینک آفتابی برای جلوگیری از تماس چشم‌ها با این اشعه و بروز عوارض آن ضروری است. با توجه به شروع فصل پر آفتاب تابستان پای صحبت‌های دکتر علی لشگری، متخصص چشم درباره ضرورت‌های استفاده از عینک آفتابی نشسته‌ایم.

استفاده از عینک آفتابی در تمام فصول حتی در فصل زمستان توصیه می‌شود. اهمیت استفاده از عینک آفتابی در زمستان، بیشتر از فصل تابستان است که البته علل مختلفی دارد.

چشم‌ها در فصل زمستان به دلیل سردی هوا، وزش باد، افزایش گرد و غبار و آلودگی هوا بیشتر در معرض خشک شدن هستند که استفاده از عینک آفتابی موجب کاهش تماس چشم‌ها با عوامل فوق شده و خشکی چشم کمتر رخ می‌دهد. 

ز طرفی در زمستان و بویژه در هوای برفی به دلیل انعکاس نور از سطح کریستال‌های برف، اشعه بیشتری وارد چشم‌ها شده و امکان بروز عوارض ناشی از آن بیشتر می‌شود. میزان انعکاس نور خورشید از سطح برف ۸۰‌درصد است در حالی‌که زمین و آب تنها ۱۰ درصد نور را منعکس می‌کنند.

عینک آفتابی‌؛ طبی یا غیرطبی؟

عینک‌های آفتابی می‌توانند طبی یا غیر‌طبی باشند. کسانی که عینک طبی استفاده نمی‌کنند از عینک‌های آفتابی معمولی که فاقد شماره هستند استفاده می‌کنند، ولی اگر فردی دارای عینک طبی باشد، می‌تواند با تجویز پزشک معالج، از عینک‌های آفتابی شماره دار یا طبی استفاده کند.

توجه داشته باشید عینک‌های آفتابی خوب لزوما نباید مارک‌دار یا برند باشند، بلکه باید دارای ویژگی‌های یک عینک خوب و استاندارد باشند .

عینک آفتابی استاندارد

یک عینک آفتابی مناسب باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

عینک باید تمام فضای چشم و اطراف آن را بپوشاند. عینک‌های باریک مناسب نیستند زیرا نور خورشید از بالا و پایین عینک عبور می‌کند و وارد چشم می‌شود.

عدسی عینک نباید بیش از حد تیره باشد و بهتر است چشم‌ها از پشت شیشه عینک دیده شوند‌. عینک‌هایی که چشم فرد از پشت آن دیده نمی‌شوند مناسب نیستند و موجب کاهش دید فرد می‌شوند.

رنگ عدسی عینک باید به گونه‌ای باشد که موجب تغییر رنگ محیط نشود. بهترین رنگی که دارای ویژگی فوق است رنگ دودی (خاکستری) است. رنگ سبز و قهوه‌ای در رده‌های بعدی هستند.

عینک مناسب باید بتواند ۹۹ تا ۱۰۰ درصد اشعه ماوراء بنفش را جذب کند و مانع عبور آن شود. اگر عینک قادر به جذب این میزان از اشعه ماوراء بنفش نباشد نه تنها مناسب نیست، بلکه استفاده از آن ضرر هم دارد. هنگام استفاده از عینک‌های آفتابی مردمک چشم‌ها گشاد و میزان نور مرئی که وارد چشم می‌شود، افزایش می‌یابد.

حال اگر عینک قادر به جذب اشعه ماوراء بنفش نباشد میزان عبور اشعه فوق از مردمک‌ها افزایش یافته و موجب بروز عوارض می‌شود. به زبان ساده‌تر یا عینک استاندارد بزنید یا اصلا عینک نزنید.

برای این‌که بدانیم عدسی عینک قادر به جذب اشعه است یا نه، از دستگاه‌های UV‌meter که در عینک فروشی‌ها موجود است می‌توان استفاده کرد. راه دیگر این است که یک عینک فتوکرومیک را پشت عینک آفتابی قرار داده و آنها را در برابر نور خورشید بگیریم، اگر عینک استاندارد باشد اشعه ماوراء بنفش را جذب می‌کند و در نتیجه عینک فتوکرومیک تیره نمی‌شود.

جنس عدسی عینک می‌تواند پلاستیکی یا شیشه‌ای باشد. عدسی‌های پلاستیکی سبک‌ترند و هنگام ضربه نمی‌شکنند. در مقابل عدسی‌های شیشه‌ای سنگین‌تر و شکننده هستند، ولی کیفیت و وضوح تصویر بیشتری دارند و گران ترند.

دقت کنید رنگ دو عدسی عینک کاملا یکسان باشد و سطح عینک صاف و هموار باشد.

اهمیت پلاریزه بودن عینک

هدف از استفاده از عینک آفتابی محافظت چشم‌ها در برابر اشعه ماوراء بنفش نور خورشید است لذا این ویژگی اصلی و لازم یک عینک آفتابی است، ولی ویژگی پلاریزه بودن عینک آفتابی یک ویژگی اختیاری و انتخابی است. عینک‌های پلاریزه موجب کاهش پخش نور و زنندگی نور از سطوح براق مثل سطح دریا، برف و آسفالت جاده می‌شوند و از این رو برای کسانی که مدت‌های طولانی کنار دریا هستند یا کسانی که در جاده‌های خلوت رانندگی می‌کنند، مناسب‌تر هستند .