میثاق طب

جمع آوری اطلاعات پزشکی

میثاق طب

جمع آوری اطلاعات پزشکی

کورک و راه درمان آن (دمل چرکی)

کورک در اثر عفونت باکتریایی دردناک و عمقی پیاز مو ایجاد می*شود. این عارضه شایع و تاحدی مسری است و امکان دارد در هر نقطه*ای از پوست ظاهر شود؛ اما اغلب بر روی گردن، صورت، باسن و پستان*ها پدید می*آید.


 

ادامه مطلب ...

تنها یک عذرخواهی کافی نیست!

کودکان باید بیاموزند که در زمان انجام اشتباه تنها با یک عذرخواهی ساده نمی‌توانند از مشکل عبور کنند
ناهید ازغندی روانشناس کودک  عنوان کرد: وادار ساختن کودک به عذرخواهی در هنگام انجام کار یا حرف ناشایست توسط والدین کار درستی نبوده زیرا عذرخواهی برگرفته از احساس پشیمانی از عمل ناشایست بوده که در جهت جبران آن برآید و زمانی که به‌صورت اجبار انجام شود، ارزشآن کاهش می‌یابد. 
 
وی ادامه داد: هرگز نباید به محض عذرخواهی کودک اورا بخشیده و از او گذشت زیرا وی می‌آموزد که تنها با یک عذرخواهی ساده از مشکل عبور کرده، حتی اگر این معذرت‌خواهی از صمیم قلب نباشد. 
 
ازغندی افزود: بهترین سن آموختن عذرخواهی به کودک در هنگام انجام اشتباه از 6 سالگی بودهزیرا در این سن وی معنای کارخوب و بد را درک کرده است. 
 
این روانشناس در پایان تأکید کرد: به جای آن‌که به کودک خود بگویید که عذر خواهی کند، به او نشان دهید که چگونه و در چه زمانی این کار را انجام داده و سعی در جبران آن برآید تا عذرخواهیش از صمیم قلب صورت گیرد. 

دامن زدن به کم تحملی فرزندان با تامین وسایل لوکس


برخی از والدین بیش از حد نیاز به خواسته‌های کودکان بها می‌دهند و همواره در خدمتشان هستند که این امر موجب کاهش آستانه صبر و تحمل در فرزندان می‌شود.
جاوید ثمودی، روانشناس ، با اشاره به این سوال که چرا فرزندان امروزی زود از کوره در می‌روند و کم تحمل هستند، اظهار کرد: شخصیت کودک علاوه بر عوامل محیطی، وابسته به تربیت والدین نیز است که در این زمینه یکی از مشکلاتی که به طور مستقیم با ورش‌های تربیتی ناصحیح و غیر منطقی ارتباط دارد کم تحملی کودکان است.

وی با بیان اینکه پدیده کم تحملی فرزندان در خانواده‌های تک فرزند متداول‌تر است تصریح کرد: چرا که والدین فرصت بیشتری را برای تامین خواسته‌های فرزندان صرف کرده و تا حد زیادی او را متوقع بار می‌آورند که همین توقع بی جا موجب کم تحملی در کودکان می‌شود.

این روانشناس با اشاره به برخی از عوامل مهم در کم تحملی کودکان افزود: دفاع بی مورد از فرزند، ایجاد روحیه تجمل گرایی و تامین تجهیزات و وسایل لوکس برای فرزندان از عواملی هستند که نقش مهمی در کم تحملی کودکان دارند.

ثمودی در پایان گفت: والدین باید بپذیرند کم تحملی بیشترین آسیب‌های روحی و روانی را به فرزندان و زندگی آینده آنها را دچار بحران‌هایی از جمله افسردگی، استرس و اضطراب و عدم اعتماد به نفس می‌کند.

مدیر خوب بودن، هنر است


یکی از شرایط موفقیت در پیشبرد اهداف یک اداره، دارا بودن مدیر خوب و کاردان است.
سمیرا ایمانی نژاد جامعه شناس د اظهار کرد: یک مدیر موفق در اداره شخصی است که توان پیشبرد اهداف سازمان را با همکاری کارمندان خوبی داشته و این کار جز در سایه رضایت و اطاعت کارکنان اداره ممکن نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: اولین ویژگی یک مدیرموفق سپردن مسئولیت و اعتماد به کارمندان خویش بوده و شناسایی انگیزه کارکنان برای کار در اداره ضروری است.

 این جامعه شناس گفت: دارا بودن قدرت تصمیم گیری در شرایط بحرانی به وسیله کارمندان همچنین استقبال از انتادهای به جا از سوی آنان توسط  مدیر،  از دیگر ویژگی یک مدیر کاردان می‌باشد.

ایمان نژاد در پایان تاکید کرد: تعریف دقیق سلسله‌ مراتب اداری، برای کارکنان، رسیدگی با سرعت و شفافیت به مشکلات ایجاد شده و شنونده فعال بودن از دیگر خصوصیات یک  مدیر خوب است.

وسواس در کودکان را جدی بگیرید


وسواس در کودکان، با مراجعه زود هنگام به روان شناس، یک اختلال قابل درمان است.
ناهید ازغندی روان شناس کودک  اظهار کرد: اکثر والدین یا متوجه رفتارهای وسواسی فرزندان خود نشده و یا سعی در پنهان سازی آن را دارند، در صورتی که با مراجعه زود هنگام به روان شناس این مشکل به سادگی درمان خواهد شد.

وی در ادامه گفت: وسواس کودکان اغلب با دقت، تمیزی و توجه اشتباه گرفته شده، در صورتی که وسواس به نوعی تاکید بر رفتاری ساده اتلاق می‌شود.

این روان شناس کودک د رخصوص نشانه‌های این رفتار تصریح کرد: فشار آوردن مداد برای پر رنگ شدن روی کاغذ، توجه مکرر به بسته بودن بندهای کفش، سشت و شوی مداوم دست‌ها، خود داری از نشستن و دست زدن در محیط‌هایی خرج از منزل و ... از جمله نشانه‌های وسواس در کودکان است.

ازغندی در پایان تاکید کرد: با توجه به اینکه این رفتارها از سوی کودک طبیعی و عادی بوده بنابراین باید از سرزنش کودک پرهیز و تنها راهکارهای ارائه شده بوسیله روان شناس را در برخورد با این اعمال کودک انجام دهند.

با کودکان خجالتی خود چه کنیم


کودکان خجالتی رویشان را از دیگران برمی‌گردانند و به پایین نگاه می‌کنند، حرکات و سخنانشان نیز بسیار احتیاط‌آمیز است.
جعفربای آسیب‌شناس  اظهار کرد: اگر کودکی در موقعیت اجتماعی احساس شرمساری و خجالت می‌کند، ممکن است خودش را به دلیل رفتار عجولانه‌اش سرزنش کند. 
 
وی افزود: والدین بایدکودکان کمرو را برای شرکت کردن در برنامه‌های اجتماعی مناسب با سن و سال خودشان تشویق کنند. 
 
بای در پایان گفت: کودکان خجالتی آمادگی زیادی در گوشه گیری دارند،پس بهتر است والدین مواظب رفتارخود باشند و به کودکشان اجازه دهند تا نظاره گر کارهای اجتماعی آن‌ها به عنوان بخشی از زندگی روزمره شان باشند. 

مسئولیت پذیری کودکان را جدی بگیرید


مسئولیت پذیری یکی از نشانه های رشد و اعتماد به نفس است که به کودک کمک می کند تا تصمیم های مناسب تری را اتخاذ کند.
جعفربای آسیب شناس  اظهار کرد: والدین نباید با کارها ومسئولیت های بیش از حد ،کودک را خسته ودلزده کنند.

وی افزود:وقتی کودکان انجام کارهای ساده را به عهده می گیرند، این احساس را دارند که در انجام کار مفید برای خانواده مشارکت

می کنند.

 بای تصریح کرد: والدین باید بگذارند  کودک از مسئولیت کارهای اشتباهش را بپذیرد وشرایطی را که خودش ایجاد کرده است، تجربه کند.

وی در پایان گفت: واگذار کردن برخی از امور شخصی وحتی کارهای خانه به کودک ،با توجه به میزان توانمندی هایشان از جمله روش

 های موثر در آموزش وتقویت حس مسئولیت پذیری در کودکان است.

به کودکان توجه بی قید و شرط داشته باشیم


یک روان شناس گفت: والدین لازم است که در ترتیب فرزند خود محبت و توجه نامشروط یا بی قید و شرط داشته باشند.
متین السادات نصری روان شناس اظهار کرد: واکنش والدین برای کودکان حائز اهمیت است به عنوان مثال آنها می‌خواهند بفهمند که خوبند یا بد، دوست داشتنی هستند یا غیر قابل تحمل.

وی تصریح کرد: کودک به واکنش والدینش عکس العمل نشان می‌دهد و تلاش می‌کند که از والدین الگو برداری کرده  و مطابق رفتارهایی که از پدر و مادرش مشاهده می‌کند، رفتار کند.

نصری خاطر نشان کرد: والدین باید با ابراز محبت کلامی و غیر کلامی، نوازش کودک، تلقین‌های مثبت، قاطعیت  خود داری از سرزنش و عیب جویی و دوری از انتقاد‌های منفی با کودک، وی را در شکل گیری شخصیتی کمک کنند.

این روانشناس تاکید کرد: والدین به فرزند خود محبت و توجه نامشروط داشته باشند یعنی کودک را بدون قید و شرط دوست داشته ب اشند و به او بگویند که ما تو را همیشه دوست داریم ولی هرگز به وی نگویید که ما تو را اگر کار خوبی انجام دهی، دوست داریم.

نصری افزود: اگر کودک کار اشتباهی انجام داد وی را با روش درست متوجه اشتباهش کرده و به او هرگز نگویید حالا که تو کار خطایی کردی ما تو را دوست نداریم.

انتهای پیام/

چگونه همسر خوبی باشید؟

همسران می‌توانند با آموختن راهکارهای مدیریت، تعارض ها و تفاوت اختلافات خود را بپذیرند و زندگی پایدارتری داشته باشند.
 مریم شهسواری اظهار داشت: شباهت ها به طور معمول زن ومرد را به هم نزدیک می‌کند ، اما عامل تداوم بخش زندگی زناشویی ، پذیرش تضادهایی است،که کم و بیش به‌وجود می‌آید . همسران برآنند تا همدیگر را با وجود کاستی‌ها بپذیرند،اما این بدان معنا نیست که شباهت ها و تفاهم‌ها بیشترنشود. اگر همسران نتوانند اختلاف‌های خود را حل کنند و شباهت را به مثابه‌ی نقاط تفاهم‌ گسترش دهند نمی‌توانند عاشق بمانند. 


*اختلاف جزیی بین همسران قابل حل است 

پژوهش‌ها نشان می دهد همسرانی که با یکدیگر اختلافی را تجربه نمی‌کنند، زمینه طلاق یا تبدیل شدن تعارض‌ها به اختلال‌های اضطرابی و افسردگی را دارند. اختلاف می‌تواند نقش سازنده ای در تحکیم روابط همسران داشته باشد. البته اختلاف مدیریت نشده نیز مشکلات بیش‌تری به همراه می‌آورند. 

زهرا 23ساله لیسانس مدیریت بازرگانی می‌گوید: اگر بین من و همسرم مشکلی ایجاد شود، حتما فضا را برای یک تا دوساعت ترک می‌کنم و کم‌کم با گفت‌وگوهای عادی و روزمره مسئله را بیان می‌کنم. زن و شوهر می‌توانند با گفت‌وگو درزمان مناسب مشکل به‌وجود آمده را میان خود حل کنند، اما نباید به هیچ عنوان باهم قهر کنند چون قهر باعث سرد شدن رابطه طرفین شود. بهتراست که اختلافات خود را به خانواده ها سوق ندهند و خود آن را حل کنند یا با فرد معتمدی موضوع را در میان بگذارند. 

ربابه غفارتبریزی، روانشناس می‌گوید: شناخت زن و شوهر حتماً باید قبل از ازدواج به‌وجود آید و طرفین از علایق و سلایق یکدیگر به خوبی آشنایی داشته باشند. در زندگی مشترک بی‌شک اختلافاتی رخ می‌دهد، اما با گفت‌وگو کردن واستفاده از روش های حل مسئله زوجین می‌توانند مشکلات خود را حل کنند. زندگی شناختن تفاوت‌ها و سعی در پذیرش و قبول آن است. طرفین در رفع مشکل خود نباید به یکدیگر به چشم متهم نگاه کنند. باید با مشکل به مثابه یک پروژه برخورد کنند و راه‌حل های ممکن را با هم فکری به ‌دست می‌آورند. بهترین راه حل آن است که کمترین عیب و بیشترین سود را به دوطرف برساند. آن ها باید تغییرها و نیازهای یکدیگر را بپذیرند و بعد با گفت‌وگو همدیگر را راضی کنند. 


*راه حل کوتاه مدت جوابگو نیست 

بعضی از زوجین راه متفاوتی را برای بر طرف کردن مشکل و اختلاف به ‌کار می‌برند و از شیوه‌هایی را استفاده می‌کنند که ممکن است در سالیان بلند پاسخگو نباشد و خود این راه مشکلاتی را به ‌وجود آورد. 

هدی 31ساله لیسانس مترجمی زبان می‌گوید: وقتی با او مشاجره لفظی می‌کنم ، اما او با من بحث نمی‌کند و فقط سرش را تکان می‌دهد ، ولی من به راحتی ابراز ناراحتی می‌کنم، اما او سکوت می‌کند تا من احساسات خود را به‌طور کامل بیان کنم. 


*اختلافات میان همسران باعث لجبازی میان می‌شود  
 
هر رابطه سازنده و فعالی دارای ویژگی‌هایی است، که شامل صمیمیت، تعهد، شورو عشق است. ممکن است دونفر که بین آن‌ها تعارض و اختلاف پیش می‌آید براثر هیجان‌های گذرا مراعات هم را نکنند و از هر وسیله‌ای برای ابراز ناراحتی خود استفاده کنند. بیان نگرش‌ها در این حالت تأثیر زیادی دارد. 


*عشق بر اثر تفاهم و توافق حاصل می‌شود 
 
عشق زمانی در یک رابطه پایدار می‌ماند که زوجین با توجه به تضادهای یکدیگر به تعامل، توافق و تفاهم و همچنین به بیشتر کردن شباهت ها فکر کنند. در این صورت رابطه پایدارتری خواهند داشت. زوجینی که سالیان سال با هم زندگی می‌کنند، اما پس از آن عشق را در زندگی خود دارند برای گذشت کردن از کاستی‌های یکدیگراست. 

مصرف چیپس و پفک باعث ایجاد اختلالات رفتاری در کودکان می‌شود / انتخاب تغذیه بر اساس نوع مزاج افراد

سیدمهدی میرغضنفری عضو هیأت علمی و مدیر گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ارتش گفت: رویکرد طب سنتی بر روی نوع مزاج و خلط افراد است و دیدگاه این طب یک نگاه کلی‌نگر است؛ به طوری که به این طب، طب مزاجی هم می‌گویند که بر اساس میزان حرارت، تری و خشکی بدن به شناسایی و درمان بیماری‌ها می‌پردازد.

وی ادامه داد: آدم‌ها در نوع مزاج با هم متفاوت هستند، مثلاً بعضی از آدم‌ها گرم مزاج و بعضی دیگر سرد مزاج هستند؛ آدم‌های گرم مزاج، بدن‌های گرم‌تر و مناسبات اجتماعی بیشتری دارند و در فصل‌ تابستان بیشتر اذیت می‌شوند و به فصل سرد علاقه‌مندتر هستند. آدم‌های سرد مزاج نیز دقیقاً برعکس همین مطلب به فصل گرم بیشتر علاقه دارند.

غضنفری ضمن تأکید بر تأثیر خوراکی‌ها در عملکرد بدن گفت: بر اثر هر نوع خوردنی و نوشیدنی که انسان مصرف می‌کند یک نوع خلط به صورت سودا، صفرا، بلغم یا خلط خون ایجاد می‌شود؛ مثلاً مصرف بیش از اندازه سرکه، عدس و فست‌فودها باعث افزایش سودا در بدن شده و عوارضی مثل لک‌های پوستی و اگزما به همراه دارد. همچنین اگر آب و مایعات زیاد مصرف شود، بلغم تولیدی زیاد شده که عوارض آن پف آلودگی و آبریزش بینی خواهد بود.

عضو هیأت علمی و مدیر گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ارتش، افزود: بسته به این که چه می‌خوریم و چه می‌نوشیم وضعیت بدن عکس‌العمل خواهد داشت و برای سالم ماندن باید برخی خوراکی‌ها به صورت دائم مصرف شود و برخی دیگر را گاهی و برخی هرگز نباید مصرف شود.

وی ادامه داد: اکثر مردم از نان و برنج و گوشت‌های گوسفندی در غذای ثابت خود استفاده می‌کنند که بسیار برای بدن مفید است؛ در این جا باید بگویم که انسان نباید صرفاً گوشت‌خوار یا به طور کل گیاهخوار باشد و بدن به انواع مواد غذایی و معدنی نیاز دارد. همچنین ادویه‌ها و نمک‌ها نیز باید در تغذیه جای داده شوند، ولی نباید به طور مداوم از آن‌ها استفاده کرد.

این متخصص طب سنتی با اشاره به مضرات مصرف چیپس و پفک گفت: مصرف چیپس و پفک باعث برهم خوردن تعادل خلط‌ها در بدن می‌شوند و عوارض پوستی مثل جوش، خارش و لک‌های پوستی را به دنبال خواهند داشت؛ همچنین احساس گرمای زائد و حالات عصبی و پرخاشگری و همچنین تغییر رنگ پوست به سمت زرد و سیاه نیز از عوارض مصرف این‌گونه خوراکی‌هاست.

میرغضنفری افزود: تغذیه در سلامتی بسیار مؤثر است و باید بدانیم که هر چه ما می‌خوریم غذا نیست و ممکن است خاصیت دارویی داشته باشد و نباید از آن‌ها به‌صورت مداوم استفاده کرد؛ همچنین باید مزاج خود را بشناسیم و بر اساس نوع مزاج نسبت به تغذیه اقدام کنیم. بسیاری از ریزش‌های مو، خارش‌ها و بیماری‌های پوستی نیز بر اثر بر هم خوردن تعادل در تغذیه اتفاق می‌افتند؛ که لازم است تحت نظر متخصص نسبت به دریافت راه درمان مناسب برای این بیماری‌ها اقدام کنید.

به گفته متخصصان، میزان بالای نمک پفک و شوری آن موجب می‌شود که ذائقه اطفال به شوری عادت کند. استفاده از غذاهای شور، شانس ابتلا به بیماری افزایش فشارخون را بالا می‌برد و فشارخون بالا در دوران بزرگسالی زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی، عروقی و سکته‌های مغزی و قلبی خواهد بود.

همچنین پفک‌هایی که دارای رنگ مصنوعی (رنگ مجاز خوراکی) هستند به مراتب خطرناک هستند. استفاده از این رنگ‌های مصنوعی ممکن است باعث بروز بیماری‌هایی مانند اختلالی روانی به نام سندرم بیش فعالی با عدم تمرکز در کودکان کم سن و سال شود و اختلالاتی ایجاد کند که در آینده باعث ضعف آن‌ها در یادگیری درس‌ها می‌شود.

منبع: فارس