میثاق طب

جمع آوری اطلاعات پزشکی

میثاق طب

جمع آوری اطلاعات پزشکی

مزایا و معایب گیاه خواری

 گیاه خواران در برنامه غذایی‌شان تنها از منابع گیاهی مانند انواع سبزی ها، میوه ها، غلات، حبوبات، مغزها و دانه‌های روغنی استفاده می‌کنند. ادامه مطلب ...

وقتی این دستگاه جای مغز شما را می‌گیرد

 یکی از وسایل الکترونیکی بسیار محبوب در عصر حاضر، روی مغز هم به لحاظ جسمی و هم به لحاظ روانی تاثیر بسیار بدی می‌گذارد و سبب معلولیت ذهنی شدید افراد حتی در سنین جوانی می‌شود.

ادامه مطلب ...

با این کارها سرطان هیچ وقت به سراغتان نمی‌آید

 خودمراقبتی‌های ساده، وقت کمی از افراد می گیرند و می‌توانند نقش مهم و تاثیر گذاری در جلوگیری از بروز انواع سرطان‌های مرگبار داشته باشند. انجام این خود مراقبتی‌ها توسط خود فرد و یا تحت نظر یک پزشک می‌تواندانجام شود. ادامه مطلب ...

وقتی بدن بی‌دلیل می‌لرزد

 رعشه شایعترین حرکت غیر عادی بدن است و ممکن است در دست‌ها، بازو، چشم، صورت، سر، طناب‌های صوتی، تنه و ساق پا دیده شود. 


رعشه ممکن است در هر سنی بروز کند ولی در افراد میانسال و سالمندان متغیر است اما در مواردی که لرزش در سنین پایین‌تر شروع شود باید جدی گرفته شود چرا که در بیماری‌های تحلیل برنده‌ی مغز مثل ام‌اس یا بیماری‌های مخچه‌ای یا پارکینسون این نوع لرزشها دیده می‌شود.
 
عواملی که دست دوستی برای این لرزش دراز می‌کنند
رعشه در درجات مختلف در تمام افراد وجود دارد برای مثال وقتی دستها به صورت کشیده نگه داشته شود دستها اندکی لرزش پیدا می‌کنند اما عواملی هستند که این لرزش راتشدید می‌کنند از جمله استرس و اضطراب‌، خستگی و فعالیت فیزیکی شدید، مصرف الکل، پرکاری غده‌ی تیروئید و مصرف کافئین و سایر محرک‌ها. 

ادامه مطلب ...

وجود سم مرگبار در چیپس و پفک!

متاسفانه والدین باید توجه داشته باشند که حتی المقدور از تولد تا سنین مدرسه کودکان خود را با این خوراکی ها آشنا نکنند.
 
گفتنی است که این تنقلات دشمن سلامتی کودکان بوده و از مواد زیر تشکیل شده اند:
آرد گندم غنی شده و رنگ شده (شامل آرد، نیاسین، کاهش آهن، تیامین مونونیترات (ویتامین B1)، ریبوفلاوین)
روغن های گیاهی (کلزا، آفتابگردان و / یا سویا)
اسید فولیک
شیر بدون چربی
نمک دارای 2 درصد یا کمتر ازمخمر، شکر، پودر پیاز، ادویه جات و (بی کربنات آمونیوم، جوش شیریشن، Monocalcium فسفات)

روغن GMO و گندمپیش از هر چیز باید گفت که این خوراکی ها با مواد مهندسی ژنتیکی ساخته شده اند وهیچ مواد سالم و طبیعی در آن وجود ندارد. کودکان به دلیل آنکه در حال رشد هستند به شدت در معرض خطر این مواد قرار دارند.
 
گفتنی است که غذاهای GMO و به خصوص سویا، باعث افزایش آلرژی، آسم و عفونت های ناشی از مقاومت آنتی بیوتیک ها در بدن می گردد. اصلاح ژنتیکی پروتئین جدیدی را در بدن به وجود می آورند که پیش از این دیده نشده اند.

رنگ های مصنوعی
رنگ های مصنوعی موجود در این خوراکی ها به طور بالقوه دارای مواد شیمیایی خطرناک و سرطان زا هستند که باعث واکنش های آلرژیک شدید در بدن کودکان می شوند. بر اساس مطالعات به عمل آمده این رنگ ها باعث اختلال بیش فعالی در کودکان می گردد.

شیرهای بدون چربی
شیر و فراورده های لبنی مرسوم به علت وجود شیرین کننده های خطرناک برای سلامت شما خطرناک هستند. این شیرها به دلیل از بین بردن چربی در آنها فاقد مواد مغذی و اسیدهای چرب هستند.
 

سفید کردن دندان و جرم گیری چه تفاوتی دارند؟

دندان‌هایم زرد است و به دنبال راه‌حلی برای برطرف کردن این زردی هستم. می‌خواهم بدانم تفاوت میان سفید کردن دندان‌ها با جرم‌گیری چیست و کدام یک را به من توصیه می‌کنید؟

زرد شدن دندان‌ها می‌تواند به دلیل عدم رعایت نکات بهداشت دهان و دندان و وجود جرم روی دندان‌ها باشد که جرم‌گیری در این خصوص موثر است. اگر زردی دندان ناشی از جنس دندان‏ها باشد، اقدام خاصی نمی‌توان برای آن انجام داد. در  جرم‏گیری از طریق روش مکانیکی جرم‏هایی را که روی دندان رسوب کرده ‏اند برمی‏داریم که این کار توسط قلم‏های جرم‏گیری صورت می‌گیرد. البته در روش جرم‏گیری فقط جرم‏ روی دندان‏ها از بین برده می‏شود و هیچ ساییدگی روی دندان‏ها ایجاد نمی‏شود. اما روش بلیچینگ یا سفید کردن دندان‏ها تاثیر مستقیم روی مینای دندان‏ها دارد.

به این صورت که موادی روی مینای دندان گذاشته شده و بعد از چند دقیقه آن مواد را برمی‏دارند که این باعث تغییر رنگ دندان‏ها می‏شود.

بهتر است بدانید که روش جرم‏گیری فقط مکانیکی است اما سفید کردن دندان‏ها مکانیکی و شیمیایی است. در مورد عوارض سفید کردن دندان‏‏‏ها نظرات متفاوتی وجود دارد؛ برخی از پزشکان بر این عقیده ‏اند که این روش مضر است و برخی دیگر بر این عقیده هستند که با رعایت نکات لازم این کار خطری برای دندان‏ها ندارد. به هر حال نظرات مخلتفی در این زمینه وجود دارد که هنوز به یک جمع‌بندی کلی نرسیده است. برخی از مردم جرم‌گیری را برای مینای دندان مضر می‌دانند ولی برخلاف تصور آنها، ‌جرم‌گیری نه‌تنها برای دندان ضرری ندارد بلکه با برداشتن مواد خشن و پلاک میکروبی از سطح دندان به سلامت لثه‌ها نیز کمک می‌کند.

توده های خوش خیم سینه را بشناسید

 فیبرو آدنوم ها شایع ترین تومورهای خوش خیم سینه است که بیشتر در زنان 20 تا 35 ساله دیده می شود، اما در نوجوانان هم ممکن است دیده شود.

 اگرچه سرطان سینه یکی از شایع ترین سرطان ها در زنان است و باید مورد توجه بسیاری قرار گیرد، اما همه توده هایی که در پستان ایجاد یا توسط خانم ها احساس می شود، لزوما سرطان نیست و جای هیچ دلهره و نگرانی ندارد. البته باید گفت که اگر این توده ها سرطانی هم باشد، با تشخیص زودرس و اقدام سریع، درمان پذیر خواهدبود. اما بسیاری از خانم ها با مشاهده توده در سینه بسیار نگران و مضطرب می شوند و حتی از مراجعه به پزشک هراس دارند، در حالی که همان طور که گفتیم بسیاری از توده ها سرطانی نبوده و خوش خیم است، اما این به معنی آن نیست که بدون پیگیری و مشورت با پزشک رها شود. با معاینه و مشاوره با متخصص زنان یا جراحی می توان از بی خطر بودن این توده ها مطمئن شد.


ادامه مطلب ...

روش‌های خانگی برای تشخیص سلامت مواد غذایی در تابستان

 می‌توان گفت سلامت، بهداشت و غیر تقلبی بودن مواد غذایی از جمله موضوعات مهمی می‌باشد که به یکی از دغدغه‌هایی افراد تبدیل شده است، به خصوص در این دوره زمانی که برخی افراد سودجو قصد دارند با افزودن برخی مواد غیربهداشتی، تقلبی و ارزان قیمت به مواد خوراکی به کسب و کار خود رونق دهند، غافل از اینکه با جان مردم بازی می‌کنند.


ادامه مطلب ...

هموروئید یا سرطان/اگر نمی دانید حتما بخوانید

 به نقل از  مجله سیب سبز: دیدن خون هنگام دفع می‌تواند هر کسی را نگران کند و اگر این خونریزی با درد، سوزش یا حتی دشواری در نشستن همراه شود، حتی نگران‌کننده‌تر هم به‌نظر می‌رسد. هموروئید یا بواسیر یکی از آزاردهنده‌ترین و شایع‌ترین بیماری‌های نشیمنگاه محسوب می‌شود، طوری که حدود نیمی از افراد تا 50سالگی حداقل یک‌بار عوارض آن را تجربه می‌کنند. در این بیماری، عروق انتهایی مقعد و روده بزرگ متورم شده و باعث درد، خارش و گاهی خونریزی می‌شود. 


اگرچه هموروئید می‌تواند دردناک باشد اما معمولا خطرناک نیست. با این حال بسیاری از مبتلایان با عود علائم‌شان پس از درمان نگران می‌شوند که مبادا هموروئیدشان تبدیل به سرطان مقعد یا روده بزرگ شده باشد. اما آیا واقعا چنین خطری وجود دارد؟! دکتر امیر کشوری، جراح کولون و رکتوم و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران شما را در این زمینه راهنمایی می‌کند. 

ادامه مطلب ...

این پوست ها را دور نریزید

 متخصصان طب سنتی می‌گویند از ریشه گرفته تا ساقه و دانه هر یک از سبزیجات، برای درمان درد خاصی کاربرد دارند. از نظر آنها حتی برگ و ریشه میوه‌ها و سبزیجات هم فایده فراوانی دارند و برای درمان برخی مشکلات هم می‌توانید از پوست آنها کمک بگیرید. اما انگار این ادعاها تنها در دنیای طب سنتی طرفدار ندارد و محققانی که به علم مدرن گرایش دارند هم چنین ادعایی را رد نمی‌کنند. آنها می‌گویند بسیاری از تفاله‌های غذایی که هر روز دور می‌ریزید، حتی بیشتر از خود خوراکی‌هایی که می‌خورید به سلامت شما خدمت می‌کنند. اگر هنوز هم این ادعاها را باور ندارید، ادامه مطلب را بخوانید و از دلایل پژوهشگران برای پرفایده‌تر دانستن این تفاله‌های غذایی باخبر شوید. 
ادامه مطلب ...