میثاق طب

جمع آوری اطلاعات پزشکی

میثاق طب

جمع آوری اطلاعات پزشکی

خاصیت های مهم ماست که باید بدانید

ماست یکی از بهترین لبنیات و سرشار از کلسیم است. به همین دلیل متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند برای پیشگیری از ابتلا به پوکی‌استخوان، علاوه بر شیر و پنیر حتما روزی یکی، دو پیاله ماست کم‌چرب خورده شود...

 

آیا مصرف ماست باعث کاهش کلسترول می‌شود؟

مصرف روزانه و منظم ماست کم‌چرب یا بدون چربی، می‌تواند از افزایش کلسترول خون پیشگیری کند. هنوز ثابت نشده خوردن ماست می‌تواند باعث پایین آمدن کلسترول خون هم بشود اما محققان می‌گویند همین که یک محصول لبنی که بر پایه پروتئین و چربی حیوانی تولید می‌شود، باعث افزایش کلسترول خون نشود، باعث می‌شود بتوان مصرف آن را به عنوان محصولی مفید و قابل اطمینان به تمام مردم جامعه پیشنهاد کرد.

 

آیا مصرف ماست باعث کاهش فشارخون می‌شود؟

نتیجه تحقیقات جدیدی که روی 5 هزار اسپانیایی در طول 2 سال انجام شد، نشان داد احتمال ابتلا به فشارخون بالا در افرادی که روزانه 2 تا 3 وعده شیر یا ماست کم‌چرب مصرف می‌کنند، نسبت به گروهی که شیر و ماست در برنامه غذایی‌شان جایی ندارد، 50 درصد کمتر است.

 

آیا مصرف ماست‌های پروبیوتیک می‌تواند مشکل عدم تحمل به لاکتوز را از بین ببرد؟

ماست‌های پروبیوتیک مانند دیگر محصولات پروبیوتیک، دارای میکروارگانیسم‌های پروبیوتیک هستند ولی ماست‌های ساده این باکتری‌ها را ندارند. یکی از مهم‌ترین فواید مصرف این محصولات، کاهش عوارض عدم تحمل به لاکتوز است بنابراین افرادی که به لاکتوز موجود در شیر، ماست و سایر محصولات لبنی حساسیت دارند و مثلا با خوردن شیر نفخ می‌کنند، می‌توانند با خیال راحت و بدون نگرانی محصولات پروبیوتیک را مصرف کنند. متخصصان تغذیه آمریکایی می‌گویند اگر افراد دچار عدم تحمل لاکتوز، 2 تا 3 وعده ماست پروبیوتیک در روز مصرف کنند، نه‌تنها مشکل نفخ پیدا نمی‌کنند بلکه از خواص محصولات لبنی مانند کلسیم، پروتئین مرغوب و ویتامین‌هایB2 و B12 هم بهره‌مند خواهند شد.

 

آیا هضم ماست از شیر راحت‌تر است؟

تحقیقات بسیاری ثابت کرده‌اند هضم لاکتوز موجود در ماست به علت تخمیری که در فرآیند تولید روی آن انجام می‌شود، بسیار ساده‌تر از هضم لاکتوز موجود در شیر است بنابراین ممکن است فردی دچار عدم تحمل لاکتوز شیر باشد اما با مصرف ماست، مشکلی پیدا نکند. پس اگر دچار عدم تحمل لاکتوز شیر هستید، ابتدا ماست‌های معمولی را امتحان کنید و در صورتی که با مصرف آنها هم دچار مشکل شدید، سراغ ماست‌های پروبیوتیک بروید. ماست می‌تواند باکتری‌های مضر را از روده‌ها خارج و در نتیجه هضم و جذب غذا را آسان‌تر کند.

 

آیا مصرف ماست‌ می‌تواند باعث درمان اسهال شود؟

مصرف ماست برای رفع اسهال از گذشته‌های دور میان مردم خاورمیانه، آسیا و اروپای شرقی رواج بسیاری داشته است. محققان می‌گویند مصرف خوراکی‌های تخمیری مانند ماست می‌تواند به درمان سریع‌تر اسهال، به خصوص در کودکان، کمک کند. آنها معتقدند باکتری‌های فعال موجود در ماست‌های پروبیوتیک، نقش مهمی در درمان سریع‌تر اسهال دارد.

 

مصرف ماست برای سرماخورده‌ها خوب است؟

معمولا برای بیشتر افرادی که سرما می‌خورند، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود اما آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند باکتری‌های خوب دستگاه گوارش را هم از بین ببرند. به همین دلیل اگر سرما خورده‌اید و آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنید، برای حفظ تعادل باکتری‌های خوب بدنتان، مصرف روزانه ماست کم‌چرب را فراموش نکنید. ماست، حاوی باکتری‌های خوب و مفید برای بدن است و این باکتری‌ها باعث بهبود عملکرد سیستم گوارش بدن می‌شوند و از عفونت ادراری پیشگیری می‌کنند و جلوی ترش‌کردن‌ مداوم را می‌گیرند.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ

این مواد غذایی را ناشنا نخورید

مصرف ناشتای برخی از مواد غذایی سرشار از اسید به دیواره روده آسیب می‌رساند و به عفونت معده منجر می‌شود. اگر رژیم میوه دارید و باید روزی ۳ بار میوه مصرف کنید بهتر است اول یک لیوان آب ولرم مصرف کنید. اما مواد غذایی که نباید با شکم خالی مصرف شود. 

نوشابه را ناشنا نخورید زیرا 

نوشیدنی سرشار از اسید کربونیک است که با مخلوط شدن با اسید معده باعث حالت تهوع می‌شود.

 

گوجه فرنگی را ناشتا نخورید زیرا

مصرف ناشتای آن باعث می‌شود اسید گوجه به اسید گوارش واکنش نشان دهد و در مواردی باعث ایجاد سنگ در معده شود.

 

قهوه را ناشتا نخورید زیرا 

کافئین موجود در آن برای معده مضر است و بهتر است ابتدا یک لیوان آب مصرف کنید.

 

غذاهای پرادویه را ناشتا نخورید زیرا 

با واکنش نشان دادن به دیواره معده آسیب می‌رساند.

 

چای را ناشتا نخورید زیرا 

میزان زیاد اسید در آن روی دیواره معده تأثیر می‌گذارد.

 

ماست را ناشتا نخورید زیرا

اگر چه این لبنیات سرشار از پروبیوتیک (باکتری مفید) است اما در صورت تماس این باکتری‌های مفید با اسید معده، باعث مشکلات گوارشی می‌شود.

 

موز را ناشنا نخورید زیرا 

با مصرف ناشتای موز، منیزیم در بدن به طور ناگهانی افزایش پیدا می‌کند و تعادل منیزیم و کلسیم در بدن به هم می‌ریزد.

 

دمنوش بابونه را جایگزین چای کنید

دکتر حسن اکبری متخصص آسیب شناسی محقق طب اسلامی ایرانی  با اشاره به خواص بابونه افزود: بابونه خواص شگفت‌انگیزی دارد از جمله خواص گوارشی آن می‌توان رفع سوء هاضمه، ضد اسپاسم گوارشی،‌تقویت کننده‌ی معده و اشتها بخصوص برای کودکان، درمان نفخ، رفع اسهال های عصبی کسانی که سندروم روده تحریک پذیر دارند، جلوگیری از زخم‌های معده به ویژه کسانی که سابقه‌ی خونریزی معده دارند، درمان مسمومیت‌های غذایی، درمان ورم طحال و ورم کبد برای کسانی که کبد چرب دارند را نام برد. 

دکتر حسن اکبری اظهار داشت: خیلی از دل‌دردهایی که افراد می‌گیرند به دلیل اسپاسم گوارشی است، وقتی عضلات معده منقبض می‌شود این انقباض باعث روی هم قرار گرفتن لبه های رگ‌ها می‌شود و خون به عضو نمی‌رسد درد شدید می‌گیرد که در طب جدید برای درمان این درد باید کلی دارو استفاده شود اما در طب سنتی با دمنوش بابونه به راحتی درمان می‌شود. 

وی در ادامه با اشاره به دمنوش بابونه تصریح کرد: درست کردن همه دمنوش‌ها مانند دم کردن چای است. روی پودر بابونه آب بریزید و بگذارید دم بکشد، بهتر این است که در حرارت ملایم ده دقیقه بجوشد تاجا بیفتد و سپس با نبات، خرما یا عسل می‌توان میل‌  کرد. 

این متخصص آسیب شناسی و محقق طب اسلامی ایران بیان کرد:  از جمله خواص دیگر بابونه می‌توان به تقویت حافظه، تقویت اعصاب،‌ آرامش بخش و خواب‌آور، ضد تشنج، درمان اضطراب و استرس، درمان سرگیجه همچنین خواص قلب و عروقی بابونه شامل گشاد کننده عروق قلبی، پایین آورنده فشار خون، بهتر کردن خون‌رسانی به مغز و کلیه و . . .) رقیق کردن خون و کمک کننده به کم خونی اشاره کرد.

وی عنوان کرد: بابونه مثل کورتون روی پوست عمل می‌کند هم می‌توانید بابونه را به صورت ضماد با عسل یا با شیر درست کنید و هم دمنوش و یا عصاره بابونه را با روغن حیوانی ترکیب کنند و برای کاهش التهابات و اگزاماهای پوستی روی آن‌ها بمالید. در ترمیم زخم‌های سوختگی، تقویت کنندگی و جوانسازی پوست و کنترل جوش‌های صورت، تفاله‌های دمنوش بابونه را با کمی عسل و چند قطره سرکه ترکیب کنید و شبها به مناطقی که مستعد جوش است بمالید موثر است. 

دکتر اکبری خاطر نشان کرد: بابونه از خانواده کاسنی است منتها خواص کاسنی رو به سردی و خواص بابونه رو به گرمی است مصرف این گیاه باید به قدر شربت باشد یعنی باید به قدری خورده شود که آسیبی به بیمار نرسد، باید یادمان باشد که داروهای گیاهی را تکراری و پشت سرهم مصرف نکنیم تا بدن بتواند از خواص آن‌ها استفاده کند چون این داروها هم می‌توانند مانند داروهای شیمیایی عارضه دار باشند.

با آفت دهان چه کنیم؟

 چند روزی است که درون دهانتان زخمی که نمی‌دانید منشا آن از کجاست‌، احساس آزاردگی می کنید. شاید در نگاه اول برایتان امری بی‌اهمیت باشد‌. اینجاست که به سراغ مادرتان می‌روید و از او می‌خواهید که کمک‌تان کند، مادر آرام‌تان می‌کند و می گوید که این آفت است و اولین درمانی که به شما پیشنهاد می‌کند نمک است اما درمانهای جدی‌تری هم برای آفت‌ها وجود دارد.

باز هم پای استرس در میان است 
 استرس و یا آسیب بافتی می‌تواند باعث ایجاد زخم‌های عودکننده و دردناک مخاط دهان شود که به آفت دهان (Canker Sores Aphthous Stomatitis) معروف هستند این زخم‌ها در دهان بعضی اوقات خوردن و آشامیدن را سخت و دردناک می‌کند.

شکل کلی این زخم‌ها گرد یا بیضی است که به رنگ زرد خاکستری با حاشیه قرمز و تا حدی برجسته دیده می‌شود محل شایع آن پشت لب‌ها – مخاط گونه، کف دهان؛ زیر و کناره‌های زبان  است.

دکتر بهزاد رهسپار جراح دهان و فک و صورت، در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان حوزه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران با اشاره به نحوه درمان و جلوگیری از به وجود آمدن آفت دهان گفت: آفت دهان به خاطر ایمنی و محافظت بدن است که به وجود می‌آید و معمولاً موقعی که ایمنی بدن در اثر مشکلات و شوک‌های روحی روانی و یا مسائلی این چنینی در معرض تهدید قرار می‌گیرد آفت به سراغ فرد می‌آید و بیمار باید دوره نقاهت خود را بگذراند. اگر می‌خواهید درد آن کم شود باید همیشه آن را تمیز نگه دارید و مرتب با آب نمک رقیق یا سرم شست ‌و‌شو دهید و البته یک ‌سری از بیماران هستند که بدن‌شان خیلی مستعد به آفت‌ است، عوامل مستعد کننده آفت استرس و هیجانات روحی است که بیشتر در دانش‌آموزان و دانشجویان به هنگام امتحانات دیده می‌شود و علت دیگر اختلالات هورمونی است که در بروز آفت نقش دارد. در خانم‌ها 3 تا 5 روز مانده به قاعدگی ود ر افراد حساس و آلرژیک آفت دیده می‌شود.

مواظب آفت‌ها باشید که بزرگ نشود
دکتر رهسپار درباره بزرگ شدن آفت‌ها هشدار داد و اضافه کرد: در خیلی از مواقع اگر زخم‌های آفت‌ بزرگ باشد امکان خوب شدن در آن‌ها کم است و مجبوریم از کورتون به صورت موضعی و یا حتی بعضی از اوقات به صورت تدریجی استفاده کنیم که بیمار دچار مشکلات دیگر نشود.

انار در برابر آفت‌ها معجزه می‌کند
این جراح دهان، فک و صورت درباره راهکارهای سنتی در مورد از بین بردن آفت دهان تصریح کرد: اگر بخواهیم به صورت سنتی این آفت دهان را از بین ببریم با آب انار دهان را شست و شو دهیم و از رب انار هم استفاده کنیم که این کار به بهبود و التیام زخم‌های دهانی و آفت دهان کمک می‌کند.

چه کنیم آفت زده نشویم
بهزاد رهسپار با اشاره به عوامل پیشگیری از آفت‌های دهان گفت: هر چند معمولاً آفت‌های دهانی چند بار در سال رخ می‌دهد و راهی برای پیشگیری کامل این بیماری وجود ندارد، اما با رعایت مواردی همچون: اجتناب از مصرف غذاهایی که دهان را ملتهب می‌کنند مانند میوه‌های اسیددار و همچنین اجتناب از جویدن آدامس که  در هنگام آفت زدگی باعث التهاب آفت می‌شود می‌توان زودتر از شر آفت‌ها رهایی یافت البته استفاده از مسواک‌های نرم و نخ دندان تأثیرات بسزایی در بهبود سریع آفت دهان دارد.

وی بیان کرد: اغلب افراد در سن کمتر از 40 سال، حداقل یک یا چند بار آفت را تجربه می‌کند‌، ولی سن شیوع آن، دهه دوم زندگی است و زنان بیشتر از مردان به آن دچار می‌شوند، زخم‌های آفتی اغلب دردناک و با تماس غذا و نوشیدن مایعات محرک (ترشی و ادویه‌دار) دردناک‌تر می‌شود.

رهسپاردر ادامه بیان کرد: بیمارانی که مرتباً آفت می‌زنند احساسی شبیه به سوزن سوزن شدن و یا سوزش قبل از ایجاد زخم (معمولاً 24 ساعت قبل) دردهانشان دارند. زخم آفت سریعاً به وجود می آید اما خود به خود و بعد از 7 تا 10 روز التیام می‌یابد و از خود اثری بر جا نمی‌گذارد، بهبودی زخم‌ها ممکن است همزمان صورت نگیرد.

50 درصد از مردم دنیا مبتلا به آفت دهان می‌شوند
جراح دهان و فک و صورت خاطر نشان کرد: در حال حاضر 50 درصد مردم دنیا در طول حیات خود مبتلا به بیماری آفت دهان از نوع خفیف هستند.

همچنین‌، گاز گرفتن در داخل دهان از طریق دندان‌ها می‌تواند یکی از عوامل ایجاد آفت دهان باشد و بر اثر گاز گرفتن زخم‌هایی ایجاد می‌شود که باکتری‌های موجود در داخل دهان به این زخم‌ها حمله و ایجاد آفت می‌کند. استفاده از مواد غذایی همچون شکلات و آجیل، استرس‌های محیطی و مواد شیمیایی از دیگر عوامل مؤثر در بروز آفت دهان است.

 گزارش از فاطمه فلاح خیر

خواص سنجد در کتاب ابوعلی سینا

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- سنجـد با نام علمی «Elaeagnusan gastifolial» گیاهی درختی و از خانواده سنجدیان (Elaeagnaceae) است که در آب و هوای معتدل می‌روید. میوه سنجد از گذشته در سفره هفت‌سین ایرانیان جای داشته است.
 
نام‌های مختلف سنجد در ایران
گیاه سنجد، برگ‌های باریک و مخملی شکل و میوه‌هایی قهوه‌ای رنگ و خوراکی دارد. 
 
از سنجد در منابع طب سنتی به عنوان «چوب‌دانه»، «نُقد» و «بُل» نام برده شده ‌است. میوه سنجد مزه تقریبا ترش، شیرین و کمی گس دارد و به شکل بیضوی، گوشت‌دار، شبیه زیتون به رنگ زرد نارنجی مایل به قرمز. سنجد از نظر غذایی کم‌کالری و طبیعت آن سرد و خشک و یبوست‌آور است.
 
جوشانده برگ درخت سنجد خاصیت جمع‌کنندگی و ضد اسهال دارد و داروی خوبی برای اسهال کودکان است. سنجد بادشکن است و سردرد را تسکین می‌دهد.
 
میوه سنجد یک میوه دارویی صفراست
مصرف سنجد برای تقویت معده و کبد، کاهش وزن، از بین بردن التهاب حاد و مزمن، پیشگیری از عفونت در بدن،درمان درد مفاصل، خارش پوست و درمان آرتروز مفید است.
 
در قسمت درون‌بر سنجد 17 نوع آمینواسید و مقداری پروتئین وجود دارد که هر یک از این آمینواسیدها خواص دارویی بسیار مفیدی دارند، به‌طوری‌که می‌توان گفت میوه سنجد یک میوه دارویی صفراست.
 
اگر آرد و هسته‌ میوه سنجد با هم آسیاب شود، مصرف خوراکی آن بیماری آرتروز را درمان می‌کند. در احادیث آمده است که گوشت سنجد باعث رویش گوشت در بدن و استخوانش، استخوان و پوستش پوست آور است و برای درمان تب و جذام نیز مفید است.
 


سنجد در قاب کتاب
در کتاب‌های بسیاری به سنجد و خواص آن اشاره شده است، از جمله کتاب «قانون المقاله الثانیه من الکتاب الثانی، فی ادویه المفرده» ابوعلی سینا، «طبّ الائمّه» ترجمه و اقتباس جواد فاضل، «طب گیاهی و خواص میوه‌ها در کلام امام باقر (ع)» نوشته مهدی سلطانی رنانی و «میوه درمانی با بهره گیری از دستورهای اسلامی» نوشته عذرا سادات حکیم.
 
ابوعلی‌سینا در کتاب «قانون المقاله الثانیه من الکتاب الثانی، فی ادویه المفرده» به ذکر خواص بسیاری از درختان و گیاهان از جمله سنجد می‌پردازد و از نظـر پزشکی برگ، پوست و چوب آن را مـورد مطالعه قرار داده است. در ترکیب میوه سنجد تعدادی مواد پرارزش و با اهمیت وجود دارد که از جمله اولئین، استئارین، لینول و تا 8% روغن پیهی (که گلیسیرید اسیدهای پالمیتین است) را می‌توان نام برد.
 
در میوه سنجد، اسیدهای آلی و یک نوع گلوکوزید به نام کرستین یافت می‌شود. وجود اسیدهای چرب، اسیدهای آلی و انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین E و C, K, B1, B2, A, F و اسیـدهای چرب اشباع نشده تشخیـص داده شده است.
 
توقف خون‌‌ریزی با مصرف سنجد
در کتاب «میوه درمانی با بهره گیری از دستورهای اسلامی» نیز آمده است: «سنجد طبیعتی گرم و خشک دارد، باعث رویش گوشت بر استخوان می‌شود، مقوی و مفرح است، خون‌ریزی را متوقف می‌کند و برای بیماری‌های کبدی یرقان و زردی مفید است.
 
این میوه مانع از تکرر ادرار می‌شود و کلیه‌ها را گرم نگه می دارد. همچنین ضد تهوع و ضد درد است و تب و لرزهای سرد، زخم ریه بیماری‌های سینه مثل تنگی نفس را از بین می‌برد و بیماری‌های لثه و دندان، زخم معده و اسهال را بهبود می‌بخشد.»

به خونریزی لثه اهمیت دهید

21_5_2013_16_16_37_uf205ad7l1ifqq6nja21om8s54_pugfvpxmx4

برخی افراد خونریزی لثه را جدی نمیگیرند و آن را سرسری می گیرند این کار بسیار اشتباه است!

 

دکتر عبدالحمید ظفرمند، متخصص دندان‌پزشکی کودکان  در خصوص علت خونریزی لثه‌ در هنگام مسواک زدن گفت: مهم‌ترین علتی که در پی آن لثه شروع به خون‌ریزی می‌کند عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است.
وی ادامه داد: خون‌ریزی لثه‌ در واقع یک واکنش التهابی است لذا برای پیشگیری از خون‌ریزی لثه مسواک زدن به موقع انجام شود چرا که عدم رعایت بهداشت دهان و مسواک نزدن به موقع و با دقت موجب خون‌ریزی خواهد شد.
این دندان‌پزشک با بیان اینکه تشکیل جرم روی دندان‌ها اولین مرحله‌ی بروز عوارض مسواک نزدن است، تصریح کرد: در صورتی که رسیدگی به موقع به دندان‌ها صورت نگیرد جرم‌های روی دندان به زیردندان هم سرایت خواهد کرد که در این مرحله درمان‌های جدی‌تری را می‌طلبد. هم‌چنین در صورت ادامه‌ی این روند خون‌ریزی لثه‌ها تشدید خواهد شد.
ظفرمند با تاکید بر این‌که عدم مسواک زدن به دلیل جلوگیری از خون‌ریزی لثه باور غلطی است که در بین ما رایج شده، اظهار داشت: مسواک زدن دندان‌ها ضرورت دارد چرا که اگر گاهی غذا ما بین لثه‌ و دندان‌ها فرو رفته و به مدت طولانی باقی می‌ماند که در نهایت منجر به بروز التهاب می‌شود.

تمرین حس شادی در زندگی


چگونه راههای شاد زندگی کردن و لذت بردن از زندگی را بیاموزیم و با شادی خود را عجین کنیم؟

یک روان‌شناس اظهار کرد: شادی، ثروتی است که با تلاش به دست می‌آید.

شهره براری در اولین سلسله نشست‌های فرهنگی جهادگران جهاددانشگاهی زنجان با عنوان «شادی، ثروت دیگران، روان‌شناختی» گفت: شادی، تعاریف مختلفی دارد، ولی به هر حال ثروتی است که با تلاش به دست می‌آید.

وی افراد را از دید روان‌شناختی به سه دسته طبقه‌بندی کرد و افزود: برخی از افراد شاد نیستند و نیاز به تغییر سبک زندگی دارند و غم و ناراحتی در زندگی این افراد از جمله هیجانات غالب است. برخی دیگر را نمی‌توان بسیار غمگین نامید، همان‌طور که نمی‌توان آن‌ها را شاد توصیف و راهکارهایی برای افزایش شادی را به این افراد گوشزد کرد. افرادی هم هستند که جزو افراد شاد محسوب می‌شوند و باید نگرش و هیجانات خود را در همین حوزه حفظ کنند، چرا که غم در کمین این افراد است.

این روان‌شناس همچنین با اشاره به اینکه همواره شاد زیستن هم خود مشکلی برای روان افراد است، خاطرنشان کرد: برای شاد زیستن لازم نیست حتماً کار فوق‌العاده‌ای انجام داد، بلکه با چند تغییر رفتاری می‌توان بخشی از شادی را به زندگی خود بازگرداند.

براری در ادامه به ارائه راهکارهایی در این زمینه پرداخت و تصریح کرد: با انجام این راهکارها می‌توان شادی را یک یا دو بار در روز به زندگی تزریق کرد که یکی از این راهکارها در وهله اول “بلندبلند خندیدن” است. طبق تحقیقات صورت گرفته با خندیدن، هورمونی در بدن افراد ترشح می‌شود که شادی و راحتی را در افراد به وجود می‌آورد.

وی با اشاره به راهکار بعدی، افزود: “گوش دادن به موسیقی آرام” نیز قسمتی از مغز افراد را فعال می‌کند تا باعث شادی و کسب آرامش شود، از این روش به طور آزمایشی در گروهی از افراد بالغ در حال عمل جراحی چشم استفاده شد و نتایج نشان داد که افراد نسبت به کسانی که در سکوت عمل شده بودند تعداد ضربان قلب، فشارخون و فعالیت قلبی کمتری داشته‌اند.

این روان‌شناس ادامه داد: تحقیقی هم در خصوص آرامش بخشیدن بوییدن یک گیاه صورت گرفته است که نشان می‌دهد “سرسبزی و همچنین بوی برخی از گیاهان نظیر رزماری”، سطح اضطراب را در افراد پایین می‌آورد و عملکرد افراد را بالا می‌برد. همچنین “منظم بودن” راهکاری است که شادی را در بین افراد افزایش می‌دهد، بدین معنی که در محل کار و حتی در خانه با تمیز نگه داشتن میز کار و خلوت کردن و کنار گذاشتن وسایلی که کمتر مورد نیاز است می‌توان حس بهتری را در خود ایجاد کرد و عملکرد بهتری داشت.

وی یادآور شد: «نه» بگویید، چرا که «نه» گفتن هنری است که همه افراد باید در برخی از موارد به کار ببرند، این در حالی است که در صورت نداشتن این توانایی فرد با مشکل روبرو خواهد شد و در مراحل بعدی شادی در این فرد کاهش می‌یابد و موجب خودخوری فرد می‌شود.

براری با اشاره به اینکه اخبار و نشریات گاهاً زندگی افراد را متشنج می‌کنند، افزود: برای یک هفته از این اخبار فاصله بگیرید تا ببینید چه آرامشی به زندگی‌تان باز می‌گردد و با این کار از دنیای پرتنشی که این خبرها برای ما ساخته‌اند دور می‌شوید، در عوض زمانی را به عبادت، پیاده‌روی، شرکت در کلاس‌های یوگا یا مدیتیشن اختصاص دهید. در زندگی زمانی را برای تفکر در مورد نعمت‌هایی که خداوند به شما اعطا کرده است قرار دهید که این موضوع باعث آرامش و در نتیجه شادی شما خواهد شد.

وی با بیان اینکه همه چیز را از خودتان شروع کنید، اظهار کرد: در آینه به خود نگاه کنید و لبخند بزنید. این باعث ایجاد شادی می‌شود. همچنین در خانواده از همه افراد با شکلک‌های مختلف عکس بگیرید یا حتی خودتان را مسخره کنید و بخندید که در این صورت اگر برای دفعه بعد کار خجالت‌آوری انجام دادید آن را پنهان نمی‌کنید و آن را برای افراد خانواده با آرامش تعریف خواهید کرد.

این روان‌شناس افزود: دوستان خود را گاهی یاد کنید تا لبخند را به چهره خود و دوست‌تان بازگردانید. همچنین همیشه تعادل را در زندگی حفظ کنید. افکار کهنه را دور بریزید تا جا برای تفکرات جدیدتر داشته باشید. ذهن انسان مثل کمد لباس است که همه افکار جدید و قدیمی و به درد نخور در آن قرار دارد با دور ریختن افکار قدیمی و به درد نخور، فضای ذهنی خود را برای افکار جدید باز کنید.

وی تاکید کرد: این راهکارها باعث شادی پایدار در افراد خواهد شد و به یاد داشته باشید برای شاد بودن دنبال دلایل محکمی نباشید. مهم‌ترین مواردی که باعث شادی در افراد می‌شود خانواده، لبخند، جوک و تصاویر خنده‌دار است.
ایسنا،

حرکات اصلاحی زانوی خم (+عکس)

 حرکات اصلاحی زانوی خم (+عکس)

زانوی خم- عبارت است از خم بودن زانو که موجب می شود فرد هنگام ایستادن و راه رفتن با زانوی خم راه برود.


تشخیص:
1- خم بودن زانوها
2- عدم توانایی فرد درباز نمودن زانوها به صورت غیر فعال
3- محدودیت باز نمودن زانوها به صورت غیر فعال


زانوی خم, حرکات اصلاحی زانوی خم,حرکات ورزشی برای درمان زانوی خم


ادامه مطلب ...

حرکات اصلاحی زانوی خم (+عکس)

 حرکات اصلاحی زانوی خم (+عکس)

زانوی خم- عبارت است از خم بودن زانو که موجب می شود فرد هنگام ایستادن و راه رفتن با زانوی خم راه برود.


تشخیص:
1- خم بودن زانوها
2- عدم توانایی فرد درباز نمودن زانوها به صورت غیر فعال
3- محدودیت باز نمودن زانوها به صورت غیر فعال


زانوی خم, حرکات اصلاحی زانوی خم,حرکات ورزشی برای درمان زانوی خم


ادامه مطلب ...

پیشگیری از گردن درد با چند حرکت ورزشی

 

پیشگیری از گردن درد با چند حرکت ورزشی
شاید پیش خودتان فکر کنید که آرتروز بیماری مادربزرگ‌هاست و بگویید من که آرتروز نمی‌گیرم. در واقع آرتروز فرآیند پیری مفاصل است و انتظار می‌رود که در دوران سالخوردگی سراغ‌مان بیاید اما این روزها زندگی در دنیای مدرن شرایطی را ایجاد کرده که بیشتر افراد به دلیل داشتن سبک زندگی نادرست، کاهش تحرک و ثابت نشستن در معرض ساییدگی مفاصل قرار می‌گیرند.


آرتروز می‌تواند با کمردرد، گردن‌درد، درد پشت، کوفتگی بدن و سایر دردها همراه باشد و زندگی را برای‌تان دردناک کند حتی انگشتان دست شما هم می‌توانند به آرتروز مبتلا شوند. از این رو بهتر است مهم‌ترین عوامل ایجاد آرتروز در زندگی مدرن را بشناسید و از تخریب مفاصل و بخش‌های مختلف بدن‌تان پیشگیری کنید. یکی از شایع‌ترین مشکلات، آرتروز گردن است. در اینجا با یادگیری و انجام چند تمرین ساده می‌توانید با گردن‌درد و آرتروز بجنگید و عضلات قوی‌تری داشته باشید.


ادامه مطلب ...