میثاق طب

جمع آوری اطلاعات پزشکی

میثاق طب

جمع آوری اطلاعات پزشکی

خیار،میوه ای پرخاصیت و بی‌ادعا

خیار یکی از محصولات جالیزی است که تقریبا در همه جای جهان پیدا می‌شود. اشکال آن بسته به نوع بذر و خاک و جغرافیا متفاوت است، اما این تنوع خللی در خواص خیار ایجاد نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران، اگر بدانید که می‌توانید روی این میوه از تامین ویتامین تا واکس کفش و روغن چرخ، حساب باز کنید، دیگر یک روز یخچال خانه را خالی از آن نمی‌گذارید.
خیار بیش از هرنوع ویتامینی، گروه ویتامین‌های ب را پوشش می‌دهد. مصرف روزانه خیار می‌تواند جایگزین خوبی به جای قرص‌های فولیک‌اسید که برای جذب آهن و خون‌سازی است، باشد. کلسیم، آهن، روی، ویتامین سی، فسفر و پتاسیم از دیگر مواد موجود در خیار است.
خیار به دلیل ویتامین‌های بی و هیدروکربوری که در خود دارد، می‌تواند مثل یک نوشیدنی انرژی‌زا شما را سرحال بیاورد.

ماسک خیار به سرعت چین و چروک‌ها، برجستگی‌ها و فرورفتگی‌های پوست را که در اثر زخم‌ها یا جوش ایجاد شده از بین می‌برد.
موادی که در خیار وجود دارند، وقتی با بذاق ترکیب می‌شوند، باکتری‌های بدبوی دهان را از بین می‌برند. برای اینکار یک برش از خیار را برای یک دقیقه در دهان خود نگه دارید.
 
خیار دوست پر قدرتی برای کبد شماست و به کبد برای تصفیه خود کمک می‌کند. نتیجه این همکاری دوستانه، خونی سالم‌تر و پوستی شفاف و شاداب‌تر است.

ممکن است شما یکی از کسانی باشید که معده حساسی برای هضم خیار دارند. در این صورت خیار را حتما با نمک و قبل از غذا مصرف کنید و برای کمک به معده خود می‌توانید کمی نعناع خشک یا عرق نعناع با خیار مصرف کنید.

خیار می‌تواند خستگی یک روز کاری را از بین ببرد و استرس‌های شما را کاهش دهد. می‌توانید چند خیار خرد شده به مدت سه دقیقه در آب جوش بیاندازید و این آب را در در یخچال نگه دارید. عطر خوب این آب می‌تواند با هر شربت دیگری ترکیب شود. یکی دیگر از راه‌های نوشیدن خیار این است که یک خیار را با پوست در لیوان مخصوص چای سبز بریزید و روی آن آبجوش بریزید و ۱۰ دقیقه بعد این نوشیدنی آرامبخش را میل کنید.

انتهای پیام/

استامینوفن دشمن کبد و کلیه

سیامک عبدالله نژاد استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: مصرف بالای استامینوفن یا پاراستامول که یک داروی ضد درد و ضد تب می‌باشد باعث آسیب رساندن به  کلیه و  کبد فرد می‌شود. 
 
وی افزود: این دارو رایج‌ترین دارو برای از بین بردن تب است اما به دلیل عوارضی که دارد بیش از سه روز برای تب توصیه نمی‌شود. 
 
وی  تصریح کرد: پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف بالای استامینوفن، عامل مهمی در بروز ‌آسیب‌های جدی در مرحله اول به  کبد و در مرحله دوم به کلیه است. 
 
وی با تاکید بر اینکه مصرف بالای استامینوفن حتی باعث آسیب بر عملکرد مغزی و عصبی فرد خواهد شد، گفت: مصرف مقادیر بالای 4گرم استامینوفن در روز به ویژه در کودکان می‌تواند منجر به مسمومیت شود. 
 
وی گفت: مهم‌ترین علائم مسمومیت ناشی از استامینوفن شامل تهوع، استفراغ، یرقان و در موارد شدید آسیب کبدی است. 
 
وی در پایان یادآور شد: علائم  مسمومیت ناشی از مصرف بالای استامینوفن ممکن است از چند ساعت تا چند روز پس از مصرف دارو بروز کند. 

 

ماده‌ای ضروری سالادتان را داروی ضد سرطان می کند

علاوه بر انواع میوه ها و سبزیجات نوع خاصی از پروتئین ‌می‌تواند سالاد را تبدیل به یک دارو مخصوص مقابله با سرطان کند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران،پژوهشگران به افراد علاقه‌مند به خوردن سالاد توصیه اکید می‌کند برای افزایش چند برابری خواص این میان و عده مفید به آن تخم مرغ پخته اضافه کنند.
 
گفتنی است،کارتنوئید موجود در گوجه‌فرنگی، کاهو و هویج در صورت ترکیب شدن با تخم مرغ می‌تواند اثری دو چندان برای محافظت از بدن در مقابل سرطان‌ها داشته باشد.
 
آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این میوه ها می‌توانند مانع از ابتلا به انواع سرطان و بیماری‌های قلبی در افراد شوند.
 
این نتایج حاص تحقیقات پژوهشگران دانشگاه پوردو در ایندیانا پلیس است که بر روی  16داوطلب مرد سالم انواع سالاد به دو حالت با تخم مرغ و بدون تخم مرغ را ازمایش کرده و نتایج آن بر سلامت طولانی مدت آنها را مقایسه کرده‌اند.
 
کارشناسان لیکوپن رنگدانه قرمز موجود در گوجه‌فرنگی را برای جلوگیری از ابتلا به سرطان معده، ریه و پروستات بسیار مفید می‌دانند.

 

غذاهای ممنوعه برای شیوع آلزایمر را بشناسید

پژوهشگران لیستی از غذاهای ضد ابتلا به آلزایمر و نیز لیستی از غذاهای تشدید کننده علائم بیماری آلزایمر را به تازگی تدوین کرده‌اند. 
 
گفتنی است، از جمله مواد غذایی ضد آلزایمر ماهی، روغن زیتون، مرغ، لوبیا، آجیل، انواع توت‌ها و سالاد است. 
 
بررسی‌ها نشان می‌دهند، درعوض مواد غذایی مانند پنیر، انواع پاستاها و شیرینی‌ها می‌توانند علائم آلزایمر را تشدید کنند. 
 
پژوهشگران رعایت و خوردن مواد غذایی ضد آلزایمر را تا 53 درصد در عدم ابتلا به این بیماری مؤثر دانسته‌اند. 
 
پژوهشگران علاوه بر شیرینی و پنیر موادی مانند گوشت قرمز، کره، مواد غذایی سرخ شده و انواع فست‌فودها را نیز در تشدید ابتلا به آلزایمر و زوال مغز در سالمندان مؤثر دانسته‌اند. 
 
زغال‌اخته و توت فرنگی نیز بر اساس مطالعات اثر بسیار مفید و مؤثری در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر دارند. 
 

این نوع آجیل ضد سرفه است

دکتر غلامرضا کرد افشاری، متخصص طب سنتی و اسلامی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: بادام شیرین، یکی از انواع آجیل است که بهترین نوع آن دارای پوست نازک، درشت و چرب است بادام باز کننده انسداد، تقویت کننده مغز، قلب، کبد و چشم می‌باشد ضمن اینکه تقویت کننده قوای بدن و چاق کننده است. 
 
وی گفت: ترکیب بادام با شکر خاصیت ملین دارد هم چنین ترکیب این دو برای عفونت حلق و سرفه و هم چنین خشکی حنجره بسیار مفید است ولی بادام در عین حال سنگین و دیر هضم است و مصرف زیاد آن برای معده‌های سرد و مرطوب مضر است. 
 
دکتر کرد افشاری گفت: بادام برای کاهش کلسترول خون بسیار مفید بوده و از اکسیداسیون لیپیدها جلوگیری می‌کند و جالب توجه است که مصرف بادام در حفظ عملکرد مغزی بیماران مبتلا به آلزایمر مفید است.

 

در فکر جایگزین نوشابه باشید

به نقل از سایت MNT، محققان نشان دادند جایگزینی نوشابه یا شیر شیرین شده با یک نوشیدنی دیگر مانند آب، چای تلخ یا قهوه در روز می‌تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.
 
طبق پژوهش منتشر شده در مجله دیابت‌شناسی محققان یافته‌اند که هر 5 درصد افزایش انرژی دریافتی توسط نوشیدنی‌‌های شیری مانند نوشابه و نوشیدنی‌ها با شیرین کننده‌های مصنوعی می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 18 درصد افزایش دهد.
 
همچنین طبق این گزارش پژوهشگران یافته‌اند با هر استفاده‌ی روزانه اضافی از نوشابه و نوشیدنی‌های شیرین خطر ابتلا به دیابت نوع 2، تا 22 درصد افزایش خواهد یافت و اگر این نوشیدنی‌ها با نوشیدنی‌های دیگر جایگزین شود، این آمار به 14 درصد کاهش می‌یابد.
 
در پایان لازم به ذکر است؛جایگزین نوشیدنی شیرین شده با شکر با نوشیدنی شیرین شده با شیرین کننده‌های مصنوعی هیچ ارتباطی با کاهش خطر ابتلا به دیابت ندارد.
 

قهوه خوشمزه‌ترین داروی مخصوص مهارکردن سرطان سینه

براساس جدیدترین تحقیقات مصرف دو فنجان قهوه در روز خطر بازگشت مجدد سرطان سینه را در زنان مبتلا تا 50 درصد کاهش می دهد.
 
همچنین زنانی که برای جلوگیری از بازگشت سرطان، داروهای خاص مصرف می‌کنند، نوشیدن قهوه عاملی بازدارنده در رشد تومورهای سرطانی است.
 
بررسی‌ها نشان می‌دهند، کارشناسان تنها مصرف دو فنجان قهوه و نه بیشتر را در مهار بیماری سرطان سینه بسیار مفید دانسته‌اند.
 
این یافته‌ها حاصل بخشی از تحقیقات محققان سوئدی و انگلیسی و براساس تحقیق بر روی بیش از هزار و 90 زن مبتلا به سرطان سینه در عرض 2 سال بوده است.
 
همچنین تحقیقات دانشگاه لوند نشان داده است که نوشیدن قهوه می‌تواند سبب کوچک شدن تومور سرطانی و جلوگیری از رشد آن شود.
 
پژوهشگران اعتقاد دارند کافئین و اسید کافئیک که دو جزء اصلی در قهوه هستند باعث تحریک پذیری شدید در سلول‌های سرطانی می‌شوند. 
 
براساس مطالعات دانشمندان، نوشیدن قهوه گرم همچنین می‌تواند باعث محافظت از بدن در مقابل ابتلا به سرطان کبد شود.
 
در یک تحقیق همسو پژوهش‌های پژوهشگران دانشگاه هاروارد نشان داده است زنانی که 3 فنجان یا بیشتر قهوه در طول روز می‌نوشند 20 درصد کمتر از سایر افراد به سرطان پوست مبتلا می‌شوند.
 

چند توصیه کاربردی برای بهبود رابطه دختران و پدران

دخترها دوست دارند مورد توجه پدرشان قرار بگیرند. حضور همیشگی پدر در کنار دختر باعث می شود تا او اعتماد به نفس بالایی پیدا کرده و احساس کند پدرش او را دوست دارد و همواره در زندگی حامی اوست، به او اهمیت می دهد و احساساتش را نیز درک می کند.

این راهکارها را جدی بگیرید

1 ـ با دخترتان گفت وگو کنید، مسوولیت پذیر باشید، زمانی را هر چند کوتاه به دخترتان اختصاص دهید. سعی کنید همواره در کنارش باشید، همپای او راه بروید و از او حمایت کنید تا به این ترتیب ارتباط میان شما مستحکم و پا بر جا بماند. هر پدری این قدرت و توانایی را دارد که بتواند با دخترش یک رابطه خوب بر قرار کند برای مثال، یک ساعت یا یک روز را در هفته تعیین کنید و فقط آن یک ساعت یا آن روز را فقط به دخترتان اختصاص دهید. با توجه به این که هفته هفت روز است و یک روز بیست و چهار ساعت، بنابراین یک ساعت از بیست و چهار ساعت یا یک روز از هفت روز، زمان زیادی نیست برای با هم بودن.

2 ـ با دخترتان قرار بگذارید و دو تایی بیرون بروید. مثلا با هم دو تا بستنی قیفی بخرید و در کنار یکدیگر بنشینید و با لذت بخورید. درباره موضوعات مختلف با هم صحبت کنید. وقتی سوار ماشین می شوید، از او بپرسید به چه موسیقی ای علاقه دارد، همان موسیقی را بگذارید حتی اگر خودتان به آن موسیقی علاقه ای نداشته باشید. نشان دهید که او را دوست دارید و به سلیقه اش احترام می گذارید.

3 ـ تاریخی را مشخص کنید، یکدست لباس شیک بپوشید و او را برای صرف شام به یک رستوران شیک یا دیدن یک فیلم سینمایی یا تئاتر دعوت کنید. همیشه سعی کنید اولین کسی باشید که دخترتان را برای صرف شام یا سینما یا تئاتر دعوت می کنید و در راه به حرف هایش گوش دهید. متاسفانه بیشتر پدرها وقت ندارند که با دخترشان صحبت کنند یا در کنارشان باشند. رفتن به سینما بهانه ای است تا بتوانید لحظاتی را ​کنار دخترتان باشید و با او صحبت کنید.

4 ـ ممکن است شما برای قدم زدن، پیاده روی، دوچرخه سواری و اسکیت بازی بیرون بروید، خب بهتر است گاهی اوقات با دخترتان برنامه ریزی کنید و این کارها را انجام دهید. مطمئن باشید او بسیار خوشحال می شود.

5 ـ دخترها دوست دارند به مراکز خرید بروند؛ بنابراین با دختر دلبندتان به خرید بروید و با هم لباس ها، کفش ها و کیف ها را ببینید. اجازه بدهید او درباره سلیقه خود با شما صحبت کند. شما هم با توجه و نیز با علاقه به حرف هایش گوش دهید.

6 ـ به دخترتان تلفن بزنید و زمانی که به شما تلفن می زند، به او نگویید کار دارم بعد​ زنگ بزن، بلکه گوش کنید او چه می گوید و چه می خواهد. اگر دخترتان پنج یا شش ساله است ممکن است از شما بخواهد برایش کتاب یا جورچین بخرید، حتی ممکن است بخواهد فقط صدای شما را بشنود. 
ادامه مطلب ...

لزوم توجه والدین به سلامت جنسی فرزندان

به نقل از ایسنا،دکتر محمد زارع نیستانک  با بیان اینکه آرایش و لباس‌های نمیه عریان در حضور فرزندان باید با رعایت نکاتی ویژه انجام شود گفت: آراستگی باید همیشگی باشد اگر فرزندان زیر هفت سال هستند این نوع آرایش و پوشش مشکلی ایجاد نمی‌کند، زیرا غرایز جنسی در بچه‌های زیر هفت سال وجود دارد ولی بروز نمی‌کند.

وی گفت: وقتی بچه وارد مدرسه می شود مادر باید مراقبت کند زیرا با ورود به دوره آموزشگاهی غرایز بروز پیدا می کند با اینکه جدی نیست ولی شما باید پوشش را مراعات کنید.

نیستانک اضافه کرد: بچه‌ها با ورود به دوازده سالگی نوجوان می شوند و باید مراقبت بیشتری شوند زیرا غرایز در نوجوان جدی تر می‌شود. پسرها به طور معمول در پانزده سالگی به بلوغ جنسی می‌رسند و مادر باید مراقبت بیشتری بکند زیرا فرزند در اوج غرایز است.

این روانشناس کودک و نوجوان تاکید کرد: اگر شما در دوره‌ای پوشش و آرایش را جلوی فرزندان پسر رعایت نکنید؛ ممکن است که بلوغ جنسی آنها را جلوتر بیندازید. یکی از علل بلوغ زودرس بچه‌ها همین مسئله است.

وی یادآور شد: اگر شما فرزند بالای هفت سال دارید باید پوشش و آرایش خودتان را مدیریت کنید، یعنی پوشش و آرایش مربوط به خلوت شما باشد. بعضی‌ها فکر می کنند که فرزند ما محرم هستند و نباید جلوی آنها پوشش رعایت بشود، البته این درست است؛ اگر فرزند در سن قبل از آموزشگاهی، قسمتی از بدن شما را ببیند، آزار نمی‌بیند ولی در ذهنش می ماند و او را آزار می‌دهد، یعنی در زمان بلوغ جنسی اگر قسمتی از بدن مادر را ببیند، بالفعل او را اذیت می کند و ممکن است که دچار انحرافات اخلاقی بشود. درست است که فرزندتان به شما محرم است ولی باید محدودیتی باشد.

نیستانک تصریح کرد: مادری که در مقابل فرزند شرم وحیا را حفظ کند و موجبات تضعیف آن را فراهم نیاورد، تصویر زیبا و دلنشین و آبرومندانه‌ای از خود در آینه ذهن کودک منعکس و اسباب سعادت او را فراهم می کند.

وی گفت: کودکان به دقت رفتار والدین خود را پیگیری و تقلید می­‌کنند، الگو می­‌گیرند، اظهار می­‌کنند و در آلبوم پاک نشدنی ذهن کنجکاو و نورس خود ثبت و بررسی می­‌کنند. پوشش قدری راحت مادر و پدر تا قبل از شش سالگی نگران کننده نیست، اما بین سن شش الی دوازده سالگی کودک با گرافیک بالا تصویر برداری می کند یعنی او را مبتلا به انحراف اخلاقی نمی‌کند اما در ذهن کودک ثبت و باقی می ماند.

این روانشناس کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: با ورود به سن دوازده سالگی و بلوغ، پوشیدن لباس‌های نیمه عریان و باز، تنگ، نازک و بدن نمای والدین تاثیر سوء دارد و کودک را اذیت می کند.

وی در باره رعایت نکات لازم از سوی والدین برای سلامت جنسی فرزندان­ گفت: رعایت اصول اخلاقی جنسی در خانواده، نقش مهمی در سلامت جنسی کودکان دارد. والدین باید از رفتارهایی خاص در حضور فرزندان پرهیز کنند.

نیستانک اضافه کرد: پرهیز از دیدن فیلم های نامناسب جنسی که در آن زنان و مردان با پوشش های نامناسب، عریان و نیمه عریان، روابط و رفتارهای زننده، رقص های تحریک آمیز، معاشقه و روابط جنسی را به نمایش می گذارند، پرهیز والدین از شوخی های رکیک و زننده، ایماها، اشاره‌ها، کنایه‌های جنسی، لمس و در آغوش کشیدن هم دیگر که معنی جنسی بدهد، پرهیز از ناز و نوازش و ... در حضور فرزندان و اجتناب از بکاربردن حرف‌ها، طنزها و فحش‌های رکیک جنسی از نکات مهم اخلاقی است که والدین باید برای حفظ سلامت جنسی فرزند به آن توجه کنند.

وی در پایان تاکید کرد: رعایت پوشش مناسب در خانواده کمک شایانی به رشد طبیعی جنسی کودکان و پیشگیری از انحرافات اخلاقی در نوجوانی و جوانی دارد.

انتهای پیام


مردان دردهای شکمی را جدی بگیرند

دکتر مهدی زبیری به مناسب هفته جهانی سلامت مردان (24 تا 30 خردادماه) با اشاره به شیوع سرطان‌های دستگاه گوارش در مردان اظهار کرد: بجز سرطان کیسه صفرا و نوعی از سرطان پانکراس (لوزالمعده)، سرطان‌های دستگاه گوارش همواره شیوع بیشتری در مردان نسبت به زنان دارد.

وی با بیان اینکه علت مشخصی در این زمینه وجود ندارد، اظهار کرد: سرطان روده بزرگ نیز یکی از سرطان‌های شایع دستگاه گوارش در مردان است.

این فوق تخصص گوارش و کبد، سن، افزایش مصرف غذاهای پرچرب، چاقی، مسائل ژنتیک، عدم تحرک و نخوردن فیبر کافی را از جمله علل موثر در بروز سرطان‌های دستگاه گوارش از جمله سرطان روده بزرگ عنوان کرد.

زبیری در خصوص علائم تشخیصی این نوع سرطان، وجود درد در زیر شکم، اطراف یا سراسر شکم را بارزترین علامت سرطان روده بزرگ عنوان کرد و افزود: همچنین تغییر شکل مدفوع، تغییر دفعات دفع مدفوع و وجود خون در مدفوع از دیگر علائم تشخیصی این نوع سرطان است.

وی با اشاره به اجرای سیستم غربالگری سرطان روده بزرگ در کشورهای پیشرفته، اظهار کرد: در این کشورها برای افراد بالای 50 سال آزمایش کولونوسکوپی انجام می‌شود که با انجام این آزمایش ضایعات اولیه در روده بزرگ که به آنها "پولیپ" گفته می‌شود و می‌تواند در آینده به سرطان روده بزرگ منجر شود، شناسایی و از بین می‌رود.

رییس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در همین راستا توصیه کرد: افراد بین 50 تا 70 سال حتما آزمایش کولونوسکوپی را انجام دهند. چنانچه هیچ ضایعه‌ای (پولیپ) در روده بزرگ افراد مشاهده نشود، انجام دوباره کولونوسکوپی برای 10 سال بعد تجویر می‌شود.

زبیری، جراحی و شیمی درمانی را از جمله راه‌های درمانی این نوع سرطان عنوان کرد و افزود: موفقیت درمان بسته به مرحله تشخیص بیماری دارد و قطعا هر چه زودتر این نوع سرطان تشخیص داده شود، درمان آن نیز با موفقیت بیشتری همراه خواهد بود.