میثاق طب

جمع آوری اطلاعات پزشکی

میثاق طب

جمع آوری اطلاعات پزشکی

این قرص موهایتان را پرپشت و براق می کند

آسپرین در همه دنیا به عنوان یک داروی مسکن مصرف می شود اما این قرص تاثیرهای شگفت آوری در سلامت و زیبایی مو دارد.
به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، آسپرین در همه دنیا به عنوان یک داروی مسکن مصرف می شود اما این قرص تاثیرهای شگفت انگیزی در سلامت و زیبایی مو دارد.

یکی از موثرترین داروهای مسکن شناخته شده در جهان قرص آسپرین است اما جالب است بدانید که این دارو بجز تسکین درد استفاده های دیگری نیز دارد.

آسپرین برای اولین بار از پوست درخت بید ساخته شده بود و سابقه طولانی به عنوان یک ضد درد طبیعی دارد، حتی پزشک یونان باستان بقراط (پدر طب) برای سردرد بیماران خود آن را تجویز می کرد. 

اسید سالیسیلیک، ماده فعال در آسپرین است، برای نخستین بار در سال 1897 فلیکس هافمن شیمیدان این دارو را کشف کرد. سالانه حدود 40 هزار تن آسپرین در جهان مصرف می شود که این مقدار آن را به یکی از رایج ترین داروهای مصرفی در دنیا تبدیل کرده است. 

مو یک رشته پروتئینی است که از فولیکول های موجود در لایه اپیدرم پوست رشد می کند. حال ما به شما یک راه استفاده ازآسپرین راتوصیه می کنیم که برای سلامت و زیبایی موثر است و چند مدت بعد پس از انجام آن با نتایج شگفت آوری روبه رو می شوید.

سه عدد قرص آسپرین را روی موی سرتان ماساژ دهید، ماده موجود در این قرص شوره سر را از بین می برد و موهای شما ضخیم و براق می کند. 

منبع: greentreemedic

رفع عطش با "ماست"/ سالمندان ماست را با "مربا" بخورند!

مصرف ماست به همراه کمی مربا در رفع عطش و تشنگی سالمندان موثر است.
محمد باقر مینایی متخصص طب سنتی در گفت و گو با خبرنگار  خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، در خصوص رفع عطش گفت: در داخل بدن انسان دو نوع حرارت وجود دارد. یکی حرارت  غریزی است که آن را قلب شکل می دهد و دیگری حرارت  کل بدن است که از دیدگاه طب سنتی از طریق کبد به وجود می آید.

وی ادامه داد: افراد برای رفع عطش می توانند به سراغ لبنیات و ماست تازه بروند. ماست طبیعی و شیرین با کمی مربا برای سالمندان مناسب است و تشنگی آن ها را در طول روز از بین می برد و اگر ماست همراه با پودر گل محمدی و پونه باشد برای جوانان ماده غذایی مفیدی به شمار می آید.

این متخصص طب سنتی بیان کرد: افراد می توانند شیر را با زرده تخم مرغ و کمی مربا  مخلوط و میل کنند تا خاصیت آن افزایش یابد و به رفع تشنگی آنها هم کمک کند.

وی اذعان داشت: نان و پنیر به همراه گردو یا طالبی هم برای رفع عطش مناسب است.

مینایی درباره غذاهایی که عطش را کاهش می دهند، افزود: غذاهایی مانند شیربرنج، فرنی و آش هایی که حبوبات کمتری دارند برای کاهش تشنگی بخصوص در ماه رمضان و تابستان مفید هستند.
 
این متخصص طب سنتی در پایان یادآور شد: استفاده از شربت هایی نظیر لیمو ترش، آبلیمو، سکنجبین و زعفران در رفع عطش بسیار تاثیر گذار است. 

ارزان ترین ترفندها برای از بین بردن جای جوش صورت+ دستورالعمل

اگر شما هم از باقی ماندن جای جوش روی صورت تان ناراحت و نگران هستید به یاد داشته باشید که می توانید با استفاده از ماسک های طبیعی آنها را بر طرف کنید.
به گزارش خبرنگار  خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، در این مطلب شیوه درست کردن چند ماسک آسان و پر فایده را برای درمان و بهبود جای جوش آموزش می دهیم.

بهترین ماسک های خانگی عبارتند از :
ماسک آب و جوش شیرین: دو قاشق چای خوری جوش شیرین و دو قاشق غذا خوری آب را مخلوط کرده بر روی پوست به مدت یک ربع قرار داده تا خشک شود آنگاه صورت را با آب سرد شستشو داده ، اثر این ماسک در زیبایی پوست باورنکردنی است.

ماسک پوست خیار، آبلیمو و گلاب: ترکیب پوست خیار به همراه چند قطره آبلیمو و یک قاشق چایخوری گلاب و گذاشتن این ترکیب در یک پارچه تمیز و آنگاه قراردادن روی صورت برای مدت یک ربع ساعت می تواند پوست را از نو زنده کند.

ماسک سفیده تخم مرغ و آبلیمو: اضافه کردن چند قطره آبلیمو به دو عدد سفیده تخم مرغ و قراردادن آب بر روی پوست صورت تا زمان خشک شدن آن نه تنها باعث بسته شدن منافذ باز پوستی و جای جوش ها می شود بلکه می تواند سلول های مرده پوستی و چربی اضافه سطح پوست را نیز جمع کند.

ماسک آبلیمو و آناناس: ترکیب  نصف لیمو ترش و نصف فنجان آب آناناس تازه و مرطوب کردن یک پارچه تمیز با این محلول و قرار دادن آن بر روی پوست می تواند ویتامین های مغذی به پوست رسانده آن را نرم، مرطوب و منافذ باز پوستی را جمع کند.

منبع: SUPERTASTYRECIPES

تخم شربتی، گنج مخفی انرژی در ماه رمضان!

متخصص تغذیه گفت: تخم شربتی به خاطر املاح فراوانش آرام بخش و ضد افسردگی بوده و در گرما از تشنگی و گرما زدگی جلوگیری می کند.
مظهری متخصص تغذیه با اشاره به خواص تخم شربتی اظهار داشت: تخم شربتی دارای مقدار زیادی  پروتئین، آهن، پتاسیم و کلسیم است و برای افرادی دچار مشکل در جذب کلسیم هستند به سبب وجود یک ماده معدنی به نام بورون در تخم شربتی کلسیم به طور خیلی سریع با استخوان می رسد.

وی ادامه داد: تخم شربتی برای درمان بیماری‌های تنفسی مفیدو مخلوطی از آن با زنجبیل و عسل در درمان بیماری هایی چون آسم، سرفه، سرماخوردگی، آنفلوانزا و برونشیت مفید و موثر است و افرادی که از چاقی مفرط رنج می برند با مصرف این تخم شربتی بدون دردسر لاغر می شوند.

این متخصص تغذیه در خصوص خاصیت کاهش فشار خون تخم شربتی گفت: بعد از زمان صرف غذا فشار خون به طور طبیعی بالا می رود و این برای بیماران مبتلا به عارضه فشارخون خطر ناک است به همین دلیل افراد با خوردن تخم شربتی انرژی مواد غذایی در بدن شان به صورت متعادل آزاد شده و مسئله افزایش فشارخون دیگر صورت نمی گیرد.

مظهری تاکید کرد:اگر افراد شربت تخم شربتی را روزانه یک یا دو بار با عرق بادرنجبویه مخلوط کنند و آن را با عسل شیرین کنند و بنوشند خلق و خوی شان گشاده  و خستگی مفرط ذهنی و تنش های عصبی از بین می رود.

وی یاد آورر شد: تخم شربتی سرشار از ویتامین c است و  از روغنی که با خرد کردن تخم های شربت به دست می آید، برای درمان عفونت هایی مانند زخم، بریدگی،عفونت مثانه، عفونت پوست و غیره استفاده می  شود.

مظهری در پایان عنوان کرد: تخم شربتی به دلیل داشتن منیزیم و آنتی اکسیدان بالا در فصل گرما از گرما زدگی و تشنگی جلوگیری می کند.

گوجه سبز؛ کرم طبیعی ضد چین و چروک پوست!

محققان دانشگاه آیوا ترکیباتی را در گوجه و سیب کشف کرده‌اند که پروتئین‌های موثر در روند پیری عضلات را غیرفعال کرده و باعث بازسازی عضلات به میزان 30 درصد می‌شوند.

تحقیقات نشان می‌دهند از زمان تولد تا 30 سالگی حجم و قدرت عضلات افزایش می‌یابد و از 30 سالگی به بعد هر 10 سال یک بار از حجم عضلات به میزان سه تا پنج درصد کاسته می‌شود. پس از 75 سالگی، فرآیند تحلیل عضلات با سرعت بیشتری ادامه می‌یابد.

تحلیل عضلات بخش جدانشدنی دوران پیری محسوب می‌شود. به همین دلیل انجام کارهای سنگین فیزیکی از عهده افراد مسن خارج است. کاهش حجم عضلات مشکلاتی چون ضعف فیزیکی و کمبود بنیه را در پی دارد. کمبود بنیه نیز باعث کاهش فعالیت بدنی می‌شود و همانطور که می‌دانیم فعالیت فیزیکی کمتر به معنی ضعیف‌تر شدن عضلات است.

گفته می‌شود میوه‌ها در جلوگیری از اتفاقات یاد شده بسیار موثرند. کریستوفر آدامز، استاد داروسازی دانشگاه "یو آیوا" و همکارانش طی مطالعه‌ای دریافتند یورسولیک اسید موجود در پوست سیب و ترکیبات توماتیدین درون پوست گوجه سبز با غیر فعال کردن پروتئین ATF4 باعث جلوگیری از تحلیل عضلات بدن می‌شوند. دانشمندان معتقدند متوقف کردن این پروتئین به فرآیند کهولت و تحلیل رفتگی عضلات خاتمه می‌دهد.

تیم تحقیقاتی آدامز با بررسی چگونگی تاثیر ترکیبات موجود در میوه‌ها بر ماهیچه‌های موش‌های پیر به این اکتشاف مهم دست یافتند. آن‌ها به مدت دو ماه اسید یورسولیک و توماتیدین را به رژیم غذایی موش‌ها افزودند. حجم ماهیچه و توان فیزیکی موش‌هایی که از هر دو ماده تغذیه کردند، به ترتیب به میزان 10 و 30 درصد طی این دو ماه افزایش یافت؛ درست به اندازه یک موش بالغ و جوان. 

در واقع حذف پروتئین ATF4 از بدن موش‌ها باعث مقاومت بیشتر آن‌ها در مقابل تاثیرات پیری شد.
این یافته می‌تواند فرصتی را فراهم آورد تا دانشمندان به تولید داروها یا مکمل‌های احیاکننده عضلات بپردازند.

آدامز در بیانیه‌ای اظهار داشت: «بسیاری از ما به واسطه تجارب و مشاهدات اطرافمان با مسئله ضعف یا تحلیل عضلات هنگام پیری آشنا شده‌ایم. این مسئله تاثیر شگرفی بر کیفیت زندگی و سلامت افراد دارد».

ارتباط دور کمر با شایعترین سرطان مردان

 این مطالعه که توسط محققان ارتباط دور کمر با شایعترین سرطان مردان
دانشگاه آکسفورد صورت گرفته نشان می دهد، افزایش 4 اینچ (حدود 10 سانتی متر) دور کمر، احتمال ابتلا به سرطان پروستات را 13 درصد افزایش می دهد. 

محققان بر این باورند مردانی که اندازه دور کمرشان بیشتر از 37 اینچ (94 سانتی متر) است، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند.

این تحقیقات نشان می دهد شاخص توده بدنی و اندازه دور کمر از مهمترین فاکتورهای ابتلا به سرطان پروستات تهاجمی است. شاخص توده بدنی (BMI) مهمترین فاکتور در تعیین وزن طبیعی، اضافه وزن و چاقی است. شاخص توده بدنی با تقسیم وزن (به کیلوگرم) بر توان دوم قد (به متر) به دست می آید. شاخص توده بدنی کمتر از 18.5، نشان دهنده کم وزنی غیر طبیعی است.

اگر عدد بدست آمده بین 18.5 تا 24.9 باشد، یعنی وزن فرد طبیعی است. عدد بزرگتر و مساوی 25، نشاندهنده اضافه وزن است. عدد 30 به بالا نشاندهنده چاقی است، که به ترتیب به چاقی درجه یک (بین 30 تا 34.9)، چاقی درجه دو (بین 35 تا 39.9) و چاقی درجه سه (40 به بالا) تقسیم بندی می شود. آگاهی از شاخص توده بدنی برای هر فرد ضروری است.

در ادامه این مطالعه آمده است که اندازه دور کمر بیشتر از 94 سانتی متر در مردان احتمال به سرطان پروستات و بیماری های دیگر را افزایش می دهد، این عدد در زنان 80 سانتی متر است و احتمال بروز انواع سرطان و بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

محققان احتمال می دهند که افزایش احتمال ابتلا به سرطان و ارتباط آن با چاقی، به دلیل هومون های مسبب سرطان موجود در سلول های چربی باشد.نتایج این تحقیقات در اجلاس چاقی اروپا در گوتنبرگ سوئد مطرح شده است.

منبع: ایرنا

آثار پزشکی نماز آشنا

اقامه نماز عموماً به عنوان رفتار و وظیفه‌ای دینی عنوان می‌شود اما امروزه با پیشرفت علم پزشکی و تحقیقات مربوط به سلامت، جنبه‌های علمی تأثیر نماز بر سلامتی کشف شده است.
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛نماز یک واجب الهی است که خداوند در پنج وعده روزانه مقرر فرموده‌ است و از مهمترین اثرات آن تقرب به خداوند و دریافت رحمت بی‌کران اوست. خداوند هر فریضه‌ای را که بر انسان واجب کرده، دارای فواید بسیار زیاد و عامل رشد و تکامل فردی و اجتماعی اوست و دانش بشری به مرور و بامطالعه و تحقیقات علمی گوشه‌ای از اثرات آن را دریافت کرده وخواهد کرد. 
 
امروزه علم پزشکی دنیا در خصوص سلامت معنوی و نقش نماز، دعا و دینداری در سلامت جسمی، روحی و روانی توفیقاتی کسب کرده است که درمطلب پیش رو گوشه‌ای از فواید پزشکی نمازبه نقل از ایکنا بیان می‌شود:
 
  
 
 
*** 
آثار ایستادن در نماز 
باعث تقویت حالت تعادلی بدن و قسمت مرکزی مخچه که محل کنترل اعمال و حرکات ارادی است می‌شود، ثابت و خیره شدن چشم‌ها در نماز به یک نقطه باعث بهبود و رفع نواقصی همچون نزدیک بینی می‌شود و با تمرکز در نماز،جریان فکر آرام و متعادل می‌شود. 
 
 
آثار رکوع 
موجب تقویت ماهیچه‌های شکم، حفظ دستگاه گوارش و مانع سوءهاضمه و بی‌اشتهایی می‌شود و نیز تقویت ماهیچه ستون مهره‌ها، گردن، دست‌ها، ساق پا و ران‌ها. 
  
 
آثار سجده 
تقویت مهره‌های گردن عامل مهمی در درمان دیسک و مشکلات ستون فقرات گردن و کمر می‌شود. افزایش جریان خون مغز باعث قدرت درک و فهم و آرامش فرد  و نیز حفظ شادابی، زیبایی و طراوت می‌گردد. 
 
 
آثار نشستن 
باعث تقویت عضلات پاها، ران‌ها و کمک به نفخ معده و روده و بهبود فتق می‌شود. 
 
 
رابطه نماز با بارهای الکتریکی و میدان مغناطیس: 
در احادیث آمده است که آب وضو را خشک نکنید، دلیل پزشکی آن این است که بدن در برابر سرمایی که حس می‌کند خود به خود درجه حرارت را  بالا می‌برد تا قسمتهای خیس را خشک کند که همین تحریکات باعث بازشدن منافذ پوست و ورود اکسیژن بیشتر به بافت‌ها و عضلات زیر پوست می‌شود که باعث شادابی و نشاط می‌گردد. بارهای الکتریکی زائد در اثر تحریکات مغناطیسی و الکتریکی اطراف ما همچون نیروگاه‌های برق، موبایل، تلویزیون و سشوار بر امواج مغزی تاثیر می‌گذارد که این اثرات در نواحی که تحریکات عصبی بیشتری دارد خطرات جدی‌تری را باعث می‌شود و این نواحی دقیقا همان نواحی شست‌وشوی وضو است(سر، صورت، دست، مچ دست و پا) که بهترین و ارزان‌ترین و بی‌خطرترین راه برای دفع این امواج زائد، آب است و در وضو باعث انتقال بارهای ساکن از بدن به اطراف می‌شود. 
 
بنا به تحقیقات پروفسور لای، امواج مغناطیسی خارجی به DNA سلول‌های مغزی آسیب می‌زند و در طول روز مغز در برابر میدان‌های مغناطیسی بیرونی ناشی از امواج و نیروگاه‌ها و از طرفی میدان مغناطیسی زمین قرار می‌گیرد که به شدت برای مغز مضر است، وقتی انسان در نماز رو به قبله می‌ایستد و در هنگام سجده، میدان مغناطیسی بدن و زمین برهم منطبق شده و مثل رسانا باعث دفع مواد الکتریسته از سر به زمین می‌شود. 

 
اثرات نماز در درمان اضطراب و افسردگی 
بیماران افسرده ،مرحله خواب REM آنان، نسبت به افراد عادی بیشتر است یعنی زمان بیشتری را در مرحله REM به سر می‌برند که این باعث دیدن خواب‌های آشفته و پریشان می‌شود.این افزایش مدت خواب REM در ساعات نزدیک صبح به وقوع می‌پیوندد که اثرات بیدار شدن برای نماز صبح باعث می‌شود که فرد از ورود به مرحله REM بازداشته شود وموجب کوتاه شدن آن و درمان افسردگی  گردد. (درمان‌های دارویی رایج ضدافسردگی سه حلقه‌ای از طریق کاهش مرحله REM خواب، باعث درمان می‌شود) 
  
 
اثرات نماز بر شادابی و نشاط و جلوگیری از استرس و فشار عصبی 
بیدار شدن برای نماز صبح و در ساعات سحرگاهی و انجام عبادت در این  موقع، عامل افزایش هورمون کورتیزول وحالت شادی و نشاط سرمست کننده‌ می‌شود که بر زندگی روزانه نماز گزار بسیار موثر است و باعث افزایش مقاومت بدن در برابر استرس‌ها و فشارهای روحی و روانی است که این در مضامین عرفانی تحت عنوان اسرار سحر بیان شده است. 
 

تاثیرات هورمون ملاتونین در بیداری نماز شب و سحرگاه 
بر طبق تحقیقات دکتر مدحت الشامی پزشک مصری، میزان ترشح ملاتونین در شب و سحر نیاز به هیچ دارویی ندارد به جز انجام عبادات و نیایش و دوری از گناهان که باعث آرامش روحی و روانی می‌شود و به تبع آن تاثیرات مثبت بر جسم و روان می‌گذارد. بیشترین حالت  اورژانسی بیماری قلب پنج تا نه صبح است که با بیدار شدن در نماز صبح ترشح ملاتونین حداکثرشده و باعث جلوگیری از عوارض قلبی می‌شود. 
 

تاثیر ملاتونین در پیشگیری و درمان سرطان‌های پروستات و سینه 
افزایش هورمون ملاتونین در اثر بیداری برای نماز صبح موجب مقابله با اثرات فری رادیکال‌ها و جلوگیری از پیری زودرس آلزایمر و پارکینسون می‌شود. 
 
افزایش هورمون ملاتونین در نماز شب باعث حفظ سلول‌های مغز و شکوفایی نیروی فکر و اندیشه و افزایش توان گلبول‌های سفید در مکانیسم دفاعی بدن و در برابر کلسترول و تنگی عروق می‌شود. افزایش هورمون ملاتونین در نماز شب و صبح باعث حفاظت سلو‌ل‌های چشم شده و از کدر شدن عدسی یا  کپسول جلوگیری می‌کند چنان‌که امام صادق (ع)فرمود: نماز شب دید انسان را زیاد می‌کند. 
  
افزایش هورمون ملاتونین در نماز شب و صبح افزایش ترشح اندورفین‌ها و آنکفالین‌ها که عامل تنظیم خواب و ریلکسیشن بدن است را موجب می‌شود. گاز اوزن و تاثیرات شگرف درمانی  آن از نظر علم پزشکی ثابت شده است که این گاز در زمان طلوع فجر تا طلوع خورشید از سطوح بالای آسمان به زمین می‌آید و اثرات مفید درمانی بر قلب و عروق، پوست، ریه و ... دارد و این مهمترین خاصیت عبادت و بیداری در بین‌الطلوعین است. 
 
 
 
تاثیر نماز بر طول عمر انسان   
افزایش هورمون‌هائی همچون کورتیزول، ملاتونین و دوپامین در بیداری نماز شب و سحر باعث سلامتی و طول عمر می‌شود. 
 
  
منبع:جام نیوز 

تازه‌ ترین توصیه‌های پزشکان در مورد میگرن

دو گروه پزشکی که بزرگترین انجمن‌های مراقبتهای اولیه در آمریکا به شمار می‌روند، برای نخستین بار توصیه‌هایی در مورد پیشگیری و درمان میگرن ارائه کردند. به گزارش سایت اینترنتی هلث اسکات نیوز Health Scot News) )، در این رهنمودها که توسط کالج پزشکان داخلی آمریکا و فرهنگستان پزشکان خانواده آمریکا تهیه شده و در اختیار پزشکان قرار گرفته است، آسپرین یا ایبوپروفن به عنوان درمان های مرحله نخست میگرن (درمان با داروهای شیمیائی) توصیه شده است.
رهنمودهای جدید، براساس بررسی تمامی مطالب منتشر شده در رشته‌های فوریتهای پزشکی، پزشک داخلی، اعصاب و دیگر زمینه‌های مربوطه تهیه شده است.
این رهنمودها ممکن است از دید بسیاری از مردم محافظه‌کارانه باشد، اما واقعیت این است که این توصیه‌ها نشان دهنده تمامی اطلاعات علمی هستند که در زمینه میگرن منتشر شده است.
در هر حال، توصیه پزشکان رشته‌های مختلف در مورد میگرن از این قرار است:
در نخستین گام باید از داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) استفاده شود که مطمئن‌ترین آنها آسپرین و ایبوپروفن است که بدون نسخه به فروش می‌رسد.
در تحقیقات انجام شده، شواهدی که از تأثیر استامینوفن بر رفع میگرن دلالت کند، دیده نشده است.
تهیه کنندگان این توصیه‌ها می‌گویند مردم باید بدانند که همه مسکن ها برای رفع میگرن مفید نیستند.
اگر آسپرین و ایبوپروفن روی بیماری تأثیر نکرد، پزشکان باید به سراغ داروهای مخصوص میگرن مانند تریپتان‌ها و یا افشانه بینی (D.H.I) بروند.
اگر بیماران دچار حالت تهوع یا استفراغ باشند، باید داروهای غیرخوراکی در این مورد به کار گرفته شود. حالت تهوع و استفراغ را نیز باید به طور مستقیم درمان کرد.
افرادی که میگرن های مکرر دارند، باید برای درمان های پیشگیرانه مورد ارزیابی قرار گیرند. معمولاً بیمارانی که دو مورد یا بیشتر سردرد میگرنی دارند، که در ماه سه روز یا بیشتر به طول می‌انجامد؛ کسانی که بیش از دو بار درهفته دارو مصرف می‌کنند و یا حالتهای غیرمعمول میگرنی مانند پیش علامتهای دیداری (ئورا) دارند، مناسبترین افراد برای درمان های پیشگیرانه هستند.
افراد مبتلا به میگرن باید به طور فعال در تهیه برنامه درمانی خود شرکت داشته باشند. این افراد باید سردردهایشان را ثبت کنند و عواملی را که باعث تحریک سردرد آنان می شود، شناسایی و از آنها پرهیز کنند.
در رهنمودهای مربوط به میگرن، الکل، شکلات، غذاهای محتوی مواد افزودنی (ام. اس. جی، تیرامین یا نیترات ها)، کمبود خواب، اضطراب، فشار روحی و عطر به عنوان شایع ترین محرک‌های میگرن معرفی شده است.
گیاهانی که خواص دارویی دارند و می توانند بدون عارضه برای مبارزه با این درد مفید باشند. از جمله: 
۱- عصاره شیرین بیان که موجب بالا رفتن انرژی شده و با کمک به از بین رفتن علائم آلرژی، باعث کاهش درد می شود.
هشدار: روزانه و به طور مرتب بیش از ۷ روز مصرف نشود. افراد دارای فشارخون مطلقاً مصرف نکنند. 
۲- گل گاو زبان باعث تخفیف درد می شود. 
۳- مواد مفید دیگر در معالجه میگرن از قبیل بابونه ، نعناکوهی، اکلیل کوهی ، سنبل الطیب ، پوست درخت بید، افسنطین (در زمان حاملگی و به مدت زیاد مصرف نشود) هستند.
بالا بردن درجه حرارت دست ها می تواند از سردرد جلوگیری کرده و حمله را متوقف سازد. یک حمام آب داغ هم می تواند مفید باشد.
توصیه ها :
۱- رژیم غذایی را انتخاب کنید که کم حجم و از نظر کربوهیدرات ها ساده و با پروتئین بالا باشد.
۲- مغز بادام، شیره بادام، آب تره، شاهی، جعفری، رازیانه، سیر، گیلاس، آناناس تازه را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
۳- غذاهای حاوی آمینواسیدتیرامین را که شامل گوشت های مانده (کهنه ـ نمک اندود شده) انبه، موز، کلم، کنسرو ماهی، مواد لبنی، بادمجان، گوجه فرنگی، سیب زمینی، تمشک، آلو قرمز، مخمرها هستند و همین طور نوشابه های الکلی، شکلات، آسپرین و غذاهای چاشنی دار (ادویه جات) را از رژیم غذایی حذف کنید.
۴- از خوردن نمک، غلات، گوشت زیاد، نان، حبوبات، غذاهای چرب و سرخ شده بپرهیزید.
۵- غذا را به مقدار کم و با کیفیت بالا مصرف کنید. بین وعده های غذا اگر ضرورت دارد غذای مختصر مغذی برای کمک به تثبیت قندخون استفاده نمایید و هیچ وعده غذایی را حذف نکنید.
۶- با دندان پزشک خود برای معالجه هرگونه مشکل دهان و دندان ، لثه، عفونت یا هر مسئله دیگر مشورت کنید.
۷- نوشیدن قهوه را برای معالجه میگرن امتحان کنید. هنگام بروز هر علامت برای شروع حمله میگرنی ۱ یا ۲ فنجان قهوه غلیظ نوشیده، سپس به یک اتاق تاریک بروید و در سکوت مطلق استراحت کنید. برای این که این نوع معالجه مؤثر واقع شود هیچگاه موادی که حاوی کافئین است مصرف نکنید.
۸- از کشیدن سیگار و نشستن در محیط آلوده به دود سیگار جداً خودداری کنید.


ایبوپروفن مُسکنی که بلای جان می شود!

معمولا از این داروی ضد التهابی غیر استروییدی برای از بین بردن التهاب، تورم، درد آرتروز، سردرد، پا درد، دندان درد و دردهای قاعدگی استفاده می شود.

ایبوپروفن یکی از رایج ترین دارو های مسکن در سراسر دنیاست که اغلب افراد از عوارض جانبی آن آگاه نیستند. حمله قلبی، آسیب به DNA، خطر سقط جنین، کم خونی و فشار خون، از جمله مهمترین عوارض جانبی این داروست.


معمولا از این داروی ضد التهابی غیر استروییدی برای از بین بردن التهاب، تورم، درد آرتروز، سردرد، پا درد، دندان درد و دردهای قاعدگی استفاده می شود.

محققان بر این باورند که برخی از عوارض جانبی ایبوپروفن بسیار خطرناک و جبران ناپذیر هستند، به همین دلیل کاهش دردهای مزمن با استفاده از روش های طبیعی و داروهای گیاهی بیشتر توصیه شده است.

مهمترین عوارض جانبی ایبوپروفن عبارتند از :

شایعترین عواض جانبی

زنگ زدن گوش، خارش، بثورات پوستی، اسهال یا یبوست، نفخ معده، سردرد، پرخاشگری، سرگیجه، سوزش معده، تهوع، استفراغ، احساس گیجی، افزایش وزن، زخم معده، تنگی نفس و آسم، تغییرات بینایی و مشکلات کلیوی و کبدی از شایع ترین عوارض جانبی ایبوپروفن به شمار می آیند. این عوارض جانبی معمولا در اکثر بیماران دیده می شود. عوارض جانبی جدی و خطرناک ایبوپروفن عبارتند از :

حمله قلبی

بر اساس مطالعه ای که در مجله The Lancet منتشر شده است، یکی از مهمترین عوارض جانبی ایبوپروفن و داروهای ضد التهابی غیر استروییدی دیگر، حمله قلبی و سکته مغزی است. پزشکان استفاده از ایبوپروفن را در بیماران قلبی و افرادیکه در خانواده خود سابقه نارسایی قلبی دارند، گزینه مناسبی نمی دانند.

آسیب به DNA

بر اساس گزارش منتشر شده در نشریه Drug and Chemical Toxicology، آزمایش های حیوانی نشان می دهد مصرف افراطی ایبوپروفن باعث آسیب به DNA و جهش ژنتیکی می شود و همین امر زمینه را برای ابتلا به سرطان فراهم می کند.

کم خونی

ایبوپروفن و داروهای ضد التهابی غیر استروییدی دیگر با آسیب به سلول های قرمز خون، سبب کم خونی می شود. نتایج این مطالعه در نشریه Pharmazie منتشر شده است.

افزایش فشارخون

مطالعات نشان می دهد این دارو سبب افزایش فشار خون شده و در بیماران قلبی توصیه نمی شود.

کاهش شنوایی

بر اساس گزارش نشریه Medicine، کاهش شنوایی یکی از عوارض جانبی استفاده طولانی مدت از ایبوپروفن است.

سقط جنین

بر اساس گزارش BMJ، مصرف ایبوپروفن و داروهای ضد التهابی غیر استروییدی دیگر، خطر سقط جنین را در ماه های اول بارداری دو برابر می کند.

با توجه به عوارض جانبی خطرناک ایبوپروفن، محققان توصیه می کنند که روش های طبیعی تسکین درد، جایگزین این دارو شود.

منبع : ایرنا

ایبوپروفن مُسکنی که بلای جان می شود!

معمولا از این داروی ضد التهابی غیر استروییدی برای از بین بردن التهاب، تورم، درد آرتروز، سردرد، پا درد، دندان درد و دردهای قاعدگی استفاده می شود.

ایبوپروفن یکی از رایج ترین دارو های مسکن در سراسر دنیاست که اغلب افراد از عوارض جانبی آن آگاه نیستند. حمله قلبی، آسیب به DNA، خطر سقط جنین، کم خونی و فشار خون، از جمله مهمترین عوارض جانبی این داروست.


معمولا از این داروی ضد التهابی غیر استروییدی برای از بین بردن التهاب، تورم، درد آرتروز، سردرد، پا درد، دندان درد و دردهای قاعدگی استفاده می شود.

محققان بر این باورند که برخی از عوارض جانبی ایبوپروفن بسیار خطرناک و جبران ناپذیر هستند، به همین دلیل کاهش دردهای مزمن با استفاده از روش های طبیعی و داروهای گیاهی بیشتر توصیه شده است.

مهمترین عوارض جانبی ایبوپروفن عبارتند از :

شایعترین عواض جانبی

زنگ زدن گوش، خارش، بثورات پوستی، اسهال یا یبوست، نفخ معده، سردرد، پرخاشگری، سرگیجه، سوزش معده، تهوع، استفراغ، احساس گیجی، افزایش وزن، زخم معده، تنگی نفس و آسم، تغییرات بینایی و مشکلات کلیوی و کبدی از شایع ترین عوارض جانبی ایبوپروفن به شمار می آیند. این عوارض جانبی معمولا در اکثر بیماران دیده می شود. عوارض جانبی جدی و خطرناک ایبوپروفن عبارتند از :

حمله قلبی

بر اساس مطالعه ای که در مجله The Lancet منتشر شده است، یکی از مهمترین عوارض جانبی ایبوپروفن و داروهای ضد التهابی غیر استروییدی دیگر، حمله قلبی و سکته مغزی است. پزشکان استفاده از ایبوپروفن را در بیماران قلبی و افرادیکه در خانواده خود سابقه نارسایی قلبی دارند، گزینه مناسبی نمی دانند.

آسیب به DNA

بر اساس گزارش منتشر شده در نشریه Drug and Chemical Toxicology، آزمایش های حیوانی نشان می دهد مصرف افراطی ایبوپروفن باعث آسیب به DNA و جهش ژنتیکی می شود و همین امر زمینه را برای ابتلا به سرطان فراهم می کند.

کم خونی

ایبوپروفن و داروهای ضد التهابی غیر استروییدی دیگر با آسیب به سلول های قرمز خون، سبب کم خونی می شود. نتایج این مطالعه در نشریه Pharmazie منتشر شده است.

افزایش فشارخون

مطالعات نشان می دهد این دارو سبب افزایش فشار خون شده و در بیماران قلبی توصیه نمی شود.

کاهش شنوایی

بر اساس گزارش نشریه Medicine، کاهش شنوایی یکی از عوارض جانبی استفاده طولانی مدت از ایبوپروفن است.

سقط جنین

بر اساس گزارش BMJ، مصرف ایبوپروفن و داروهای ضد التهابی غیر استروییدی دیگر، خطر سقط جنین را در ماه های اول بارداری دو برابر می کند.

با توجه به عوارض جانبی خطرناک ایبوپروفن، محققان توصیه می کنند که روش های طبیعی تسکین درد، جایگزین این دارو شود.

منبع : ایرنا