میثاق طب

جمع آوری اطلاعات پزشکی

میثاق طب

جمع آوری اطلاعات پزشکی

کدام سردرد خطرناک است؟ / اگر فکر میکنید میگرن دارید بخوانید

درد یک علامت و هشدار است که به فرد نشان می دهد در روند طبیعی بدنش اختلالی ایجاد شده است .
کدام سردرد خطرناک است؟ / اگر فکر میکنید میگرن دارید بخوانید
 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، درد یک علامت و هشدار است که به فرد نشان می دهد در روند طبیعی بدنش اختلالی ایجاد شده است . سردرد که امروزه یکی از شایع ترین ناراحتی های افراد جامعه است هم از این قاعده مستثنا نیست ، سردرد مانند درد های دیگر نشان دهنده مشکلی در بدن است .

افرادی که دچار سردرد می شوند معمولا دچار اختلالی در ناحیه سر شده اند و از یک سرما خوردگی ساده گرفته تا تومورها و خونریزی های مغزی همگی می توانند سر درد ایجاد کنند. بعضی سر دردها آنقدر شدید است که زندگی مان را مختل می کنند اما در عین حال بی خطر هستند و گاهی هم بعضی سردردها ممکن است خیلی آزاردهنده نباشند اما جان فرد را به خطر بیاندازد .

در رابطه با انواع سردردهای خطرناک و نحوه پیشگیری و درمان آن صحبت‌های یک متخصص را در ادامه می‌خوانید.


دکتر نوید ابوالاحرار فلوشیپ فوق ‌تخصصی درد  بیان کرد: سردرد از بد عمل کردن عضلات، عروق خونی و اعصاب ناشی می‌شود؛ گشاد شدن شریان ها و یا انقباض بیش از حد عضلات می‌تواند عصب های خاص و حساسی در مغز را تحریک کند و در نتیجه سردرد به وجود آورد.

وی در ادامه افزود : سردرد های میگرنی جز سردرد های شدید و گذرایی هستند که امروزه نسبتا شایع شده است که بیشتر در ناحیه گیج گاه و پیشانی و در یک طرف سر ایجاد می شود و مواردی از قبیل نور زیاد ، خستگی ، گرسنگی ، عادت ماهانه و هر اختلالی که سیستم عصبی را درگیر کند باعث بروز و تشدید این سردرد میشود .

تغذیه در انواع سردرد ها بخصوص سردردهای میگرنی بسیار حائز اهمیت و تاثیر گذار است ، انواع ادویه ها بخصوص ادویه های تند و عطر دار ، گوشت های فرآوری شده و غذاهای سرخ شده را افراد میگرنی باید به حداقل برسانند . تیرامین، یک ماده ای است که در برخی مواد غذایی دیده می شود که محرک شدید میگرن است . بخصوص در پنیرهای کهنه و شکلات به مقدار زیاد وجود دارد و بیماران دچار میگرن باید از مصرف این خوراکی‌ها بویژه پنیرهای سفت مثل پنیر تبریزی خودداری کنند.

این متخصص در رابطه با انواع دیگر سردردها اظهار کرد : نوع دیگری از سردرد ها شایع و خطرناک ، سردرد های تنشی نامیده می شود و معمولا بصورت نواری در دور سر احساس می شوند و علتش انقباض ماهیچه های زیر پوست سر است که این سردرد بر اثر تنش های روزانه ، اسپاسم و انقباض عضلات کاسه سر بوجود می آید .برای درمان این نوع سردرد توصیه می شود افراد از قرص های مسکن و یا سرد و گرم کردن پیشانی به کمک یک حوله، یا ماساژ آرام شقیقه و گیجگاه استفاده کنند .

امروزه با تغییر در سبک زندگی و وابستگی بشر به تکنولوژی و استفاده بیش از اندازه و مداوم موبایل ، تبلت و لپ تاپ نوعی سردرد به انواع سردرد ها اضافه شده است که به تدریج رو به افزایش است و با نام سردرد با منشا گردن شناخته شده است.علت بوجود آمدن این نوع سردرد ها قرار دادن سر و گردن در وضعیت نامناسب به مدت طولانی است .این عمل در دراز مدت موجب آسیب دیدگی مهر های گردن و بروز سردرد های دردناک می شود .

ابوالاحرار متذکر شد: سردرد های خوشه ای شدیدترین درد را به همراه دارد، در عین حال کمتر از انواع دیگر شایع است. از هر 10 فرد مبتلا به این بیماری، 9 نفرشان مرد است که اغلب سیگاری ها در این گروه قراردارند معمولا درد، هر روز در یک ساعت معین بروز می کند و ممکن است روزها ، هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد. در هنگام شروع حمله، دردی شدید در یک طرف سر احساس می شود . ضمن آن که ممکن است آبریزش بینی و چشم از همان طرف سر آغاز شود .

وی در توصیه ای گفت: هنگامی که به این نوع سردرد مبتلا شدید ، سیگار نکشید و از انجام فعالیت های استرس زا خودداری کنید.

سردردها می تواند منشا مختلفی داشته باشد از دندان درد ، عفونت سینوس ها ،بیمارهای چشمی و فشارخون بالا گرفته تا تومورهای مغزی . این نوع سردرد ها که منشا مشخصی دارند با برطرف کردن مشکل از سوی منشا، بهبود میابد .نکته قابل ذکر این است که افراد بالای 50سال حتما به سردرد هایی که دچار می شوند بی اعتنایی نکنند و حتما به پزشک مراجعه کنند چرا که گاهی این سردرد ها نشانه هایی از تومورهای مغزی است .

این فوق تخصص درد تاکید کرد : سردرد های دیگری هم هستند که با منشا درد صورت آغاز می شوند ، بدین شکل که درد در ناحیه ای از صورت ایجاد می شود و کم کم در نواحی دیگر منتشر می شود.این نوع از سردرد ها بسیار دردناک است و بصورت تیزکشنده و برنده در فرد بوجود می آید و با جویدن ،آشامیدن ،صحبت کردن و... تشدید می شود و همچنین بیماری های مانند ام اس در این افراد بیشتر دیده می شود و معمولا درمان این نوع سردرد ها با داروهای خوراکی است ولی اگر فرد در برابر دارو مقاوم باشد برای درمان پزشک مربوطه باید هسته عصبی که در مغز قرار دارد را با اشعه ایکس بسوزاند این عمل باعث می شود فرد تا مدت های طولانی دچار این نوع سردرد نشود .

وی افزود : سردرد های ناگهانی و با شدت زیاد هم عامل مهمی است که باید بررسی جدی شود زیرا ممکن باعث خون ریزی های داخل مغز شوند و در نتیجه موجب مرگ بیمار شود .سردرد هایی که به تدریج تعداد دفعات آن در هفته زیاد می شود و یا به تدریج درد در ناحیه سر زیاد می گردد سر درد های جدی هستند که نیاز به بررسی دارند همچنین سردرد هایی که با یک بیماری زمینه همراه باشد مانند سرطان ، عفونت و ... هم باید تحت نظر پزشک قرار بگیرند چرا که ممکن است مغز درگیر عفونت و یا تومور های مغزی شود

سردردهای که با تب ، سفت شدن گردن ، کم شدن هوشیاری ، کاهش تعادل ، تهوع و استفراغ همراه باشند نیز جز موارد خطرناک محسوب می شود.

این پزشک در رابطه با سردرد های صبحگاهی بیان کرد : همه سردردهای صبحگاهی خطرناک نیست، چرا که برخی از آنها به علت صحیح نخوابیدن ،بالش نامناسب و نداشتن خواب کافی بوجود می آید ولی سردرد‌هایی که فقط صبح‌ها وجود دارد و دائم هستند ، ممکن است به عللی مانند تومورمغزی یا وقفه تنفسی حین خواب (آپنه خواب) مربوط باشد که باعث افزایش فشار داخل مغز می‌شود. به همین علت هم این نوع سردردها باید بررسی پزشکی شوند.

این متخصص در پایان خاطر نشان کرد : هورمون هایی مانند استروژن می‌توانند باعث بدتر شدن سردرد شوند. از آن جایی که خانم ها طی عادات ماهیانه متحمل نوسانات هورمونی در بدن می‌شوند و نیز به علت ضعیف بودن آمادگی جسمانی خانم نسبت به مردان، احتمال بروز سردرد در خانم ها دو برابر آقایان است. همچنین خانم ها بیشتر از آقایان به انواع خاص سردرد مخصوصا میگرن دچار می‌شوند.

منبع: جام جم

دمنوش‌هایی که سنگ کلیه را دفع می‌کند

گیاهان دارویی از داروهایی شیمیایی برای دفع سنگ کلیه مفیدتر بوده و عوارض بسیار کمی برای بیماران به همراه دارند.
دکتر فرهاد طاهری اورولوژیست گفت: سنگ‌های ادراری در جوامع صنعتی بسیار شایع است. اصلی‌ترین درمان سنگ‌های ادراری دریافت مایعات فراوان است در برخی مناطق کشور شیوع سنگ‌های ادراری بیشتر بوده که ممکن است به علت اختلاف در عوامل ژنتیکی، رژیم غذایی، دریافت‌ مایعات و آب و هوا باشد.

وی افزود: از عادات غذایی مهم که باعث شیوع بیشتر سنگ‌های ادرای شده می‌توان به افزایش نمک در غذاهای آماده، افزایش دریافت اگزالات و کاهش دریافت مواد غذایی حاوی کلسیم اشاره کرد.

وی تصریح کرد: سنگ‌های ادراری باعث عفونت ادراری می‌شوند. این سنگ‌ها اغلب در اثر غلیظ شدن ادرار و رسوب املاح ادرار ایجاد می‌شوند، بنابراین مصرف ناکافی مایعات و تعریق زیاد از عوامل مستعد کننده است. مصرف بعضی داروها، مواد افزودنی غذایی، مصرف زیاد شربت‌های حاوی ویتامین‌ها، املاح معدنی و کلسیم باعث ایجاد سنگ‌های ادراری می‌شوند. 

طاهری با بیان اینکه آب مهم‌ترین مایع دریافتی است؛ تصریح کرد: نوع آب اهمیت ندارد بلکه حجم آن مهم است، به طوری که ادرار در هیچ یک از ساعات شبانه‌روز غلیظ نباشد از آبمیوه‌های طبیعی و میوه‌های آبدار مانند هندوانه و طالبی می‌توان استفاده کرد، در مورد دریافت لبنیات و غذاهای حاوی کلسیم در کودکان نباید محدودیتی قائل شد. کودک در حال رشد به کلسیم کافی نیاز دارد دریافت ناکافی کلسیم باعث افزایش جذب اگزالات غذا در روده‌ها و ایجاد سنگ‌های ادراری می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: آب لیموی طبیعی در درمان سنگ کلیه تأثیر به سزایی دارد. سنگ‌های ادراری کوچک را می‌توان با تجویز دارو و رژیم غذایی مناسب درمان کرد، علائم سنگ‌های ادراری می تواند به صورت خون در ادرار، درد پهلوها، و شکم باشد.

وی بیان کرد: کم‌تحرکی، پرکاری تیروئید، مصرف زیاد نمک و افزایش کلسیم ادرار به علت ناشناخته از عوامل بروز سنگ‌های کلیه است.

طاهری ادامه داد: علائم شایع این بیماری عفونت، درد شدید در پایین دنده‌ها و تهوع است.

وی گفت: اگر نوع سنگ کلیه کلسیمی است از مصرف شیر و ماست اجتناب کنید.

وی افزود: بررسی‌های تشخیصی شامل آزمایش کامل ادرار، عکس شکم، سونوگرافی کلیه، سی تی اسکن و اوروگرافی وریدی است.

طاهری با اشاره به روشهای درمان سنگ کلیه تصریح کرد: سنگ‌های بزرگ خود به خود دفع نشده و باعث ایجاد عوارض یا درد شدید و عفونت می‌شوند. روش‌های درمانی؛ شامل حل کردن سنگ به طریق شیمیایی، درآوردن سنگ با آندوسکوپی، جراحی باز و خارج کردن سنگ از طریق پوست هستند. سنگ‌های ناشی از بالا بودن کلسیم بدن ممکن است نیازمند برداشت جراحی بافت پاراتیروئید غیر طبیعی باشد.

وی در ادامه افزود: داروهای ضد اسپاسم برای شل کردن عضلات و کمک به دفع سنگ است. داروها بسته به نوع سنگ، سنگ‌های حاوی کلسیم، اسید اوریک یا سایر ترکیبات داروهایی به منظور متوقف کردن رشد سنگ‌های موجود یا تشکیل سنگ‌های جدید ممکن است تجویز شود. این نوع درمان مستلزم برنامه طولانی مدت بوده و پایبندی بیمار به اجرای آن در موفقیت مهم است.

طاهری در خصوص رژیم‌های غذایی این افراد خاطرنشان کرد: اگر نوع سنگ کلسیمی یا فسفری  باشد، از مصرف فراورده‌های لبنی، نارگیل و شکلات پرهیز کنید، اگر نوع سنگ اسیداوریکی باشد رژیم غذایی حاوی مواد قلیایی، به قلیایی نگه داشتن مختصر ادرار کمک می‌کند، اگر نوع سنگ فسفات باشد باید از غذاهای حاوی اسید استفاده کنید که به نگه داشتن مختصر ادرار کمک می‌کند، در مورد انواع سنگ‌ها نوشیدن 13 لیوان مایعات ضروری است رژیم غذایی کم‌چرب و پرفیبر توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از برگشت سنگ کلیه محدودیت در مصرف پروتئین‌های حیوانی و نمک در رژیم غذایی مؤثرتر از کاهش مصرف کلسیم است، افرادی که محدودیت استفاده از کلسیم را دارند سنگ کلیه‌شان باز می‌گردد.

کاهش استفاده از کلسیم نه تنها موجب کم شدن درصد ابتلا دوباره به سنگ‌ کلیه نمی‌شود بلکه باعث افت شدید کلسیم بدن و بیماری‌های استخوانی در بانوان می‌شود.

وی در خصوص درمان سنگ کلیه با دمنوش‌های گیاهی، سبزیجات و میوه خاطرنشان کرد: داروهای گیاهی مثل چای سبز به صورت دم کرده در درمان این بیماری مؤثر است. دم کرده گیاه قاصدک، مخلوط خاک شیر و ترنجبین و گل گاوزبان در درمان این بیماری مفیدند. از مصرف ریواس، تره‌فرنگی، اسفناج، بادام‌زمینی، شکلات، مواد کافئین‌دار، گوشت و پروتئین‌های حیوانی پرهیز نمایید. هندوانه، آلو، خیار، گریپ فروت، کرفس، نعناع و مرزه مواد غذایی مفید برای این افراد است.

این دمنوش‌ها خواب راحت را هدیه می‌دهند

دمنوش‌های گیاهی آرامش‌ را به افراد هدیه‌ می‌دهند و به خاطر طبع طبیعی‌شان هیچگونه عوارضی ندارد.
بسکی، متخصص تغذیه  با اشاره به دمنوش‌های خواب‌آور و آرامش‌دهنده اظهارداشت:‌ دمنوش‌ گیاهی چای بابونه با طبعی معتدل آرامش را به اعصاب و خصوصاً معده برمی‌گرداند و این دمنوش شستشو دهنده کلیه‌ها و دشمن تب و انگل محسوب می‌شود. 
 
وی بیان کرد: دمنوش هل برای افرادی که سیستم تنفسی‌شان دچار مشکلات زیادی است داروی طبیعی و مفیدی بوده و هل سبب کنترل اعصاب و هیجانات روزمرگی می‌شود و مصرف این دمنوش قبل از خواب، یک آرامشی را در هنگام استراحت به افراد هدیه می‌دهد. 
 
این متخصص تغذیه  با بیان اینکه دمنوش نعنا فلفلی سبب تسکین بدن است، افزود: این گیاه با چای به خوبی قابلیت ترکیب دارد و به خاطر نعنای آن بسیار مقوی و افکار و خیالات نادرست را از افراد دور می‌سازد و یک خواب مفید و با نشاطی برای مصرف کننده به ارمغان می‌آورد. 
 
بسکی ابراز داشت: دمنوش دارچین به سبب خاصیت ضد اسپاسمی عضلات نوشیدنی خوبی برای تنظیم قندخون افراد است و اگر افراد از نفخ و یا پریشان‌خوابی رنج می‌برند با مصرف این دمنوش خواب راحتی در طول شب خواهند داشت. 
 
وی ادامه داد: گل‌گاوزبان خاصیتی گرم و ضد ودایی دارد و به همین خاطر آرامبخش و خواب‌آور بوده و برای دردهای عصبی، کلیوی مؤثر است و این گیاه علاوه بر سردرد برای درمان تشنج و صرع اثربخش است. 
 
بسکی، در پایان گفت: چای لیمو طبیعتی گرم دارد و مناسب برای دردهای بی‌خوابی و پریشان‌خوابی‌های شبانه است و این دمنوش برای میگرن و سردرد همچنین طپش قلب مفید است. 
 

سرطان های شایع در مردان را بشناسید

پروستات و مثانه، از شایع ترین سرطان ها در میان مردان است که با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش می توان از بروز آن جلوگیری کرد.
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛پیشگیری بهتر از درمان است، این یکی از جملاتی است که بار ها در زندگی آن را شنیده اید! شنیدن این جمله شما را به تلاش در حفظ سلامتی تان تشویق می کند سلامتی که اگر روزی در معرض خطر باشد قدرت و توانایی های جسمی و روحی خود را از دست می دهید.

واکنش های بدنی افراد نسبت به بروز بیماری ها متفاوت است و تمام بیماری‌ها به خصوص سرطان به شکل کامل قابل پیشگیری نیستند به همین دلیل با مراجعه سالانه به پزشک درصد بروز آن را در خود کاهش دهید.

سرطان از جمله بیماری هایی است که سلول های غیر طبیعی در آن به صورت نابهنجار و کنترل نشده رشد و بافت های بدن را از بین می برد که گاهی این عامل منجر به مرگ افراد می شود ولی تشخیص زود هنگام آنها می‌تواند باعث کاهش مشکلات و جلوگیری از هرگونه صدمات جسمی در افراد  شود. 

از مهمترین سرطان هایی که درصد بیشتر مردان را در بر می گیرد سرطان های پروستات و مثانه است که عدم درمان به موقع فرد را با عوارض جبران ناپذیر روبرو می کند.

مردان، در معرض خطر کشنده ترین سرطان!
محسن آیتی دبیر علمی نوزدهمین کنگره اورولوژی ایران درباره کشنده ترین سرطان ها در مردان گفت: بیماری های دستگاه ادراری از شایع ترین و کشنده ترین سرطان ها در اکثر مردان است.

وی ادامه داد : با جمع شدن باکتری در اندام گوارش و دستگاه ادراری سرطان مثانه بوجود می آید که در صورت عدم درمان به موقع ممکن است به صورت تومور رشد کرده و به خارج از مثانه گسترش یابد. 

وی در ادامه بیان کرد: سرطان مثانه  بدون درد و علامت است شیوع این بیماری نسبت به سرطان پروستات خیلی بیشتر است.

علیرضا خردمند متخصص اورولوژی در ادامه افزود: پروستات غده ای در گردن مثانه مردان است و غیرقابل تشخیص  می باشد که با افزایش سن و رسیدن به ۵۰ سالگی شیوع آن بیشتر می شود.

دلایلی که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد!
آیتی درخصوص دلایل ایجاد این سرطان بیان کرد: افراد با مشاغل هایی همچون کارگران صنایع شیمیایی، رنگرزی ،‌ لاستیک سازی،‌ مواد نفتی، چرم و چاپخانه ها بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به سرطان مثانه هستند.

آیتی در ادامه افزود: مصرف زیاد مواد غذایی همچون گوشت قرمز و خام، مصرف سیگار ، مواد مخدر ، افزایش وزن و عفونت های ادراری نیز از دلایل دیگر ابتلا به سرطان مثانه است.

خردمند با بیان اینکه سابقه بیماری های فامیلی یکی دیگر از عوامل ایجاد سرطان پروستات است اظهار داشت: مردانی که پدر و یا یکی از بستگان نزدیکشان دچار این بیماری هستند در معرض خطر ابتلا به پروستات قرار می گیرند.

این متخصص اورولوژی درباره علائم این بیماری تسریع کرد: از علائم سرطان پروستات دردهای استخوانی ،کم خونی، سوزش در ادرار، تب و لرز، تغییر رنگ ادرار و بند آمدن کامل ادرار است.

با نوشیدن آب ، سرطان مثانه را سرکوب کنید
دبیر علمی نوزدهمین کنگره اورولوژی نوشیدن آب را یکی از عوامل کاهش سرطان مثانه عنوان کرد و افزود: نوشیدن مایعات زیاد، تولید ادرار را افزایش داده و در نتیجه مثانه فرد فعالیت بیشتری می‌کند و هر نوع ماده سرطان‌زایی که در ادرار وجود د دارد، رقیق و دفع می گردد و به این ترتیب مدت زمانی که این‌گونه مواد شیمیایی در مجاورت سلول های مثانه باقی می‌مانند، کم می شود.

آیتی ادامه داد: افرادی که در کارخانه‌هایی با مواد شیمیایی کار می‌کنند، بهتر است برای کاهش این سرطان ها از ایمن‌سازی صحیح محیط و نیز شیوه انجام کار اطمینان حاصل کنند.

خردمند به بعضی دیگر از عوامل کاهش این بیماری اشاره کرد و اذعان داشت: با ترک سیگار و کاهش مصرف الکل و مواد حاوی کافئین همچون چای پررنگ، قهوه و نوشابه‌های گازدار این سرطان ها را کاهش دهید. 

وی در ادامه افزود: با مصرف گیاهان دارویی همچون نخل اره‌ای ایرانی، کتان روغنی، گزنه، کدوی پوست کاغذی، قارچ گانودرما، تویا، سویا، ادریسی، ذرت، شبدر قرمز و چای سبز درصد ابتلا به این سرطان ها را کاهش دهید.

از راه های درمانی این سرطان چه می دانید؟
این متخصص اورولوژی تجویز دارو را یکی از راه های درمان این بیماری بیان کرد و گفت: در این روش با تزریق دارو به بیمار سلول های بدخیم پروستات را کاهش و موجب توقف رشد و تکثیر این سلول ها می گردد و با تزریق آن می توان بیماران فاقد عمل جراحی را درمان کرد.

وی با بیان اینکه انجام معاینات پزشکی در تشخیص این بیماری موثر است اذعان داشت: انجام معاینات پزشکی ، آزمایش خون، سونوگرافی و نمونه برداری در تشخیص و ریشه کنی بیماری شایع پروستات تاثیر دارد.

خردمند در ادامه افزود: استفاده از اشعه درمانی و عمل جراحی نیز از دیگر راه های درمان بیماری پروستات است.

آیتی در ادامه افزود: درمان های طبی، شیمی درمانی و رادیوتراپی باعث کاهش بیماری می شود و عدم درمان به موقع آن، عمل جراحی را درپی خواهد داشت.

مردان مبتلا به سرطان  یروستات و مثانه جهت بررسی علل ایجاد سرطان به متخصص اورولوژی مراجعه کنند تا برای کاهش و جلوگیری از پیشرفت آن تحت درمان های پزشکی قرار گیرند.

گزارش از سمیه بقایی

درفصل پاییز چه دمنوش هایی مصرف کنیم؟

یک متخصص طب سنتی گفت: با مصرف دمنوش های گیاهی در فصل سرد و خشک پاییز از ابتلا به انواع بیماری ها جلوگیری کنید.
حیدر عظمایی متخصص طب سنتی  درباره بیماری های فصل پاییز عنوان کرد: هوای سرد و خشک این فصل باعث بروز درد در ناحیه مفصل، کمر و بیماری های پوستی همچون قرمزی، تورم و ترک خوردگی می شود.

این متخصص طب سنتی به خشکی پوست در این فصل اشاره کرد و افزود: فصل پاییز هوای سرد و
خشکی دارد که این امر منجر به خشکی پوست افراد می شود و استفاده از روغن گیاهی
بنفشه و بادام از بروز این عارضه جلوگیری می کند.

عظمایی درباره دمنوش های مخصوص فصل پاییز ابراز داشت: استفاده از دمنوش های گیاهی همچون میخک، جعفری، دارچین، بابونه، نعناع، پونه، گل محمدی، زعفران و چای سبز جهت گرم نگه داشتن بدن و جلوگیری از بروز و یا درمان سنتی بیماری ها مفید است.

وی با بیان اینکه زنجبیل نیز از دیگر دمنوش های مفید در این فصل است اذعان داشت: دمنوش زنجبیل به دلیل اینکه حاوی میزان زیادی مواد مغذی است باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر نفوذ میکروب و ویروس های فصل پاییز می شود.

این متخصص طب سنتی درباره خاصیت گیاه آویشن اذعان داشت: دمنوش گیاهی آویشن به دلیل اینکه خاصیت ضد عفونی و ضد باکتری دارد از بروز بیماری هایی همچون سرماخوردگی و آرتروز که باعث آسیب به بدن افراد می شود جلوکیری می کند. 

عظمایی درپایان با اشاره به مصرف غذاهای غلیظ، اظهار داشت: در فصل پاییز مصرف زیاد غذاهای غلیظ و قوی و پرخوری باعث ایجاد بیماری های گوارشی در افراد می شود.

روز اول مدرسه فرزندم را چگونه به مدرسه بفرستم؟

عفت غفوری روانشناس اظهار کرد: ترس از مدرسه یکی از اختلالات روانی رایج در دوران مدرسه به ویژه دوره پیش دبستانی و اول ابتدایی است که بسیاری از والدین و کودکان را درگیر مشکلات کرده است.

وی در خصوص ارتباط ترس کودک با  بروز نشانه های جسمی ادامه داد: اضطراب ناشی از جدایی والدین می تواند به شکل های گوناگون از جمله اختلال در هضم غذا، دردهای شکمی، حالت تهوع، تب، سر درد و نداشتن خواب منظمبروز کند  ازین رو اگرچه این نشانه ها جنبه فیزیولوژیک داشته اما باید منشا آن را در اختلالات روانی جستجو کرد.

غفوری درباره باور اشتباه مادران در اصرار و تهدید به ماندن کودک در روزهای آغازین مدرسه، تصریح کرد: توجه و عکس العمل بیش از حد نسبت به این مساله منجر به تقویت ترس در کودک شده  و به وخیم تر شدن شرایط کمک می کند بدین ترتیب می توان راهکارهایی را  به منظور فرونشاندن این ترس به کار برد.

ترفندی برای غلبه بر ترس کودک 
این روانشناس با بیان نقش موثر مادر در کاهش اضطراب دانش آموز، بیان داشت: یکی از تمهیدات لازم، کم کردن مرحله ای میزان ترس از طریق همراهی مادر و ایجاد امنیت لازم در مدرسه است و در این صورت والدین می توانند در روز های ابتدایی در کلاس حضور داشته و به تدریج این فاصله را زیاد کند.

بهترین شیوه آشنایی با مدرسه
وی عنوان کرد: آشنایی کودک با محیط مدرسه در روزهای آغازین می تواند در افزایش علاقه و کاهش ترس کمک کرده و همچنین نباید نقش مؤثر کادر آموزشی در ایجاد ارتباط عمیق و عاطفی با  چنین کودکانی را نادیده گرفت.

غفوری درخصوص انجام روش های انگیزشی، عنوان کرد: با ارائه تشویق و هدیه دادن به کودک می توان به میزان قابل توجهی علاقه او به مدرسه را افزایش داد.

از کودکتان استقبال گرم کنید
این روانشناس افزود: یکی دیگر از راهکارهای مؤثر برای از بین بردن ترس، استقبال و منتظرماندن در هنگام پایان مدرسه  از سوی یکی از اعضای خانواده به ویژه مادر برای چنین کودکانی که اضطراب درآن ها بیشتر از سایرین است. 

وی در خصوص کودکان درونگرا و گوشیه گیر، یادآور شد: قرار دادن کودک در محیط های اجتماعی همچون کانون های پرورش فکری و محیط های ورزشی  می تواند راهکار مناسبی برای رفع این معضل بوده و تأثیر بسزایی در کاهش اضطراب داشته باشد.

این چای معروف را به هیچ عنوان نخرید!

دکتر محمد حسین عزیزی متخصص علوم و صنایع غذایی گفت: چای شکسته، برگی، قلمی و انواعی که از برگچه‌های بالایی بوته چای تهیه شده باشد، بهترین انواع چای سیاه محسوب می‌شود و بر عکس، چای کله مورچه و باروتی، چای درجه ۳ است.
این چای معروف را به هیچ عنوان نخرید!
 بهترین نوع چای آن است که پس از دم کشیدن، برگ های آن در قوری مشخص، باز و مسطح شود، عطر و طعم طبیعی چای را داشته باشد و رنگ آن قهوه ای و در غلظت کم باشد و مزه‌ای گس و طعمی اندکی تلخ داشته باشد. اغلب چای هایی که روی بسته‌بندی آن کلمات شکسته، برگی، قلمی و تهیه شده از برگچه های بالایی بوته چای نوشته شده باشد از ارزش و مرغوبیت بالایی برخوردارند و نشانه‌ای برای تشخیص چای خوبند.

رئیس انجمن صنایع غذایی ایران با اشاره به اینکه به برگ های بالایی بوته چای، غنچه های برگی چای نیز گفته می شود اضافه کرد: این برگ ها نرمی و لطافت بیشتری دارند و ریزتر و پرزدارترند، اسانس و عطر بیشتر و طعم گس‌تری دارند و جزو چای‌های درجه ۱ محسوب می شوند. برگ های کمی درشت‌تر، چای درجه ۲ و چایی که از برگ های بزرگ و پیر و ضخیم پایینی بوته‌ها تهیه شده باشد چای درجه ۳ نامیده می شود که تلخ‌تر است. در میان انواع چای، بسته‌بندی‌های معروف به کیسه ای هم از خاکه های بی کیفیت چای تهیه می شوند که اغلب حاوی عطر و طعم شیمیایی‌اند.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، چای کله مورچه و باروتی که خیلی سریع رنگ می دهند و چه بسا به همین دلیل هم بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفته اند، چای درجه ۳ هستند که از مخلوط کردن خرده ها و پودر کهنه چای با رنگ و اسانس تهیه می‌شوند. این نوع چای‌ها را فرم می‌دهند یا به شکل گلوله در می‌آورند و چون به این نوع چای رنگ سنتزی می زنند پس از مدتی رنگ آن تغییر کرده و کدر، تیره و مات می شود که همین نشانه‌ها و خصوصیات مشخص می‌کند چنان چایی حاوی مواد رنگی و بی کیفیت است. 

وی همچنین درباره چای ارگانیک که این روزها در برخی مراکز عرضه می شود گفت: نمی توان به ارگانیک بودن این نوع محصولات اعتماد کرد اما برای خرید چای بهتر است سراغ برندهای معتبر و معروف رفت و هرگز چای فله ای خریداری نکرد چون این نوع چای‌های فله‌ای کارشناسی نشده‌اند و اغلب هم در شرایط غیر بهداشتی نگاهداری می‌شوند.

منبع: سلامت نیوز