میثاق طب

جمع آوری اطلاعات پزشکی

میثاق طب

جمع آوری اطلاعات پزشکی

پاییز نزدیک است، این دانستنیهای پزشکی را دریابید!

در فصل پاییز از عواملی که باعث خشک و سرد شدن بدن می شود پرهیز کنید .
رضا عزیزی متخصص تغذیه در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: با آغاز فصل پاییز و سردی هوا باید رژیم های غذایی خود را تغییر دهید تا دچار سرماخوردگی نشوید زیرا  این بیماری  یک عارضه متداول است که با تغذیه نامناسب در فصول مختلف به آن مبتلا می شوید.

وی درباره راه های انتقال این بیماری اظهار داشت : عطسه ، سرفه کردن  و دست دادن شایع ترین راه های انتقال ویروس ها و باکتری ها در زمان سرماخوردگی به انسان است.

وی با اشاره به علائم سرماخوردگی در انسان ،  عنوان کرد : بی اشتهایی ، تب و لرز ، کسالت، حالت تهوع،  التهاب گلو ، درد در ناحیه  قفسه سینه ، سر ، گردن ، استخوان و احساس سنگینی در ناحیه چشم از علائم بیماری سرماخوردگی در انسان است .

عزیزی در ادامه بیان کرد : در فصل سرد پاییز باید بیش از 8 لیوان آب بنوشید، حتی نوشیدن مایعات به صورت گرم ، مانند چای ، شیر و میوه‌  و سبزیجات تازه به دلیل اینکه حاوی آب هستند نیز جاگزین خوبی برای مصرف است . 

وی درباره مصرف شیرینی در این فصل عنوان کرد : مصرف شیرینی های طبیعی در فصل پاییز مفید است ، زیرا باعث تولید گرما و محفوظ ماندن انسان از هوای سرد می شود .

وی با بیان اینکه در هوای سرد از مصرف بعضی غذاها باید پرهیز کرد ، افزود: در هوای سرد از مصرف خوراکی های خشک همچون گوشت ، غذاهای سرخ شده و کبابی ، به دلیل تشدید خشکی بدن و بروز علائم بی خوابی و وسواس پرهیز کنید .  

وی با بیان اینکه در فصل پاییز مصرف گیاهان دارویی نیز از بروز بیماری های فصلی به افراد جلوگیری می کند، افزود : گیاهانی همچون آویشن، بابونه ، بنفشه و پونه به دلیل داشتن خواص دارویی ، خوردن و بخور دادن آنها برای بهبود بیماری های فصل پاییز ، اثر چشمگیری دارند.

وی درباره مصرف سوپ در فصل پاییز اظهار داشت : مصرف سوپ در این فصل به دلیل تقویت نیروی بدنی افراد و جلوگیری از بروز سرماخوردگی موثر است، طوریکه برای آماده کردن آن از مواد غذایی مانند سیر، هویج ، کرفس ، کلم ، گوجه فرنگی ، جعفری و لیموی تازه که حاوی ویتامین هستند، استفاده کنید.

دیابت تهدیدی برای تشکیل سنگ در کلیه

یک فوق تخصص پیوند کلیه گفت: پیشگیری از دیابت ، مهمترین عامل جهت جلوگیری از نارسایی و ایجاد سنگ در کلیه است.
محمد سامی فوق تخصص پیوند کلیه در گفت و گو باخبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛گفت : شیوه زندگی ناصحیح، آب و هوای گرم و خشک، تغذیه نامناسب و مصرف بیش از حد نمک از فاکتورهای ایجاد نارسایی و ایجاد سنگ در کلیه است.

سامی با بیان اینکه دیابت از دلایل ایجاد سنگ کلیه است ، اذعان داشت : دیابت یا بیماری قند ، یک اختلال سوخت و سازی در بدن است که باعث ازبین رفتن تولید هورمون انسولین در افراد می شود.

وی در ادامه افزود :  نقش هورمون  انسولین در بدن ، کاهش قند خون است که این عمل از تشکیل سنگ در کلیه ها جلوگیری می کند . 

وی درباره علائم بیماری دیابت ، ابراز داشت : از علائم این بیماری  تشنگی ، گرسنگی ، پوست خشک ، کاهش وزن ، خواب آلودگی ، خستگی ، احساس ضعف ، خواب رفتن  و سوزنی شدن دست و پا است.

وی با بیان اینکه تشخیص زود هنگام  دیابت ، از بروز تشکیل سنگ در کلیه جلوگیری می کند ، ابراز داشت : ممکن است بعد از 5 سال علائم دیابت در بدن مشخص شود اما با تشخیص زود هنگام این بیماری  می توان از بروز آن جلوگیری کرد.

سامی با اشاره به اینکه افراد با فشار خون بالا در معرض خطر ابتلا به بیماری نارسایی کلیه هستند ، اظهار داشت : پر فشاری خون ، یک بیماری مزمن است که در آن فشار خون در شریان‌ها  افزایش می یابد که این بیماران در معرض خطر ابتلا به نارسایی کلیه قرار دارند و این عامل باعث ایجاد بیماری های قلبی ، مغذی و سنگ در کلیه افراد می شود .

وی در پایان بیان کرد: بهترین روش برای جلوگیری از نارسایی کلیه ها مراجعه سالیانه به پزشک و انجام آزمایش است.

چطور از فشار خون بالا فرار کنید؟

فشار خون عارضه ای است که تقریبا از هر سه فرد بزرگسال، یک تن به آن مبتلاست و عامل اصلی بیماری های قلبی عروقی، کلیوی، سکته مغزی و اختلالات چشمی محسوب می شود.
فشار خون نیرویی است که توسط جریان خون به دیواره رگ ها وارد می شود تا خون در سراسر رگ ها و بدن جریان یابد. اگر این نیرو افزایش پیدا کند و در طول زمان ثابت باقی بماند، بدن با مشکلات زیادی روبرو می شود. کنترل فشار خون فرآینده پیچیده ای نیست و به راحتی می توان با اجتناب از مواد غذایی و عوامل تحریک کننده بر آن چیره شد.

خوراکی‌هایی که باید محدود کنید

-غذاهای کنسروی، آماده و فرآوری شده

این غذاها حاوی مقادیر قابل ملاحظه ای نمک، مواد نگهدارنده و ادویه هستند و سبب افزیش فشار خون می شوند. نمک این غذاها بیش از حد مجاز است.

-انواع شیرینی و کیک

کیک و شیرینی منبع شکر و چربی های اشباع است که علاوه بر افزایش وزن، یکی از مهمترین دلایل افزایش فشار خون محسوب می شود.

-رب و سس گوجه فرنگی کنسرو شده

رب و سس گوجه فرنگی کنسروشده حاوی مقادیر بالای نمک است و استفاده از آن برای بیماران مبتلا به فشار خون به هیچ وجه توصیه نمی شود.

-مشروبات الکلی

مشروبات الکلی یکی از مهمترین دلایل افزایش فشار خون و صدمه به سیستم قلب و عروق است.

-لبنیات پرچرب

-غذاهای چرب

-شور و ترشی های پرنمک

-گوشت قرمز

راهکارهای کاهش فشار خون

-میزان نمک در وعده های غذایی را کاهش دهید

-وزن خود را کاهش دهید. 

- به طور مرتب ورزش کنید. 

- از مواد معدنی مفید مانند پتاسیم، کلسیم و منیزیم بیشتر استفاده کنید.

سیب زمینی، موز، سبزیجات سبز پر رنگ، بادام، گوجه فرنگی، انواع کلم و قارچ حاوی این مواد معدنی مفید هستند.

-از مصرف دخانیات اجتناب کنید.

-در معرض دود سیگار قرار نگیرید. 

-از استرس و تنش دوری کنید. 

-روزانه حداقل هشت لیوان آب بنوشید. 

-فشار خون خود را به صورت روزانه بررسی کنید. 

-مصرف کافئین را به حداقل کاهش دهید. 

-از غذاهای گیاهی استفاده کنید. 

-شکلات تیره و کم شیرین بخورید. 

-خواب کافی داشته باشد.

منبع: ایرنا

توصیه‌های سنتی برای درمان کبد چرب

کبد چرب که بیماری اختلال در کارکرد کبد است را می‌توان به روش‌های سنتی کنترل و درمان کرد.
دکتر حسینی متخصص طب سنتی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص کبد چرب گفت: کبد چرب به دلیل کاهش تحرک و تغذیه نادرست ایجاد می‌شود، در واقع به اختلال مزمن و بدون علت در کبد گفته می‌شود که به دلیل تجمع چربی و التهاب در کبد است . شایع‌ترین دلیل ایجاد کبد چرب آب خوردن بین غذا، داشتن استرس ، مصرف الکل، مصرف دارو بیش از حد معمول و مصرف غذاهای فست‌فودی مثل سوسیس و کالباس و پنیر پیتزا است. 

وی ادامه داد: کبد بطور طبیعی مزاج گرم و تر دارد، بنابراین سرد شدن آن بر اثر عوامل مختلف می‌تواند توانایی کبد را برای تحلیل و متابولیزه کردن چربی‌ها کم کند و موجب انباشته شدن چربی در بافت کبد و ایجاد کبد چرب شود. بنابراین مصرف ترشی‌ها به ویژه سرکه و آبغوره ، خوراکی‌های سرد مثل ماست، دوغ ترش، خیار و کدو هم باعث سرد شدن کبد می‌َشود که باید محدود گردند. 

حسینی بیان کرد: همچنین کاهش وزن ناگهانی، تغذیه نادرست و مصرف بیش از حد چربی و کربوهیدرات به همراه گرسنگی طولانی مدت به ایجاد کبد چرب می‌انجامد . 

وی در پایان خاطر نشان کرد: مصرف سرکه سکنجبین،‌مصرف سالاد سبزیجات شامل هویج، کلم و روغن زیتون توصیه می‌شود، همچنین مصرف سیب با پوست به هنگام صبح و شب و مصرف عرق کاسنی ، عرق خارشتر، عرق بید و عرق شاه‌تره نیز مفید است. مصرف خاکشیر و عرق ترنجبین و استفاده از روغن کنجد و زیتون برای سرخ کردن غذا توصیه می شود. 

با این نوشیدنی کبد خود را سالم نگه دارید!

یک متخصص تغذیه گفت : مصرف قهوه از ابتلای افراد به سرطان کبد و هپاتیت C جلوگیری می‌کند.
امیر بسکی متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با اشاره به تاثیر قهوه بر کبد اظهار داشت: قهوه بر کبد تاثیر مفیدی می‌گذارد و باعث می‌شود افراد دچار بیماری‌های کبد چرب، سیروز کبدی، سرطان کبد نشوند. 
وی بیان کرد: با نوشیدن دو فنجان قهوه در شبانه‌روز هپاتیت نوع C کبدی را تا حدود 15 درصد کاهش می‌دهد و اگر قهوه بدون کافئین باشد، علائم بیماری‌های کبد چرب را تا 25 درصد کم می‌کند. 
 این متخصص با بیان اینکه نوشیدن متعادل قهوه سبب کاهش مرگ و میر می‌شود، افزود: با مصرف متعادل قوه در شبانه‌روز سبب می‌شود که افراد دچار بیماری‌های قلبی  عروقی، دیابت و بیماری‌های عصب شناختی نشوند و ترکیبات موجود در قهوه مقاومت انسولین و التهاب کبد را کاهش می‌دهد. 
 بسکی ابراز داشت: مصرف قهوه سبب می‌شود که کبد سالم باقی بماند و در برابر بروز بیماری‌های سرطان به خوبی واکنش نشان دهد و همچنین قهوه باعث بالارفتن سیستم دفاعی کبد می‌شود. 
 وی در پایان گفت: آنزیم‌های آلانین آمینوترانسفراز ، اسپارتات آلکالین فسفاتاز و گاماگلوتامین مورد نیاز کبد است که همگی این مواد در دانه‌های قهوه یافت می‌شود. 
انتهای پیام

درمان طلایی پروستات / طول عمر بیماران مبتلا به سرطان افزایش می یابد

یک جراح و متخصص اورولوژی از انجام روش درمانی جدید برای سرطان های پروستات در مراحل پیشرفته خبر داد.
ناصر سیم فروش جراح و متخصص اورولوژی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از روشی جدید در درمان سرطان پروستات خبر داد و گفت: در روش جدید، پس از کم کردن حجم تومور اصلی یا تومور اولیه 60 درصد به طول عمر بیمار اضافه می شود. 

وی با بیان اینکه امروزه پس از انتشار سرطان پروستات به استخوان و متاستاز آن از بیمار قطع امید کرده و تنها به روش شیمی درمانی روی می آورند، تصریح کرد: برداشتن کانون اولیه تومور در سرطان های روده، تخمدان و پروستات میتوان علاوه بر جلوگیری از رشد بیشتر سلول های سرطانی، طول عمر بیمار نیز با کیفیت بهتری افزایش می یابد. 

جراح و متخصص اورولوژی با اشاره به انجام این روش در ایران، بیان داشت: تا کنون این عمل جراحی روی 20 بیمار انجام شده که اولین بیمار امروز پس از یکسال و نیم رو به بهبود بوده و با PSA صفر نیازی به دیالیز هم ندارد. 

وی زمان انجام این مطالعه در ایران را 5 سال خواند و ادامه داد: نتایج دقیق این تحقیق پس از 5 سال با تکمیل شدن اطلاعات جراحی و بیماری ها و مدت طول عمر افزایش یافته و به صورت گزارش کاملی ارائه می شود. 

سیم فروش این نوع جراحی و برداشتن تومور اولیه سرطان را در صورت متاستاز استخوان نیازمند تکنیک های پیشرفته دانست و یادآور شد: ما برای اولین بار در خاورمیانه این روش را انجام می دهیم و سعی در افزایش کیفیت زندگی و طول عمر بیمار داریم.

انتهای پیام/

چربی سوزی شگفت انگیز با دمنوش رازیانه/ پیشنهاد سنتی برای رفع سردی بدن

یک کارشناس گیاهان دارویی گفت: طبع گرم و خاصیت بازکنندگی رازیانه باعث کاهش وزن، گرسنگی و رفع ورم های شکمی می شود.
فائزه سادات بحری کارشناس ارشد گیاهان دارویی  گفت:
 رازیانه دارای طبع گرم و خشک است و در زبان عربی رازیانه و فارسی بادیان نامیده می شود. 

بحری با تاکید بر اینکه ریشه این گیاه خواص بیشتری نسبت به برگ آن دارد اظهار کرد: خواص عمومی رازیانه باز کنندگی مجاری کبدی، طحال، کلیه و مثانه است و همچنین برای مسکن دردهایی است که از طریق سردی ایجاد می شود.

وی با ابراز این موضوع که دمنوش رازیانه از جمله راهکار ساده برای کاهش وزن است افزود: این گیاه اعجاب انگیز دارای ویتامین ث و آ، پتاسیم ،کلسیم و فسفرطبیعی می باشد، این ماده سوخت و ساز بدن را تقویت و روند آن را تسریع می کند در نتیجه کالری از طریق سلول ها سریع تر مصرف می شود و انرژی حاصل از آن به چربی سوزی کمک می کند.

بحری افزود: نکته قابل توجه در مورد رازیانه این است که با آن که این گیاه اشتها آور است اما می تواند سردی و رطوبت اضافی بدن را حل کند و بدون عارضه خاصی باعث لاغری افراد شود.

وی در ادامه از دیگر خواص لاغر کنندگی بادیان عنوان کرد: این گیاه خون را تصفیه کرده و باقی مانده ادرار را دفع می کند، به دفع سموم از طریق کلیه ها کمک می کند و مانع از تراکم چربی اضافه در کبد می شود.  

بحری در انتها یادآور شد: اگر چه دمنوش رازیانه نوشیدنی طبیعی است اما باید مراقب بود که به آن حساسیت نداشته باشید، بانوان باردار، مبتلایان به سرطان رحم و افرادی که هورمون پرولاکتین خونشان بالا است نباید از این گیاه استفاده کنند.

انتهای پیام/