میثاق طب

جمع آوری اطلاعات پزشکی

میثاق طب

جمع آوری اطلاعات پزشکی

چگونه استعدادهای پنهان کودک را کشف کنید؟

 استعداد بعضی از کودکان کاملا برای اطرافیان قابل مشاهده است اما برخی دیگر ممکن است استعدادهای پنهانی داشته باشند که در قالب پرحرفی، خیال بافی، انرژی زیاد و یا حتی سورفتار خودشان را نشان دهند. در این مقاله سعی می کنیم شما را با نشانه های استعداد پنهان کودک و شیوه های پرورش و شکوفایی آنها آشنا کنیم.

 

ادامه مطلب ...

استفاده این افراد از تردمیل ممنوع

 اکثریت مردم بر این تفکر هستند که هر‌چقدر سرعت تردمیل افزایش دهند و شیب‌دار کنند به مقصود خود که همان لاغری است می‌رسند که این موضوع نه‌ تنها هیچ مزیت برجسته‌ای نسبت به پیاده‌روی ندارد بلکه موجب ساییدگی مفاصل، مشکلات جدی در مفاصل لولایی و درد‌های عضلانی می‌شود.

البته ناگفته نماند که دویدن روی تردمیل هم دارای نکاتی است همچون کفش مناسب، تعیین شروع حرکت و پایان راه رفتن روی تردمیل و توجه به حالت‌های بدنی خود که در صورت احساس سیاهی رفتن چشم‌ها و سرگیجه باید بلافاصله تمرین را متوقف کنند.

غلامرضا خالقی متخصص ارتوپدی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: استفاده از تردمیل دارای اصولی مثل کفش مناسب، سرعت مناسب و نداشتن شیب است.

وی ادامه داد: تعداد گام‌ها هم در حین راه‌رفتن با تردمیل و حتی در پیاده‌روی بسیار حائز اهمیت است.

وی هشدار داد: افرادی که آرتروز پیشرفته، پارگی رگ‌ها، تعویض مفصل زانو، دیسک کمر دارند بهتر است از تردمیل استفاده نکنند.

این متخصص ارتوپدی افزود: زانو‌هایی که شدیدا پرانتزی هستند و سابقه‌ی پیچ خوردگی مکرر مچ پا دارند نباید از تردمیل استفاده کنند.

وی اظهار کرد: افرادی که دارای زانوی نرمال هستند با رعایت اصول و داشتن کفش مخصوص دویدن چه بر روی تردمیل و چه برروی زمین منعی ندارد. 

معجونی معجزه‌گر برای لاغری

معجونی معجزه‌گر برای لاغری و سم زدایی از کبد عامل مهم و اساسی در سوزاندن چربی به خصوص چربی‌های دور کمر به شمار می‌رود.
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت ودرمان باشگاه خبر نگاران جوان
 براساس نتایج مطالعه انجام شده، نوشیدن روزانه یک لیوان معجون جعفری و لیمو با معده خالی میزان سوخت و ساز بدن را دست کم 40 درصد افزایش می‌دهد. 
مواد لازم برای تهیه معجون لاغری: 

- یک دسته جعفری 
- یک عدد لیمو 
- یک لیوان آب 
 
جعفری‌ها را ریز ریز خرد کنید و با اضافه کردن آب لیمو و سپس یک لیوان آب، معجون را آماده کنید. (نیاز به جوشاندن معجون نیست فقط کافیست آن‌ها را با هم مخلوط کنید) سپس این معجون را با معده خالی هر روز بنوشید، اما فقط برای پنج روز. سپس، شما باید یک استراحت 10 روزه به بدنتان بدهید و برنامه را دوباره از ابتدا آغاز کنید. 
 
این معجون برای سوزاندن کالری استفاده می‌شود و ویتامین‌ها و مواد معدنی را به بدن می‌رساند، و علاوه بر این، با استفاده از آن شما می‌توانید سه کیلوگرم کمتر از پنج روز کاهش وزن داشته باشد. 

آلرژی تنفسی عامل 90 درصد آسم در کودکان است

 کیوان مقتدر متخصص آسم و آلرژی  تصریح کرد: آسم همچنان در مناطق مختلف دنیا شیوع بالایی دارد و از لحاظ هزینه‌های جانی و مالی، بر دوش خانواده‌ها و سیستم‌های بهداشتی و درمانی سنگینی می‌کند. 


وی با بیان اینکه علت بروز آسم در کودکان و افراد بزرگسال می‌تواند تا حد زیادی متفاوت باشد، افزود: در بین عوامل به وجود آورنده آسم، آلرژی های تنفسی، عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی نقش عمده‌ای دارند.

مقتدر تاکید کرد: آلرژی‌های تنفسی عامل 70 تا 90 درصد موارد ابتلا به آسم در کودکان بوده و در افراد بزرگسال حدود نیمی از موارد آسم ناشی از عوامل ارثی و ژنتیکی است. 

ادامه مطلب ...

برای سوزاندن کالری نوشابه باید چهار کیلومتر بدوید

 جالب است بدانید کالری نوشابه آنقدر بالا است که برای سوزاندن یک لیوان کالری نوشابه باید چهار کیلومتر بدوید

  امروزه مصرف نوشابه‌های گاز دار در سفره خانواده‌های ایرانی جایگاه ویژه‌ای را پیدا کرده است و مصرف آن به میزان قابل توجهی افرایش یافته است. 


کارخانه‌های تولید کننده‌ی نوشابه در حال حاضر بزرگترین مصرف کنندگان قند تصویر شده هستند. 
چرا که در تولید این نوشیدنی مقدار زیادی قند به کار می‌رود. 
ادامه مطلب ...

۷ دشمن دندان

به نظر می رسد حفظ بهداشت دهان و دندان برای اغلب ما کار ساده ای نیست و به همین دلیل همیشه به دنبال راهی هستیم که جرم دندان ها را از بین ببریم. اما نکته قابل توجه اینجاست که پیش از رفع جرم دندان باید از خرابی و زردی آن جلوگیری کرد، کاری که چندان هم دشوار به نظر نمی رسد. شما می توانید با رعایت برخی اصول ساده از آسیب به لثه­ها و دندان هایتان جلوگیری کنید. در این گزارش ما با شما از چند عادت بسیار مرسوم در زندگی می گوییم که به طرز غیر قابل باوری موجب آسیب رساندن به دندان و لثه می شود.

شکستن یخ با دندان
یخ جویدن یکی از عادات لذت بخشی که احساس رضایت سرشاری نصیب ما می کند. همین احساس رضایت عده بسیاری را تحریک به خوردن یخ می کند، علی رغم اینکه یخ هیچ گونه طعم یا اسانس خاصی ندارد. اما جویدن همین قطعه کوچک سرد آسیب جدی به مینای دندان ما وارد می کند. مینا یک لایه محافظتی است که دندان ما را قوی و سالم نگه می دارد و بدون آن شکنندگی دندان های ما به شدت افزایش می یابد و توان مقاومتش در برابر باکتری ها را از دست می دهد. از همین رو جویدن یخ می تواند موجب شیارهای کوچک و سطحی در دندان بشود که در طولانی مدت عمیق تر و شدیدتر می شوند.

بلافاصله پس از غذا مسواک زدن

استفاده از خوراکی ها و نوشیدنی های اسیدی، مانند: نوشیدنی های انرژی زا، مرکبات و  گوجه فرنگی می تواند موجب ساییده شدن مینای دندان بشود. حال اگر شما بلافاصله پس از مصرف خوراکی هایی از این دست مسواک بزنید، دندان خود را در معرض آسیب بیشتری قرار داده اید. در واقع شما اسید خوراکی را به درون دندان راه داده اید و مانع خارج شدن آن شده اید. به جای مسواک زدن پس از غذا خوردن دهان و زبان خود را با آب بشویید و حداقل ۳۰ دقیقه برای مسواک کردن دندان خود صبر کنید.

استفاده از مسواک به عنوان خلال دندان

بسیاری از ما مسواک را به عنوان وسیله می دانیم که به وسیله آن می توانیم خرده غذاهای مختلف از بین دندان ها خارج کنیم. به جرئت می توان گفت همه ما حداقل یک یا دو بار این کار را در زندگی انجام داده ایم. به هر حال، اینکه مسواک را مانند نخ یا خلال بدانیم حاصلی جز آسیب رساندن و ضعیف کردن بیشتر دندان ها ندارد.

خشن مسواک زدن

بسیاری از ما گمان می کنیم هر چه خشن تر و محکم تر مسواک بزنیم دندان هایمان تمیزتر می شوند، غافل از اینکه با این کار تنها و تنها لثه ها و دندان های خود را از بین می بریم. به همین دلیل، بهتر است مسواک را آرام تر روی لثه های و دندان های بکشید تا از ضعیف شدن آنها جلوگیری کنید.

استفاده از توتون و تنباکو

استفاده از تمامی محصولاتی که توتون و تنباکو دارند مانند سیگار نه تنها سلامت عمومی ما را به خطر می اندازد بلکه لثه ها و دندان ها را نیز به شدت خراب می کند. این ماده به دلیل کاهش جریان خون در لثه ها خطر بیماری پریودنتال را افزایش می دهد. هم چنین باعث بوی بد دهان، کاهش بزاق، افزایش پوسیدگی دندان و سرطان دهان می شود.

ناخن جویدن

بسیاری از ما برای رفع استرس های روزانه به جویدن ناخن هایمان متوصل می شویم، اما ناخن های ما اغلب بسیار آلوده هستند و جویدن آنها به باکتری ها اجازه می دهد تا به تمامی قسمت های دندان نفوذ کنند و از طریق دهان به کل بدن ما وارد شوند. از طرف دیگر ناخن های ما بسیار سخت و سفت هستند و جویدن آنها باعث بروز شکستگی در دندان می شود. 

برخی غذاها و نوشیدنی ها

شکر و اسید دو ماده ای هستند که به شدت سلامت دهان ما را به خطر می اندازند. دور ماندن از شکر و خوراکی های اسیدی مانند نوشابه های گازدار و شکلات یکی از مهم ترین عوامل داشتن دندانی سالم است. فراموش نکنید، نوشیدنی های رژیمی هم دشمن دندان و لثه هستند زیرا هم چنان مقدار قابل توجهی اسید درون خود دارند.

شش شباهت نوشابه با هروئین


نوشابه که ایرانیان بسیار آن را به عنوان یک نوشیدنی خوشمزه دوست دارند یکی از خطرناکترین و مضرترین نوشیدنی‌های دنیا به حساب می‌آید.


امروزه کمتر فردی در دنیا وجود دارد که از مضرات نوشابه‌ها اظهار بی‌اطلاعی کند ولی همچنان این نوشیدنی رنگی و مشکی جان‌های بسیاری را می‌گیرد، و مضرات خود را به مروز زمان و با انواع بیماری‌ها نشان می‌دهد.


شش شباهت نوشابه با هروئین


ادامه مطلب ...

یکساعت پس از نوشیدن کوکاکولا در بدن چه اتفاقی می افتد؟

 به نقل از العالم، روزنامه دیلی میل چاپ انگلیس در گزارش خود آورده است که در ده دقیقه نخست پس از خوردن نوشابه، ده قاشق شکر به طور همزمان وارد بدن می شود که عملا میزان آن 100 درصد نیاز روزانه محسوب می شود.
20 دقیقه بعد، بالارفتن  قند خون باعث افزایش ترشح انسولین در بدن می شود که در این هنگام کبد تمام تلاش خود را بکار می گیرد تا این مقدار قند را تبدیل به چربی کند.
پس از گذشت 40 دقیقه، بدن کافئین و قند موجود در بطری کوکاکولا را به طور کامل جذب می کند که به گشادی مردمک چشم و افزایش فشار خون می انجامد و  این بار کبد، قند را وارد سیستم گردش خون می کند . در این هنگام گیرنده های ادنوزین در مغز مسدود می شود که این امر احساس خواب آلودگی را از بین می برد.
45 دقیقه پس از نوشیدن کوکاکولا، بدن ترشح ماده دوپامین را افزایش می دهد که یک انتقال دهنده عصبی است و مراکز لذت در مغز را فعال می کند.
با گذشت 60 دقیقه، اسید فسفریک با کلسیم و منیزیم و روی در معده با همدیگر متصل می شوند و سوخت و ساز بدن را افزایش می دهند. شیرینی های مصنوعی و قند بالا در خون ادرارآور هستند و سبب از دست رفتن مقدار زیادی کلسیم از بدن از طریق ادرار می شود. کافئین ادرارآور است و از طریق آن، کلسیم و روی و منیزیم که عناصری مهم برای استخوان ها هستند از بدن خارج می شوند و این علاوه بر از دست رفتن مقداری سدیم است.
پس از آن، قند خون بشدت افت می کند و بدن تحریک پذیر و یا بی تفاوت می شود. این در حالی است که تمام آب موجود در بطری، قبل از آنکه بدن بتواند مواد کافی را برای هیدراته نگه داشتن سیستم و قوی کردن استخوان ها و دندان ها جذب کند، از بدن دفع می شود که این امر بویژه بر سلامت دندان های کودکان تاثیر منفی می گذارد.

8 راه برای ارتباط دوباره با کودک درونمان!

 کودک درون، بخش شاد درون ماست، بخشی که اکثر ما گمش کرده ایم، بخشی که به ما انرژی و انگیزه و نیروی حیات می بخشد و زندگی ما را سرشار از طراوت و حس ناب زیستن می کند!


کودکی خود را به یاد دارید؟ زمانی که همه چیز زیبا و مانند قصه‌ها بود و شما را غرق شگفتی می‌کرد؟ متاسفانه خواسته‌های ما از زندگی مانند کار، روابط انسانی ، پول و سلامتی باعث می‌شود تا همه ما کم‌کم این حس شگفتی‌ساز را از دست بدهیم. اما این به معنای نابودی این احساس نیست!


در اینجا 8 روش برای بازیافتن آن ارائه می‌کنیم:

ادامه مطلب ...

به سرطان مرگبار نهفته در بدنتان شبیخون بزنید

 بدن ما یک تمدن بزرگ از سلول هاست. در این تمدن سلول ها برای انجام وظایف خاص خود تمایز پیدا می کنند؛ در زمان نیاز تقسیم می شوند؛ و اگر خود را نا کارآمد بیابند؛ دست به «خودکشی» می زنند.
 
1-بررسی های جدید دانشمندان نشان می دهد مصرف منظم میوه و سبزیجات می تواند تا میزان 70 درصد از بروز سرطان پیشگیری کند.
 
2-از خوردن قهوه ، چای وشکلات که دارای کافئین زیاد است پرهیز کنید. چای سبز جانشینی بهتر و دارای خواص ضد سرطان است. بهترین نوشیدنی آب است. برای جلوگیری از ورود توکسین های معروف(مواد سمی ) و فلزات سنگین در آبهای لوله کشی به بدن ، مصرف  آب تصفیه شده یا فیلتر شده  مناسب است . از خوردن آبهای تقطیر شده پرهیز کنید.
 
3-سلول های سرطانی در محیط حاوی اکسیژن توان ماندن ندارند. ورزش روزانه وتنفس عمیق باعث می شود که اکسیژن به لایه های سلولی برسد . اکسیژن درمانی روش دیگرِی برای از بین بردن سلول های سرطانی است.  
 
4-اهمیت تغذیه بعد از شیمی درمانی دوچندان می شود، گاهی بیماران سرطانی با نادیده گرفتن تغذیه صحیح حین و بعد شیمی درمانی روند درمان این بیماری را پیچیده تر می کنند از این رو با مشاوره و مشورت با دکتر تغذیه بیماران سلامتی باید تحت نظر پزشک خود قرار بگیرند.
 
5-مصرف میوه، سبزی و غلات سبوس دار را افزایش دهید. مصرف گوشت قرمز، مواد غذایی پرچرب حیوانی، غلات و شکر تصفیه نشده راکم کنید، همچنین با مصرف سیر، غلات؛ پیاز از گسترش سلول های سرطانی در بدنتان جلوگیری کنید.