میثاق طب

جمع آوری اطلاعات پزشکی

میثاق طب

جمع آوری اطلاعات پزشکی

فست فود نخستین دلیل مرگ تهرانی‌هاست


غذاهایی با رنگ و لعاب جذاب که همه ما را با وجود مضر بودنشان به خوردن وسوسه می کنند در نگاه اول بسیار خوشمزه هستند، اما در دل آنها مواد مضر و بیماری زای فراوانی پنهان شده که پس از خوردن آنها، به درون دژ بدن شما نفوذ می کنند.

غذاهایی که در رستوران ها سرو می شوند حاوی بالاترین کالری، چربیهای اشباع و ترانس، سدیم و قند فراوان هستند که متاسفانه، با نوشیدنی های شیرین هم همراه می شوند و مضرات آنها چند برابر می گردد. علاوه بر غذاهای آماده، تحقیقات بسیاری بر مضر بودن نوشیدنی های شیرین همچون نوشابه ها و آبمیوه های صنعتی صحه می گذارند.

به پیری نمی رسیم
درسی متخصص تغذیه با اشاره به مشکلاتی که با خوردن فست‌فودها همراه است، تاکید کرد: مصرف زیاد فست‌فود در هفته فرد را با مشکلات قلبی و عروقی درگیر می‌کند و باعث سکته قلبی به ویژه در سنین جوانی می شود. این افراد معمولا 80 درصد احتمال اینکه به مشکلات قلبی و عروقی دچار شوند، از سایر افراد بیشتر است.

در پایان، شاید خوردن فست‌فود لذت‌بخش باشد، ولی اگر کمی به مشکلات و بیماری‌هایی که ممکن است در اثر مصرف آن به وجود بیاید فکر کنیم، شاید در خوردن آن بیش از حد افراط نکنیم و برنامه‌ریزی مناسبی در این خصوص داشته باشیم. 
ادامه مطلب ...

جولان قاتل خاموش در ایران

مدام به دستشویی می روید و تشنه می‌شوید؟ نمی‌دانید باید علائم را جدی گرفت یا صبر کرد تا خودش خوب شود. ته دلتان هم از مراجعه به پزشک و پیگیری بیماری‌ می‌ترسید و دلتان می‌خواهد به شما بگویند هیچ خطری سلامتی تان را تهدید نمی‌کند. برچسب دیابتی خوردن و تزریق‌های مداوم برای خیلی ها مانند کابوس است. به همین دلیل سراغ دکتر اسد‌الله رجب، رئیس انجمن دیابت ایران رفتیم تا بگوید چگونه باید با این بیماری کنار بیاییم و درمان مناسب را انتخاب کنیم. 

اسدالله رجب رئیس هیئت مدیره انجمن دیابت در خصوص دیابت می‌گوید: آمار و ارقام شیوع دیابت در سراسر جهان و همچنین در ایران رو به افزایش است و متاسفانه سن ابتلا به دیابت در حال کاهش می‌باشد. در کشور ما 11 درصد افراد به دیابت مبتلا هستند، بنابراین باید به دنبال راهی برای کاهش این آمار و ارقام باشیم. مهمترین علل دیابت زندگی شهرنشینی و به دنبال آن بی‌تحرکی، تغذیه نامناسب و قرار گرفتن در معرض عوامل استرس‌زا است. بنابراین باید عواملی همچون سلامت جسمی، تغذیه مناسب و کنترل استرس مدیریت شوند.

تمام رازهای دیابت
این رئیس هیئت مدیره انجمن دیابت در خصوص علل ابتلای فرد به دیابت عنوان کرد: دیابت یا بیماری قند هنگامی به وجود می‌آید که هورمون انسولین (عامل تنظیم کننده قند خون) یا به اندازه کافی در بدن تولید نشود و یا بافت‌های بدن به درستی به آن پاسخ ندهند. هورمون انسولین ورود قند به درون سلول‌ها را تسهیل می‌کند تا سلول‌ها بتوانند برای تامین انرژی خود از آن استفاده کنند. در نتیجه کمبود انسولین، قند خون بالا می‌رود که موجب بروز علائم بیماری در عضوهای حیاتی بدن همچون قلب، مغز، چشم و کلیه‌ها می‌گردد.

با خودتان روراست باشید
این صاحب‌نظر در خصوص انواع دیابت تصریح کرد: دیابت نوع 1 یا دیابت نوجوانان در نتیجه تخریب نابجای سلول‌های مولد انسولین به وسیله دستگاه ایمنی بدن رخ می‌دهد. این بیماران مجبور هستند با تزریق انسولین کمبود این هورمون را رفع و قند خون را تنظیم کنند. دیابت نوع 2 یا دیابت بزرگسالان معمولا در میانسالی رخ می‌دهد و زمینه‌های ارثی نیز در آن موثر است که علت این نوع دیابت مقاومت سلول‌های بدن به انسولین است.

بالا رفتن قند خون در این افراد موجب افزایش وزن شدید می‌گردد. شایع‌ترین نوع دیابت، دیابت نوع 2 است که ممکن است فرد 10 سال به دیابت نوع 2 مبتلا باشد، ولی متوجه آن نشود، چرا که برخلاف دیابت نوع 1 علائم آن دید در فرد آشکار می‌گردد. حدود 10 درصد از افراد مبتلا به دیابت، به دیابت نوع 1 و 90 درصد به دیابت نوع 2 مبتلا هستند.

دیابت میل جنسی را فروکش می کند
اسدالله رجب متخصص غدد در خصوص نشانه‌های دیابت بیان کرد: از نشانه‌های دیابت در افراد می‌توان به تشنگی بیش از اندازه، شب ادراری در کودکان، گرسنگی زیاد، کاهش وزن ناگهانی، تاربینی، احساس خستگی فراوان، بهبود آهسته زخم‌ها و ناتوانی جنسی در مردان اشاره نمود. در دیابت نوع 2 میزان قند خون به تدریج بالا می ‌رود و بدن هم با آن سازگار می‌شود، به حدی که میزان قند خون در این افراد گاهی به 300 یا 400 هم می‌رسد که می‌تواند این وضعیت برای بیمار بسیار خطرناک و کشنده باشد.

اصلاح تغذیه؛ یک قدم تا واقعیت
وی در خصوص راه‌های درمانی گفت: اولین قدم این است که فرد باید آموزش‌های لازم برای کنترل شرایط و بیماری را ببیند تا بتواند قبل از نیاز به استفاده از روش‌های دارودرمانی با رژیم غذایی سالم، انجام حرکات ورزشی و متعادل نگهداشتن وزن بدن و اقداماتی این چنینی این بیماری را کنترل نمایند و در آخر با استفاده از قرص‌های خوراکی قند خون را پایین نگه دارند و اگر قرص‌ها پاسخ مثبت به درمان این بیماری ندهند، کار به تزریق انسولین می‌کشد.

کنترل دقیق دیابت و طبیعی کردن قند خون در هر دو نوع این بیماری می‌تواند موجب جلوگیری از بروز عوارض درازمدت تهدیدکننده حیات گردد.

گزارش از میترا پوررمضان

نخستین نشانه‌های بیماری کبد در چشم

گاهی‌ اوقات برآمدگی‌های کوچک زرد رنگ در اطراف پلک چشم بوجود می‌آید که به آن برآمدگی کلسترول گفته می‌شود و اغلب با گل‌مژه اشتباه گرفته می‌شود و از نشانه‌های بیماری کبد است.
دکتر محمد کی‌پور، اپتومتریست 
: زمانی که رنگ سفید و شفاف صلبیه‌ی چشم به زردی می‌گراید از بیماری کبد حکایت می‌کند و با این که غالباً و عموماً این اختلال را با زردی پوست مرتبط می‌دانند، اما عموماً صلبیه‌ی چشم نخستین ناحیه‌ای است که تحت تأثیر ضایعات کبدی واقع می‌شود و علائم بارز آن را بروز می‌دهد، پدید آمدن برآمدگی‌هایی بصورت لکه‌های زرد رنگ بر روی پلک‌ها از میزان کلسترول بالا حکایت می‌کند.

وی افزود: گاهی این برجستگی‌ها با گل‌مژه اشتباه گرفته می‌شوند اما برآمدگی‌های کلسترول شامل نواحی کوچک و چندگانه‌ای است که با انباشتگی چربی در کبد نیز همراه است و نشانه‌ای از بیماری کبد چرب به شمار می‌رود، همچنین مشاهده‌ی خط عمودی بین ابروها ممکن است حاکی از اختلالات کبدی مرتبط با استعمال نوشیدنی‌های الکلی، رژیم غذایی نامناسب و یا اضطراب و استرس باشد.

کی‌پور بیان کرد: چشم‌ها آیینه‌ی تمام نمایی از سلامت کبد هستند و تغذیه آنتی‌اکسیدان، میوه و سبزی نقش مؤثری در سم‌زدایی و تصفیه کبد دارد.

کی‌پور مطرح کرد: در این بیماری سفیدی چشم به زرد کمرنگ و کدر می‌گراید و نشانه آسیب کبدی یا بیماری کبدی است، زردی (یرقان) در اثر وجود بیلی روبین در خون است که محصول جانبی سلول‌های مرده‌ی قرمز خون است که کبد از عهده دفع آن بر نمی‌آید و این ماده وارد گردش خون می‌شود و اولین اثرش در سفیدی چشم قابل مشاهده است البته بیماری یرقان با بیماری پینگوکولا متفاوت است پینگوکولا رسوبات چربی است که در ناحیه‌ی سفیدی چشم و به سمت داخل چشم پدید می‌آید و ناشی از عوامل محرک مانند غبار باد یا نور شدید خورشید است. 

این اپتومتریست در پایان گفت: گرچه خشکی چشم‌ها ممکن است دلایل بسیار متفاوتی داشته باشد، اما در طب سنتی چین (TCM) خشکی چشم‌ها به همراه تاری دید، خستگی، تشنگی، گرفتگی عضله و ضعف بینایی در شب در یک گروه قرار می‌گیرد و در صورتی که همزمان باشد، می‌تواند نشانه‌ی کمبود جریان خون در کبد باشد، عدم موازنه‌ای که سبب اختلال در کارکرد بهینه کبد است البته توجه کنید که در طب سنتی چین، عدم موازنه در بدن پیش از بیماری تشخیص داده می‌شود و به همین دلیل تشخیص کمبود خون در کبد لزوماً به معنی بیماری کبدی نیست، بلکه نشانه‌ی شروع آن است.

ابتلای 80 درصد افراد در دوران کودکی به دوربینی

علی میرزاجانی، رییس انجمن اپتومتری  با اشاره به میزان شیوع دوربینی در دوران کودکی اظهار داشت: 80 درصد افراد در دوران کودکی به دوربینی مبتلا می‌شوند یک بخشی از این افراد نیازی به اصلاح و تجویز عینک ندارند ساختار طبیعی و فیزیولوژی چشم این افراد سبب بروز دوربینی در آن‌ها شده است.

وی افزود: 10 درصد کودکانی که به دوربینی مبتلا هستند، به درمان بیماری خود نیاز پیدا می‌کنند در صورتی که دوربینی این افراد درمان نشود، بیماری تنبلی چشم در آن‌ها بروز خواهد کرد.

رییس انجمن اپتومتری با اشاره به عوارض درمان نشدن 5 درصد موارد دوربینی بیان کرد: در صورتی که 5 درصد موارد دوربینی به وسیله تجویز عینک درمان نشود، فرد به انحراف چشم مبتلا می‌شود.

میرزاجانی، ادامه داد: برای 15 درصد افرادی که باید در دوران کودکی، دوربینی آنها درمان شود، عینک تجویز نمی‌کنند و 5 درصد آنها به نزدیک‌بینی مبتلا هستند، البته تمام افراد به درمان نزدیک‌بینی نیاز پیدا نمی‌کنند.

وی در خصوص شیوع نزدیک‌بینی در بزرگسالی اظهار داشت: شیوع نزدیک‌بینی در بزرگسالی از 5 درصد دوران کودکی به میزان 20 درصد می‌رسد و این بیماری در سنین پس از 15 سالگی بروز می‌کند به طور مسلم استفاده زیاد از چشم در فاصله نزدیک می‌تواند سبب بروز نزدیک‌بینی شود این استفاده زیاد از چشم در هنگام استفاده از کامپیوتر، موبایل، تبلت و آی‌پد یا در مشاغلی چون قالیبافی اتفاق می‌افتد این مسئله می‌تواند شیوع نزدیک‌بینی را در جامعه افزایش یا کاهش دهد.

اینگونه بینایی خود را تقویت کنید

برای مراقبت از چشم استفاده از عینک‌های استاندارد مراجعه به پزشک،حفظ ایمنی و سلامت چشم حین کار تاثیر به سزایی در سلامت آن دارد.

یکی از حساس‌ترین اندام‌های بدن که تاثیر بسزایی در زندگی افراد دارد، چشم است. از راه‌های مراقبت از این اندام حساس می‌توان به برخی  خوراکی‌ها اشاره کرد.

معمولا مواد مغذی مانند امگا3، لوتئین، روی و ویتامین CوE به بهبود بینایی کمک زیادی خواهد کرد.

سیگار کشیدن را ترک کنید
سیگار کشیدن خطر ابتلا به آب مروارید، تخریب عصب بینایی را به همراه دارد، چنانچه شما سیگار کشیدن را ترک کنید در حفظ سلامت چشم بسیار موثر است.

عینک آفتابی استاندارد استفاده کنید
یکی از بهترین‌ انتخاب‌ها در سلامت چشم استفاده از عینک آفتابی استانداردی است که چشم را از اشعه فرابنفش(UV) محافظت می‌کند.

مواجه زیاد با UV باعث ابتلا فرد به آب مروارید خواهد شد
بهتر است از عینک‌هایی استفاده شود که اشعه UVA و UVB را جذب کند، همچنین عینک‌های پلاریزه، انعکاس اشعه‌های خورشید را نیز جذب می‌کند.

اگر شما از لنزهای تماسی هم استفاده می‌کنید اما بهتر است باز هم از  عینک‌های آفتابی استاندارد استفاده کنید.

حفظ ایمنی و سلامت چشم حین کار
چنانچه شغل و حرفه شما به گونه‌ای است که با مواد خطرناک و بیماری زا سر و کار داردی از عینک‌های ایمنی استفاده کنید.

گفتنی است؛ برخی ورزش ها مانند هاکی، چوگان هم می‌تواند باعث ایجاد جراحت و آسیب به چشم‌ها شود که توصیه می‌شود از کلاه، ماسک و لنزهای پلی کربناته برای محافظت استفاده شود.

مراقبت‌های لازم هنگام کار با رایانه
 استفاده طولانی مدت از رایانه باعث تاری دید، خشکی چشم، مشکلات و درد در گردن، پشت، شانه‌ها، سردرد و اختلال در تمرکز برای تشخیص فواصل می‌شود که توصیه می‌گردد برای جلوگیری از این مشکلات به این ترتیب عمل کنید.

سعی کنید نحوه قرارگیری مانیتور به گونه‌ای باشد که هم سطح با چشم شما باشد، از صندلی استفاده کنید که روی آن راحت باشید چرا که موقعیت نشستن شما در حفظ سلامت چشم‌ها و سایر اندام‌های بدن موثر است.

هر 20 دقیقه یک بار به چشم خود استراحت دهید و 20 ثانیه به نقطه دوری نگاه کنید حداقل 2 ساعت یکبار هم 15 دقیقه استراحت داشته باشید در پایان توجه به این نکته هم ضروری است که افراد حتی کودکان باید به طور منظم با پزشک خود در ارتباط باشند و بینایی آن‌ها سنجش شود تا برخی از بیماری‌های چشم که گاهی علائمی ندارند مانند گلوکوم( آب سیاه) تشخیص داده شود.

گزارش از آتوسا دولتیاری

عادات خطرناکی که به چشم آسیب می زند

استفاده نکردن از عینک آفتابی
همه ما می دانیم که اشعه ماورای بنفش خورشید، باعث تسریع روند پیری پوست، از جمله اطراف چشم ها می شود. اما آیا می دانستید که این اشعه می تواند به بینایی آسیب برساند و باعث مشکلاتی مانند آسیب دیدگی شبکیه چشم، آب مروارید و ناخنک شود؟ در هوای آفتابی یا ابری، حتما از عینک آفتابی استفاده کنید.
 
 استعمال دخانیات
در هر نخ سیگار، بیش از 7هزار ماده شیمیایی وجود دارد، برخی از این مواد مانند منواکسیدکربن و نیکوتین به رگ های خونی آسیب می رساند و مانع از گردش مناسب خون در چشم می شود. دود سیگار مشکلات بینایی مانند آب مروارید و تباهی لکه زرد را تشدید می کند.
 
 نگاه کردن از گوشه چشم
این حالت می تواند دو دلیل داشته باشد یا این که آن چه سعی دارید بخوانید، خیلی نزدیک است یا این که خیلی ریز است. بنابراین از گوشه چشم نگاه می کنید و این حالت وضعیت چشم را از حالت طبیعی خارج می کند و به چشم آسیب میرساند.
 
 کتاب خواندن در وسیله نقلیه در حال حرکت
مسافرت های طولانی می تواند خسته کننده باشد اما بهتر است در این سفرها به جای خواندن کتاب، سرگرمی دیگری برای خود پیدا کنید. هنگام کتاب خواندن در وسیله نقلیه در حال حرکت، چشم مجبور است به طور مداوم روی چیزی که می خوانید، تمرکز کند. این فشار روی چشم، اغلب با سردرد و تاری بینایی همراه است و باعث آسیب چشمی می شود.
 
 استفاده از لپ تاپ و تبلت برای تماشای فیلم
تماشا کردن فیلم یا برنامه از فاصله نزدیک فشار زیادی روی چشم وارد می کند و به چشم ها آسیب میرساند. افرادی که عادت دارند از این وسایل برای تماشای برنامه های خود استفاده کنند، باید به طور مرتب به چشم ها استراحت دهند.
 
 مصرف کم میوه های رنگی
میوه های رنگارنگ، سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان است که برای چشم مفید است. میوه هایی چون پرتقال، توت قرمز، هویج، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، کدوحلوایی و کلم بروکلی حاوی مواد مغذی است که بینایی را تقویت می کند و پیشرفت روند بیماری های مربوط به سن مانند آب مروارید، آب سیاه و ماکولادژنراسیون را به تأخیر می اندازد.
 
تماشای برنامه تلویزیونی هنگام دراز کشیدن
یکی از مشکلاتی که بر اثر بی تحرکی به وجود می آید، وارد شدن فشار روی چشم و بدتر شدن وضعیت بینایی است.
 
 کم خوابی
شکی نیست که کم خوابی باعث سیاهی و پف زیر چشم می شود؛ اما آیا می دانستید که کم خوابی به سلامت چشم آسیب می رساند. اسپاسم و خشکی چشم، می تواند به علت کم خوابی بروز کند.


انتهای پیام/

منبع : salamatnews.com

برادران شهیدان تقی زاده در هر شهرستان 2 مدرسه می سازند

مهندس تقی زاده خیر مدرسه ساز کشور، از تکمیل مدارس نیمه کاره کشور خبر داد و گفت: بنا داریم هر سال 5 مدرسه نیمه ساز را در مناطق مختلف تکمیل کنیم و در کنار آن هم یکی دو مجموعه ورزشی و درمانگاه بسازیم

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ تقی زاده با اشاره به اینکه دولت در سال های گذشته مبالغ زیادی برای ساخت تعداد زیادی از مدارس هزینه کرده است که فعلا به دلیل کمبود بودجه قادر به تکمیل و بهره برداری از آنها نیست، اظهار داشت: این سرمایه ملی در حال مستهلک شدن است که می طلبد خیرین وارد عرصه شوند و هر چه سریعتر این پروژه ها را تکمیل کنند و جلوی فرسوده شدن سرمایه ملی و بیت المال را بگیرند که در همین راستا نیز اولویت جدید خود را تکمیل مدارس نیمه ساز در سطح کشور عنوان کرد.

تقی زاده همچنین از ساخت سالن ورزشی 50 هزار نفری رباط کریم خبر داد و افزود: با بهره برداری از این مجموعه ورزشی نیاز بخش عظیمی از دانش آموزان و جوانان این منطقه در بحث ورزش تامین می شود که امیدواریم بزودی افتتاح شود.

وی گفت: با توجه به گزارشاتی که روسای ادارات آموزش و پرورش به ما اعلام می کنند بر اساس جمعیت دانش آموزی و نیاز شهرستان ها اقدام به انتخاب پروژه می کنیم و تعلق خاصی به هیچ منطقه نداریم و اعتقاد داریم همه ایران سرای من است بنابر این قصد داریم در هر شهرستان دو مدرسه به نام شهدای تقی زاده برای جوانان خوب کشور به یادگار بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه مجمع خیرین مدرسه ساز کشور 18 سال گذشته تشکیل شده و در زمینه مدرسه سازی در طول سال های گذشته فرهنگ سازی بسیاری صورت گرفته است، تصریح کرد: خوشبختانه برای احداث مدرسه مشکلات و بروکراسی اداری وجود ندارد و اغلب خیرین تمایل به ساخت مدرسه دارند.

تقی زاده در ادامه گفت: مجمع خیرین سلامت نیز دو سه سال گذشته تشکیل شده، اما هنوز ساز و کار این مجمع درست نشده و انسجام پیدا نکرده است؛ اما با این حال من علاوه بر مدرسه سازی تمایل دارم در بخش درمان هم فعالیت کنم که یک واحد درمانی در نیاسر کاشان در دست ساخت داریم و بزودی آماده بهره برداری می شود و از خیرین هم دعوت می کنم برای کمک به ارتقای سلامت مردم عزیز کشور در عرصه سلامت هم ورود کنند. وی هدف از ساخت پروژه های آموزشی و درمانی را رفع نیازهای مردم و خشنودی خداوند دانست و اظهار داشت: هر دو مقوله بهداشت و فرهنگ مهم است و ما در مناطقی که نیاز به مدرسه داشته وارد عرصه شده ایم و نیازهای فضای آموزشی این مناطق را مرتفع کرده ایم و در بخش هایی هم که نیاز به درمانگاه یا سرویس های بهداشتی داشته   اقدام کرده ایم و خوشبختانه با همت خیرین نیک اندیش بسیاری از مدارس از 3-4 نوبته به دو نوبته و یک نوبته رسیده اند.

حاج محمود تقی زاده اظهار داشت: کار خیر در خانواده ما موروثی شده و اخوان تقی زاده هر کدام یک پروژه خیری را در دست اقدام دارند که از جمله موسسه خیریه حاج منصور   تقی زاده هم امسال در کرج خانه ایتام را راه اندازی کرد.

همچنین علاوه بر اقدامات عام المنفعه در کشور، تصمیم داریم تعدادی سرویس های  بهداشتی مجهز و مناسب در مسیر نجف تا کربلا برای رفاه حال زائرانی که مراسم اربعین پیاده این مسیر را طی می کنند بسازیم.

مرکز بهداشتی درمانی شهیدان تقی زاده شهر نیاسر افتتاح شد

مرکز بهداشتی درمانی شهر نیاسر با حضور رئیس دانشگاه، جمعی از مسوولین دانشگاه و این شهر بعدازظهر روز شنبه مورخ 19/7/94 افتتاح شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان، در این مراسم با اشاره به اینکه خیرین سلامت نقشی تاثیر گذار و مهم در تامین و ارتقای سطح سلامت جامعه دارند، اظهار داشت: مرکز بهداشتی درمانی شهر نیاسر به صورت کامل توسط خیرین سلامت محمود تقی زاده و ناد علی رئیس زاده به بهره برداری رسید.

دکتر محمدحسین اعرابی، با اشاره به اهداء زمین این مرکز توسط ناد علی رئیس زاده به  ارزش 5 میلیارد ریال گفت: بیش از 10 میلیارد ریال برای ساخت این مرکز از سوی خیر سلامت محمود تقی زاده هزینه شده است.

وی، مساحت کل زمین را 2400 و با زیربنا 635 متر مربع عنوان کرد و افزود: عملیات عمرانی این مرکز از مردادماه سال 93 آغاز شد و درحال حاضر به پایان رسید.

 دکتر اعرابی، با بیان اینکه این پروژه عمرانی در زمانی کوتاه و با کمترین مشکل افتتاح گردید، ادامه داد: زبان ما از تقدیر از این خیرین بزرگوار قاصر است و در حقیقت این عزیزان با خداوند معامله می کنند.

رئیس دانشگاه، با بیان اینکه خیرین در منطقه کاشان در حوزه سلامت بسیار فعال هستند و نام بسیاری از مراکز بهداشتی درمانی گویای این واقعیت است، تصریح کرد: مراقبت و پیشگیری فعالیت اصلی هر مرکز بهداشتی درمانی است.

وی، به اجرای طرح تحول سلامت در این شهر همزمان با آغاز اجرای آن در دانشگاه اشاره کرد و پرونده الکترونیک سلامت و برنامه سلامت دهان و دندان برای گروه های هدف را از جمله اقدامات طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت عنوان کرد که در این شهر نیز اجرا شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان، ضمن تقدیر دوباره از خیرین سلامت، از تلاش مسوولین دانشگاه نیز در این راستا تجلیل کرد.

گفتنی است واکسیناسیون، پیشگیری و مراقبت از بیماری های واگیر و غیر واگیر، مراقبت مادران باردار، مراقبت پیش از بارداری، مراقبت های اطفال و سالمندان، نظارت های بهداشت محیط و حرفه ای و معاینه بیماران از جمله خدمات بهداشتی درمانی این مرکز است.

 

افتتاح دومین مدرسه خیر ساز در مهر ماه ٩٤

   دومین مدرسه  خیر ساز  ، دبیرستان شهیدان تقی زاده  که توسط مهندس محمود تقی زاده  بنا گردیده است  در روز  شنبه ١٨ مهر ماه ٩٤ ساعت ١٨ واقع در شهر مشکات افتتاح شد





ادامه مطلب ...

فلفل دلمه ای نر و ماده را تشخیص دهید؟!

تکراری است اما ...شما می توانید جنسیت فلفل ها را بررسی کنید…

فلفل هایی که چهار برجستگی دارند ماده و آن هایی که سه برجستگی دارند نر هستند.

فلفل ماده پر از دانه است، اما شیرین تر و برای خام خوردن بهتر است و فلفل نر برای پخت و پز بهتر است.