میثاق طب

جمع آوری اطلاعات پزشکی

میثاق طب

جمع آوری اطلاعات پزشکی

ادویه‌ای که باعث چین و چروک پوست می‌شود/خواص شگفت انگیز دنبه گوسفند/تاثیر ماست در کاهش اضطراب/ﺳﺎعت ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺼﺮﻑ ﻫﺮ ﺩﺍﺭﻭ

 به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کلینیک باشگاه خبرنگاران جوان در نظر دارد هر روز ساعت ۱۴ تازه‌ترین دانستنی‌های پزشکی را در اختیار کاربران قرار دهد. 
  
 

**آیا می‌دانستید تمایل به بوهای بد مانند بوی بنزین وگازوئیل و…. به دلیل سودای زیاد مغز است؟
 
**آیا می‌دانستید غذاهای سرد چاق کننده و غذاهای گرم لاغر کننده است؟
 
 ////
 

ادامه مطلب ...

چگونه با روزه داری در ماه رمضان لاغر شویم؟

برای لاغر شدن در ماه رمضان، می توانید از دستورالعمل های اساسی که در ادامه مطلب ارائه شده است، استفاده کنید که به حفظ سلامتی و تندرستی بدن شما کمک بسیاری خواهد کرد.

به طور سنتی، خوردن غذاهای سبک مانند خرما و سوپ و غیره برای وعده افطار و سحری بسیار مناسب است که به سرعت هم قابل هضم می باشند و کالری کمتری دارند اما متاسفانه، ما از این سنت پیروی نمی کنیم و مشتاق به خوردن وعده های غذایی سنگین در افطار هستیم.

گنجاندن لبنیات در وعده‌های غذایی بسیار ضروری است و گنجاندن ماست و دوغ خانگی کم‌نمک در وعده‌های افطار و سحر چربی های بدن را با سرعت بیشتری می سوزاند.

نوجوانان برنامه غذایی ایام روزه داری را به گونه ای انتخاب کنند که میزان کالری و پروتئین توصیه شده روزانه را در دو وعده افطار و سحری دریافت نمایند و از خوردن غذاهای پُرحجم، کم کالری و بسیار آبکی در افطار خودداری کنند و حتما برای صرف سحری از خواب برخیزند.

ثابت شده است که انجام ورزش های سبک در حالی که روزه هستیم می تواند به از بین بردن مواد سمی ذخیره شده در بدن کمک بسیاری کند. 

هنگامی که ورزش می کنیم ، سطح اندورفین آزاد شده از بدن افزایش یافته و ما احساس سبکی  و هوشیاری می کنیم. انجام تمرینات یوگا قبل از افطار نیز می تواند کمک به آرام شدن بدن هم از نظر جسمی و هم از نظر معنوی کند.

اگر شما مسئول آماده سازی غذا برای افطار و سحر در منزل هستید ، بهتر است یک لیست از اینکه چه مواد غذایی در این ماه نیاز دارید را تهیه کنید و سعی کنید در نهایت مواد غذایی تازه و سالم  از جمله انواع سبزیجات، گوشت بدون چربی و میوه را تهیه کرده و از چربی ها و شیرینی ها به دور باشید.

مصرف میوه و سبزی در وعده های سحر و افطار تاکید می شود. میوه ها و سبزیجات ، به دلیل ماندگاری بیشتری که در بدن دارد، ضمن اینکه سیری طولانی تری را ایجاد می کند حاوی مقدار زیادی آب است که با تامین آب مورد نیاز بدن از بروز تشنگی جلوگیری می کند.

وعده سحر مهم‌ترین وعده غذایی در ماه مبارک رمضان است. در این وعده باید از مصرف غذاهای چرب، شیرین و کنسروی و نیز سوسیس و کالباس و نوشابه‌های گازدار دوری کرد. در این وعده ترجیحا باید مواد کربوهیدارتی مانند برنج و نان و نیز انواع سبزیجات و میوه ها مصرف شود. ماست و خیار و انواع خورشت ها گزینه‌های مناسبی برای وعده سحر هستند.

روزه داران حتما باید با آب گرم و چند عدد خرما روزه خود را افطار کنند، زیرا معده ساعت‌ها خالی بوده و بهتر است با آب گرم که نزدیک به دمای بدن است روزه افطار شود، البته استفاده از چای و یا شیرگرم هم بلامانع است.

معده در طول مدت روزه ساعت‌ها خالی بوده و زمان نیاز دارد که بتواند غذاهای سنگین را در خود جای دهد و بهتر است پس از صرف افطار نیم ساعت تا یک ساعت فاصله انداخته و سپس غذای سنگین صرف شود تا به سرعت چربی های غذا نیز جذب بدن نشوند.

گفتنی است؛ ماه مبارک رمضان تمرینی است برای کم خوری و دوری از پرخوری است و با رعایت مقدار مصرف و تامین نیازهای غذایی در حد قابل قبول در این ماه می‌توان از زیان‌های ناشی از کمبود غذایی در امان بود

ساخت نوشابه با طعم کرم و سوسک + تصاویر

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ مقامات شرکت پپسی اعلام کرده‌اند در حال آزمایش بر روی کرم‌ها به عنوان یک منبع پروتئینی برای محصولات خود از جمله انواع نوشیدنی‌ها و حتی اسنک‌ها هستند.
 
استفاده از حشرات برای مزه دار کردن نوشابه و اسنک + تصاویر 
 
از جمله حشراتی که شرکت پپسی در نظر دارد در محصولات خود از آن به عنوان منبع پروتئینی استفاده کند جیرجیرک است.
 
اگر چه مقامات پپسی اعلام کرده‌اند که تمرکز اصلی آن‌ها برای کشف یک منبع پروتئینی گیاهی برای محصولات این شرکت می‌باشد اما پروتئین حیوانی از حشره هم یکی از گزینه‌ها است.
 
استفاده از حشرات برای مزه دار کردن نوشابه و اسنک + تصاویر
 
شرکت پپسی نمی‌خواهد از منابعی چون لبنیات، تخم مرغ، گوشت و ژلاتین در محصولات خود استفاده کند و در عوض به دنبال این است که از نسل جدیدی از منابع غذایی استفاده کند.
 
جیرجیرک یا Crickets دارای حجم بالایی از پروتئین است و در کشورهای شرق آسیا به عنوان یک منبع غذایی اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در آسیای شرقی و نیز برخی کشورهای آمریکای لاتین انواع حشرات خوراکی در مزارع پرورش می‌یابند تا به عنوان مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرند.
 
استفاده از حشرات برای مزه دار کردن نوشابه و اسنک + تصاویر 
 
از جمله دیگر شرکت‌های مشهور که در زمینه جایگزین کردن منابع غذایی غیر از گوشت در حال تحقیق هستند می‌توان شرکت تایسون را نام برد که در سال ۲۰۱۶ سرمایه گذاری بالغ بر ۱۵۰ میلیون دلار در این راستا انجام داده است.
 
اکنون در دنیا بیشترین حجم استفاده از ماده جایگزین به جای گوشت، پروتئین سویا است که در بسیاری از فرآورده‌های غذایی به کار می‌رود.
 
در عین حال مقامات پپسی اعلام کرده‌اند که طرح استفاده از پروتئین حشره هنوز در مراحل آزمایشی قرار دارد و در هیچ یک از محصولات آن‌ها وجود ندارد.
 
استفاده از حشرات برای مزه دار کردن نوشابه و اسنک + تصاویر 
 
چندی قبل نیز در رسانه‌ها، خبری مبنی بر استفاده از پروتئین جنین انسانی در محصولات شرکت پپسی در دنیا مطرح شد که انعکاس‌های منفی شدیدی داشت و البته مقامات پپسی آن را رد کردند.
 
رقابت شرکت‌ها برای ساخت محصولات با طعم‌های هیجان انگیز و بدست آوردن سهم بیشتری از بازار باعث روی آوردن آن‌ها به استفاده از منابع جدید برای طعم و مزه شده است.
 
منبع:Dailymail

مزایای پوست تخم مرغ چیست؟

کارشناسان در جدیدترین تحقیقات خود دریافتند مصرف پوست تخم مرغ می‌تواند برای زیبایی پوست صورت مفید باشد.
می‌توانید پوست تخم مرغ را خرد کرده به قطعات ریز تقسیم کنید و به همراه یک سفیده تخم مرغ مخلوط کنید و از آن به عنوان یک ماسک لایه بردار و جوان کننده پوست استفاده کنید.

پوست تخم مرغ به دلیل دارا بودن مواد مغذی از جمله کلسیم می‌تواند باعث ترمیم سلول‌های پوستی، درمان آکنه و کمک به کلاژن سازی صورت شود.

از پوست تخم مرغ همچنین می‌توانید به عنوان یک پودر کمکی برای کاهش اثر اسیدی نوشیدن قهوه به ویژه به همراه صبحانه استفاده کنید. 

مقداری پوست تخم مرغ شسته و خشک شده را پودر کنید و به همراه شکر و شیر به نوشیدنی قهوه خود اضافه کنید تا از طعم جالب و استثنایی این نوشیدنی خوشمزه لذت ببرید.

اگر پوست کناره ناخن‌های دست شما دچار خراش و آسیب شده یا دچار التهاب و تورم است، می‌توانید از پوست تخم مرغ برای برطرف کردن این مشکل استفاده کنید.

برای این کار قسمتی از پوست تخم مرغ را با سفیده تخم مرغ مخلوط و موضع آسیب دیده را به آن آغشته کنید، با انجام این کار پس از دو الی سه روز پوست اطراف ناخن نرم و لطیف شده، لایه‌های شاخی التهابی اطراف آن به آسانی با ابزار مانیکور جدا می‌شود.

از مخلوط پوست تخم مرغ و سرکه سیب همچنین می‌توانید به عنوان یک پماد ضدالتهابی برای درمان اسپاسم عضلات خود استفاده کنید.

برای این کار مقدار دو یا سه عدد پوست تخم مرغ کامل را خرد کرده به همراه مقداری سرکه سیب در یک شیشه قرار دهید، منتظر بمانید تا تخم مرغ به طور کامل در سرکه حل شود که حدود 2 روز طول می‌کشد، سپس از این پماد خانگی بر روی موضع آسیب دیده استفاده کنید.

با آغشته کردن عضله آسیب دیده به این پماد و ماساژ با حرکات دورانی التهاب به سرعت از بین می‌رود.

منبع:prevention

به جز دندان اینجا را نیز مسواک بزنید

افراد باید  در هر شبانه روز حداقل دومرتبه به طور کامل و دقیق مسواک بزنند و بهتر است که برای حفظ سلامت دندان‌های خود از خمیر دندان‌های حاوی فلوراید استفاده کنند.

مدت زمان مورد نیاز برای مسواک زدن حدود ۲ دقیقه است و انجام این کار در بازه زمانی کوتاه‌تر باعث می‌شود تا دندان‌ها به طور کامل تمیز نشوند.

علاوه بر مسواک زدن ظاهر و پشت دندان‌ها و استفاده از نخ دندان افراد باید لثه‌ها و زبان خود را نیز مسواک بزنند.

برخی از برندهای تولید کننده مسواک وسایل جانبی یا سر مخصوص شستشوی لثه و زبان را نیز دارند و کارشناسان توصیه می‌کنند افراد از تمیز کردن زبان و لثه‌های خود غافل نشوند.

براساس تحقیقات یکی از دلایل اصلی بروز مشکلات دهان و دندان عفونت لثه‌ها و بروز التهاب در آن‌ها است که می‌تواند راه نفوذ باکتری‌ها و عوامل بیماری زا را به درون بدن و ریشه دندان‌ها هموار کند.

از جمله جدی‌ترین بیماری‌های لثه پیوره است که نوعی عفونت لثه بوده و می‌تواند باعث تورم شدید در محیط دهان و دندان، افتادگی و تغییر شکل دادن دندان‌ها شود.

ماساژ دادن لثه‌ها یکی از مفید‌ترین کار‌ها برای حفظ سلامت آن‌ها است، می‌توانید این کار را توسط مسواک با برس نرم یا با دست کاملاً تمیز و مقدار بسیار کمی نمک انجام دهید.

ماساژ لثه‌ها باید به آرامی به صورت حرکت از بالا به پایین و چپ و راستی تا مینای دندان‌ها انجام شود، این کار باعث بهبود گردش خون در لثه، جلوگیری از بروز التهاب و عفونت، ترمیم سریعتر لثه بویژه پس از اعمال جراحی دندانپزشکی و نیز تقویت و محکم شدن آن‌ها می‌شود.

زبان نیز یکی دیگر از بخش‌هایی است که هنگام مسواک زدن نباید از قلم انداخت، مسواک کردن زبان باعث از بین رفتن باکتری‌های موجود در سطح آن شده، تنفس را خوشبو می‌کند، همچنین از ورود انواع آلودگی‌ها، میکروب‌ها، قارچ‌ها و باکتری‌های موجود در مواد غذایی و نوشیدنی خورده شده به درون بدن تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

کارشناسان در عین حال توصیه می‌کنند مسواک کردن زبان باید به آرامی انجام شود تا به پرزهای چشایی موجود بر سطح آن آسیب وارد نشده و زبان تحریک نشود.

برخی از افراد نیز هنگام شستشوی زبان دچار حالت تهوع می‌شوند، البته برخی داروهای بی‌حس کننده برای زبان وجود دارد و یا فرد می‌تواند با ملایمت و به آرامی و به تدریج این کار را انجام دهد تا بدن او به شرایط عادت کند.
منبع: healthline

از ماساژ «چشم» خودداری کنید

حسین سیاتیری فلوشیپ قرنیه اظهار کرد: عوامل آسیب‌رسان به سلامت چشم را می‌توان در دو دسته عفونی و غیرعفونی بررسی کرد که باکتری‌ها، قارچ‌ها، ویروس‌ها جزء عوامل عفونی و ضربه، مواد شیمایی اسیدی یا قلیایی و سوختگی و موارد مشابه در دسته دوم جای می‌گیرند.

وی ادامه داد: مواد قلیایی با چشم در صورت تماس به داخل نسوج چشم نفوذ می‌کنند؛ در حالی که مواد اسیدی طی واکنش هایی سد ایجاد می‌کنند؛ بنابراین تماس چشم با عوامل شیمیایی بازی (قلیاها) نگران کننده‌تر است.

این فلوشیپ قرنیه تأکید کرد: افرادی که به اقتضای شغل با براده‌های آهن یا آتش سروکار دارند، باید از عینک‌های محافظ استفاده کنند و ضروری است به متخصص چشم به طور مرتب مراجعه نمایند.

وی تصریح کرد: در صورت پاشیدن حلال‌های نفتی و رنگ به داخل چشم، اولین اقدام، شست و شو با آب سالم و بهداشتی است و نیم ساعت بعد از آن حتماً به مرکز درمانی مراجعه شود.

سیاتیری با تأکید بر اینکه ماساژ موجب خراش قرنیه و ایجاد عوامل میکروبی ثانویه می‌شود، گفت: درد، سوزش، حساس شدن چشم، ناتوانی در باز کردن پلک و ترس از نور، از نشانه‌های عفونت به شمار می‌آیند که در این موارد، از ماساژ چشم بایستی پرهیز شود و شست و شو اقدام منطقی‌تر است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که چرا نباید قطره‌های اشک مصنوعی یا نگه دارنده را زیاد مصرف کرد، تصریح کرد: در مورد استفاده از قطره‌های اشک مصنوعی یا نگهدارنده محدودیت هست و نباید بدون حساب و کتاب داخل چشم ریخته شود.

این فلوشیپ قرنیه در رادیوسلامت افزود: در صورت ورود خرده شیشه به داخل چشم، بهتر است فرد به مرکز درمانی مراجعه نماید، زیرا خارج کردن شیشه از داخل چشم با چشم غیر مسلح کار آسانی نیست و ممکن است تلاش‌ها بی نتیجه باشد. در ثانی شیشه یک ماده خنثی است و اگر وارد چشم شود، طوری که نتوانیم آن را خارج کنیم، نگران کننده است.

وی خشکی چشم را یکی از مشکلات شایع در میان بانوان دانست و ادامه داد: مسائل محیطی مثلاً کار زیاد با کامپیوتر یا مقدار ناکافی آب مصرفی، در ایجاد خشکی چشم موثر است؛ و اشک مصنوعی درمان جایگزین برای این گونه افرادست.

سیاتیری در پاسخ به این سؤال که آیا تغذیه در بروز خشکی چشم نقش دارد، اظهار کرد: بله، برای پیشگیری از خشکی چشم توصیه می‌شود افراد مستعد، از غذاهای آبکی و میوه‌ها استفاده کنند و مصرف غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا سه مانند ماهی را مدنظر قرار دهند.