میثاق طب

جمع آوری اطلاعات پزشکی

میثاق طب

جمع آوری اطلاعات پزشکی

خواص جادویی میوه های زردرنگ

 


رنگ زرد با خود احساسی از شادی، لذت و امید می‌آورد و وقتی به مصرف غذاهای زرد رنگ می‌رسید می‌توانید امیدوار باشید که بدن در کنار ذهن و روح در بهترین حالت ممکن قرار خواهند گرفت.

خواص جادویی میوه های زردرنگ
 رنگ های روشن به ویژه رنگ زرد در بالا بردن روحیه افراد بسیار موثر است. 
 
خوراکی های زرد، ضد سرطان اند. سرشار از ویتامین C و برای چشم، قلب، دستگاه هاضمه و سیستم ایمنی بدن بسیار مفید هستند. 
 
از خواص دیگراین نوع غذاها می توان به حفظ پوست سالم، درمان جراحت ها وقوی نمودن استخوان ها و دندان ها اشاره کرد. در این مقاله خواص خوراکی های زرد ارائه شده است. 
 
 

ادامه مطلب ...

چرا میوه خشک شده بهتر است؟

 


ایران بعد از ترکیه دومین تولید کننده و صادر کننده میوه خشک شده در جهان است. میوه خشک شده مى تواند یک میان وعده مفید باشد. کشمش رایج‌ترین نوع میوه خشک شده است.

 میوه هاى خشک تقریبا تمام محتواى آب آن از طریق روش خشک کردن میوه حذف شده است. میوه در طى این فرایند منقبض، کوچک و پرانرژى مى شود. 
 
کشمش رایج‌ترین نوع میوه خشک شده است و پس از آن خرما، آلو، انجیر و زردآلو هستند. دیگر انواع میوه هاى خشک نیز در دسترس هستند گاهى اوقات شیرین و به شکل قند پوشیده شده مى باشد. این میوه‌ها عبارت اند از انبه، آناناس، زغال اخته، موز و سیب مى باشد. 
 
میوه خشک شده را مى توان براى مدت بسیار طولانى‌تر از میوه هاى تازه نگهدارى کرد و به ویژه در سفرهاى طولانى که یخچال در دسترس نیست میوه خشک شده مى تواند یک میان وعده مفید باشد

ادامه مطلب ...

آناناس بخورید به 3 دلیل!

 

یک فنجان آناناس بیش از 100 درصد مقدار مصرف توصیه شده روزانه ویتامین C انسان را تامین می کند. این ماده مغذی سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت می کند و همچنین، در رشد و ترمیم بافت های بدن نیز نقش دارد.

   آناناس یکی از میوه های محبوب و پر مصرف در جهان است. این میوه گرمسیری از عطر و طعمی بسیار خوب سود می برد و مصرف آن احساس تازگی و شادابی را در انسان ایجاد می کند.

افزون بر عطر و طعم دوست داشتنی، آناناس از ارزش غذایی قابل توجهی برخوردار است و مواد مغذی موجود در آن فواید سلامت چشمگیری را ارائه می کنند.

آناناس سرشار از ویتامین C است

ادامه مطلب ...

هندوانه، معجزه ای در فصل گرما


در فصول و اقلیم‌های گرم بخصوص افراد گرم مزاج، نیاز به خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایی دارند که به بدنشان خنکی بخشد و یکی از بهترین آنها هندوانه است.

 در فصول و اقلیم‌های گرم بخصوص افراد گرم مزاج، نیاز به خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایی دارند که به بدنشان خنکی بخشد و یکی از بهترین آنها هندوانه است.

با توجه به خواص درمانی این میوه، پرسش‌هایی در این خصوص مطرح شده است که برای یافتن پاسخ آن با دکتر سیدمهدی میرغضنفری، متخصص فیزیولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

هندوانه، معجزه ای در فصل گرما



هندوانه و رفع گرمای درون بدن

اغلب افراد با شروع گرمای هوا از درون بدن یا از قسمت‌هایی از سطح بدن همچون دست و پا و سر و صورت، احساس گرمی و التهاب می کنند یا بازدم خارج شده از ریه‌شان دارای حرارت زیادی است، به طوری که گاهی مجبور می‌شوند دوش آب سرد بگیرند یا پاها را داخل آب خنک بگذارند. افزایش حرارت بدن در فصول گرم سال بخصوص در گرم مزاجان، عوارضی از قبیل خارش و سوزش پوست، جوش و دمل‌ پوستی، خشکی بدن و مخاط و به دنبال آن تشنگی شدید و یبوست به همراه دارد که در نتیجه شکننده شدن مخاط، خونریزی‌ مخاطی همچون خون دماغ زیاد می‌شود.

در این شرایط،  مصرف هندوانه و کاهو به‌دلیل رطوبت و خنکی زیادی که دارد، همه این حالات را التیام می‌بخشد و حرارت بدن را سریع کاهش می‌دهد و مصرف آن بویژه در تابستان توصیه می‌شود بعلاوه هندوانه به میزان زیادی می‌تواند جلوی تندی و تیزی صفرا را که در گرم‌مزاجان فزونی بیشتری دارد، بگیرد و اگر در کسانی پوست، سفیدی چشم یا روی زبان به رنگ زرد متمایل شده (این علائم، نشانه صفراوی بودن مزاج است)، آن را التیام بخشد، ضمن این که هندوانه می‌تواند از بروز سنگ‌‌های صفراوی پیشگیری کرده یا حتی به دفع شن‌ریزه‌ها و رسوبات صفراوی که امروزه خیلی‌ها دچار آن می‌شوند، کمک کند.

درمان سوزش ادرار با مصرف هندوانه

افرادی که طبع گرم و خشک و ادرار کم و غلیظ دارند، از هندوانه به دلیل طبع سرد و تری که دارد، سود بیشتری می‌برند. برخی مشکلات سیستم ادراری و تشکیل سنگ یا دفع سنگ‌های موجود با افزایش حجم ادرار کمتر می‌شود. همچنین هندوانه به دلیل ادرارآور بودن برای افرادی که دچار سنگ کلیه هستند، مفید است و می‌تواند سوزش‌هایی را که در مجاری ادرار یا مثانه در فصول گرم و در گرم ‌مزاجان به طور شایع ایجاد می‌شود، التیام بخشد.

در خانم‌ها سوزش ادرار بیشتر گزارش شده که معمولا به اشتباه تشخیص عفونت ادراری داده می‌شود. در این شرایط رنگ ادرار زرد پررنگ و لیمویی می‌شود و آزمایش فرد سالم و بدون عفونت است و مصرف آنتی‌بیوتیک سودی ندارد‌. این افراد می‌توانند با مصرف هندوانه و کمک به خنکی طبع، بدون هیچ دارویی این سوزش‌ها و اصطلاحا احتراق مجاری ادراری را بهبود دهند.

پاکسازی کلیه و مثانه با هندوانه

برای این که خاصیت مدر بودن هندوانه بیشتر شود، یک هندوانه کوچک را داخل قابلمه گذاشته، مقدار خیلی کمی آب داخل آن بریزید و در آن را محکم ببندید و روی شعله کم بگذارید تا حالت نیمه‌پخته پیدا کند و پس از خنک شدن، روزانه در چند وعده استفاده کنید. اگر مثانه و کلیه دچار تجمع رسوبات و مواد زائد یا سنگریزه باشد، با این شیوه پاکسازی شده و احتمال تشکیل سنگ کمتر می‌شود.

همراه با غذا هندوانه نخورید

معده برای هضم غذا نیاز به حرارت دارد و نباید همراه با غذاهای خشک یا بلافاصله بعد آن از میوه‌های خنک و آبدار همچون هندوانه، کاهو، خیار و... استفاده شود. این خوردنی‌ها با کاهش حرارت معده، شخص را دچار اختلال هضم و ترش کردن و نفخ می‌کند و غذا مدت طولانی‌تری در معده باقی می‌ماند و فرد به میزان کمتری از خواص درمانی و تغذیه‌ای هندوانه نفع خواهد برد.

همچنین چون مزاج هندوانه سرد است، مصرف بیش از حد آن همزمان با سردیجات قوی و چیزهای ترش مثل انواع ترشیجات (سرکه) یا ماست و دوغ، عوارضی نظیر نفخ معده و سردی مزاج ایجاد می‌کند.

مناسب‌ترین زمان مصرف هندوانه

بهتر است هندوانه در میان وعده‌ها خورده شود و مصرف این میوه به صورت ناشتا و با شکم خالی یا بلافاصله بعد از ورزش توصیه نمی‌شود. لازم است بدانید، حرارت معده در زمان‌هایی که خالی است و فرد ناشتاست تا حدودی زیاد می‌شود.

ناشتا مصرف کردن چیزهای خیلی خنک باعث سرد و ضعیف و شل شدن عضلات معده شده، ضمن این که آسیب‌هایی به کبد و طحال وارد می‌کند و منجر به سردی کبد و اختلال هضم می‌شود.

هندوانه خوب باید شکننده و ترد باشد و ریشه در داخل بافت خوراکی خود نداشته باشد و اگر به هر رنگ باشد ـ از زرد گرفته تا قرمز ـ باید طعم شیرین داشته باشد.

مصرف میوه‌های با طبع خنک ازجمله هندوانه در فصول گرم جزو بهترین انتخاب‌ها هستند.

منبع: برترین ها

آنچه که ماه تولد در مورد سلامتی تان می‌گوید+عکس


بسیاری از افراد در تمامی دنیا به نشانه‌های «زودیاک» اعتقاد دارند. نشانه‌های زودیاک، فلکی هستند و به عبارتی نمادهایی در طالع بینی برای توصیف شخصیت‌های مختلف با توجه به تاریخ تولد افراد وجود دارد.

 بسیاری از افراد در تمامی دنیا به نشانه‌های «زودیاک» اعتقاد دارند. نشانه‌های زودیاک، فلکی هستند و به عبارتی نمادهایی در طالع بینی برای توصیف شخصیت‌های مختلف با توجه به تاریخ تولد افراد وجود دارد. به عنوان مثال زودیاک ماه تیر، خرچنگ است. برخی معتقدند ماه تولد بر روی بعضی از ویژگی‌های شخصیتی موثرند. اخیرا ارتباطی میان ماه‌های تولد و ابتلا به برخی از بیماری‌ها کشف شده است.

آنچه که ماه تولد در مورد سلامتی تان می‌گوید+عکس

 

 با توجه به تحقیقات جدید ماه تولد شما می‌تواند تعیین کننده این باشد که در دراز مدت احتمال بروز چه بیماری‌هایی در بدنتان بیشتر است.

ژانویه( 11 دی تا 11 بهمن)

مردان: یبوست، زخم معده، کمر درد

زنان: میگرن، مشکلات یائسگی، حمله قلبی

 

فوریه (12 بهمن تا 9 اسفند)

مردان: مشکلات تیروئید، بیماری های قلبی، آرتروز

زنان: آرتروز، مشکلات تیروئید، لخته شدن خون

 

مارس( 10 اسفند تا 11 فروردین)

مردان: آب مروارید، بیماری های قلبی، آسم

زنان: روماتیسم، یبوست

آوریل ( 12 فروردین تا 10 اردیبهشت )

مردان: آسم، پوکی استخوان، مشکلات تیروئید

زنان: پوکی استخوان، تومور، برونشیت

می (11 اردیبهشت تا 10 خرداد )

مردان: افسردگی، آسم، دیابت

زنان: آلرژی های مزمن، پوکی استخوان، یبوست

ژوئن (11 خرداد تا 9 تیر )

 

مردان: وضعیت قلب، آب مروارید، برونشیت مزمن

زنان: بی اختیاری، روماتیسم

جولای (10تیر تا 9 مرداد)

 

مردان: روماتیسم، آسم، تومورها

زنان: درد مزمن گردن، آسم، تومورها

آگوست (10مرداد تا 9 شهریور)

 

مردان: آسم، پوکی استخوان، مشکلات تیروئید

زنان: لخته های خون، روماتیسم

سپتامبر (10 شهریور تا 8 مهر)

مردان: آسم، پوکی استخوان، مشکلات تیروئید

زنان: پوکی استخوان، مشکلات تیروئید، تومورهای بدخیم

 

اکتبر (9 مهر تا 9 آبان)

مردان: مشکلات تیروئید، پوکی استخوان، میگرن

زنان: کلسترول بالا، پوکی استخوان، کم خونی

نوامبر (10 آبان تا 9 آذر)

مردان: مسائل پوستی مزمن، بیماری های قلبی، مشکلات تیروئید

زنان: یبوست، حمله قلبی، وریدهای واریسی

دسامبر (10 آذر تا 10 دی)

مردان: آب مروارید، افسردگی، بیماری قلبی

زنان: برونشیت مزمن، آسم، لخته شدن خون

منبع:جام جم

با ۸ عامل عجیب ابتلا به یبوست چطور مقابله کنیم؟


ابتلا به یبوست در اغلب موارد به دلیل عادات ناسالم زندگی مثل رژیم غذایی کم فیبر، عدم نوشیدن آب کافی، عدم تحرک بدنی و بی توجهی به اجابت مزاج، است.

 یبوست معمولا به دلیل اختلالات عملکردی روده رخ می دهد تا مشکلات ساختاری. ۸ عامل تعجب آور ابتلا به این عارضه از این قرارند:

کم کاری تیروئید: در صورت کم کار بودن تیروئید، متابولیسم نیز کند شده و حرکات عضلات روده کاهش پیدا می کند و در نتیجه، حرکت مدفوع در طول روده بزرگ به کندی صورت می گیرد. با بالا رفتن سن، احتمال کم کاری تیروئید بیشتر می شود. خوشبختانه با اصلاح کم کاری تیروئید توسط پزشک، مشکل یبوست ناشی از آن هم برطرف می شود.

افسردگی: واقعیت این است که مبتلایان به افسردگی فعالیت کمی دارند و ممکن است که مصرف کربوهیدرات در آنها زیاد باشد. پرخوری و کم تحرکی و پیروی از یک رژیم غیرمتعادل و کم فیبر، همه اینها به یبوست در فرد منجر می شوند. اگر به افسردگی مبتلا هستید، حتما به پزشک و روانشناس، مراجعه کنید تا افسردگی در شما شدت نگیرد.

مصرف برخی از داروها: از جمله داروهایی ک در ایجاد یبوست نقش دارند، مسکن ها، به خصوص اوپیودها و داروهای نارکوتیک، هستند. این داروها، فعالیت کل بدن، از جمله روده بزرگ، را کم می کنند. سایر داروها که می توانند در بروز یبوست نقش داشته باشند، عبارتند از: داروهای ضدافسردگی، ضداسیدهایی که حاوی آلومینیوم یا کلسیم هستند، داروهای ضدگرفتگی عضلانی و داروهای ضدتشنج (در بیماری صرع)، آرام بخشها، داروهای ضدپارکینسون، مسدودکننده های کانال کلسیم در بیماری پرفشاری خون و مشکلات قلبی.

مکمل ها: اگر به کمبود آهن مبتلا هستید یا باید از مکمل کلسیم استفاده کنید، مصرف این مکمل ها را قطع نکنید بلکه فیبر بیشتری به غذای مصرفی خود اضافه کنید و یا از ملین های خفیف کمک بگیرید تا یبوست شما برطرف شود.

بارداری: یبوست در دوران بارداری به دلیل ترشح هورمون ها ایجاد می شود. هورمون پروژسترون باعث آرامش عضلات روده و در نتیجه، کندی حرکات روده می شود.

همچنین، وزن رحم نیز بر روی لوله های گوارشی فشار وارد می کند. رحم بر روی روده ها سوار شده و آنها را تحت فشار قرار می دهد.

زیاده روی در مصرف ملین ها: اگر هر از گاهی از داروهای ملین استفاده کنید، مشکلی پیش نمی آید اما مصرف روزانه ملین ها، می تواند به بروز یبوست منجر شود.

سندرم روده تحریک پذیر: در اثر ابتلا به این سندرم انقباضات روده بزرگ با تاخیر صورت می گیرد و در نتیجه، فرد به یبوست مبتلا می شود. همچنین، فرد دچار دردهای شکمی و انقباضات شکم می شود. سندرم روده تحریک پذیر خفیف را می توان با اصلاح رژیم غذایی و تغییر روش زندگی، کنترل کرد اما در مواردی که بیماری متوسط یا شدید باشد، نیاز به مصرف دارو است.

شکلات: شکلات تیره، به دلیل وجود مقادیر زیاد آنتی اکسیدان یک ماده غذایی سالم به شمار می آید اما مصرف بیش از حد آن، به خصوص اگر به سندرم روده تحریک پذیر مبتلا باشید، می تواند دردسرساز باشد. اگر احتمال می دهید که یبوست شما با مصرف شکلات در ارتباط است، مقدار شکلات مصرفی را کاهش بدهید.

منبع:جام جم

معجزه مصرف یک قاشق سرکه سیب

 آیا تا به حال چیزی درباره فواید نوشیدن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب در روز شنیده اید؟ اگر این گونه نیست، باید بدانید که سرکه سیب محصولی فراتر از یک چاشنی سالاد محسوب می شود.

به گزارش "استپ تو هلث"، سرکه سیب در نتیجه یک فرآیند تخمیر طولانی مدت کربوهیدارت هایی مانند انگور، سیب زمینی، نارگیل، چغندر و سیب به دست می آید.

این فرآیند کند و طولانی به منظور حفظ ترکیبات زیست فعال مانند اسید استیک، اسید گالیک، کاتچین، اپیکاتچین، و اسید کافئیک صورت می گیرد. هدف از این فرآیند حصول اطمینان از حفظ ویژگی های آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی در سرکه است.

هنگامی که مدت زمان تخمیر طولانی است، سرکه نوعی شبکه عنکبوتی را توسعه می دهد که ظاهری تیره به آن می بخشد. این نشانه ای از کیفیت بالاتر محصول بوده و وضعیت ایده آل برای مصرف سرکه سیب محسوب می شود.

با این وجود، سرکه سیب معمولا فیلتر و پاستوریزه شده و بر همین اساس ظاهری شفاف پیدا می کند که در سرکه های سیب موجود در فروشگاه ها مشاهده می شود.

سرکه سیب یک نوشیدنی قلیایی ساز است

این به معنای آن است که مصرف این ماده برای کاهش اسیدیته بدن ایده آل است و از این رو، شرایط بهتری را برای سلامت کلی ایجاد می کند.

افزون بر این، نوشیدن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب در روز به پیشگیری از بیماری های جدی مانند سرطان کمک می کند.

فراموش نکنید که رژیم غذایی با محتوای بالای چربی، نمک و دیگر مواد غذایی مشابه می تواند pH بدن را اسیدی سازد، که این شرایط برای تکثیر ریزجانداران سمی ایده آل است.

سرکه سیب به گوارش کمک می کند

نوشیدن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب علائم گوارش کند یا سنگین، گرفتگی و اختلال شکمی را تسکین می دهد. این ماده در به حداقل رساندن حس اسیدیدته معده و سوزش سر دل کمک می کند.

مصرف سرکه سیب پس از خوردن غذاهای غنی و سنگین برای پیشگیری از پدیدار شدن این علائم ایده خوبی محسوب می شود.

اگر چنین مشکلات پیش از این ایجاد شده اند، شما همچنان می توانید با مصرف سرکه سیب علائم را کاهش دهید.

سرکه سیب برای دیابت مفید است

اسید استیک موجود در سرکه سیب به کاهش سطوح قند در خون کمک می کند، زیرا از گوارش کامل کربوهیدارت های پیچیده جلوگیری می کند.

نوشیدن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب آنزیم هایی که مسئول تجزیه کربوهیدارت ها هستند را غیر فعال می کند. از این رو، این محصول از انباشت گلوکز در خون و افزایش شدید قند پیشگیری می کند.

سرکه سیب از بیماری قلبی عروقی پیشگیری می کند

سرکه سیب حاوی سطوح بالا از اسید کلروژنیک است. این ترکیب اکسیداسیون کلسترول بد (LDL) را مهار می کند، که به بهبود سلامت قلب و عروق منجر می شود.

اگر سطوح کلسترول شما بیش از اندازه بالا است، غذاهایی با محتوای چربی بالا را از رژیم غذایی خود کنار بگذارید و روزانه یک قاشق غذاخوری سرکه سیب بنوشید.

سرکه سیب گرفتگی بینی را کاهش می دهد

اثر آنتی بیوتیک سرکه سیب به کاهش خطر عفونت کمک می کند. همچنین، این محصول میزان مخاط را کاهش داده و سینوس ها را پاکسازی می کند و از این رو، گرفتگی کمتری در آنها دیده می شود.

اگر علاقه به مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری سرکه سیب ندارید، این کار را حداقل زمانی که دچار آنفلوآنزا شده اید، انجام دهید.

مصرف سرکه سیب به مدت 10 روز معمولا برای از بین بردن مشکل کفایت می کند.

همچنین، اگر به گلو درد یا مشکلات التهابی مبتلا شده اید، سرکه سیب در کاهش و از بین بردن آنها موثر عمل می کند.

سرکه سیب به سود جمعیت باکتری روده عمل می کند

آیا از یبوست مزمن یا گاه به گاه رنج می برید؟ در این مورد، نوشیدن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب از تداوم این مشکل پیشگیری می کند.

بر خلاف باور عمومی، سرکه سیب موجب شکل گیری مشکلات اسیدیته نمی شود، زیرا یک غذای قلیایی است.

سرکه سیب کلیه ها را سمزدایی می کند

آیا از عفونت های کلیوی رنج می برید یا سنگ های کلیه برای شما مشکل آفرین شده اند؟ اگر این گونه است، مصرف یک قاشق غذاخوری سرکه سیب هنگام صبح را مد نظر قرار دهید.

همچنین، دنبال کردن توصیه پزشک خود و نوشیدن آب به میزان کافی را فراموش نکنید. اگر به مصرف آبمیوه علاقه دارید، اطمینان حاصل کنید فاقد شیرین کننده باشند. همچنین، نمک را به مدت دو هفته از رژیم غذایی خود کنار بگذارید.

سرکه سیب به کاهش وزن کمک می کند

به همراه یک رژیم غذایی سالم و ورزش، نوشیدن دو قاشق غذاخوری سرکه سیب در روز آهنگ سوخت و ساز را تسریع می کند.

سرکه سیب سرشار از ویتامین B6 و لسیتین است و به سوزاندن چربی جمع شده در بدن به واسطه یک رژیم غذایی ضعیف کمک می کند.

سرکه سیب را چگونه مصرف کنیم

دو روش برای نوشیدن سرکه سیب وجود دارند. گزینه ساده نوشیدن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب است. اما اگر عطر و طعم آن برای شما بیش از اندازه قوی است، می توانید آن را در یک لیوان آب، چه سرد یا گرم، ترکیب کنید.

منبع:عصر ایران

داستان تلخ آب رفتن کلیه‌ها

شاید برای شما هم این سوال مطرح باشد که چرا هر بار کلیه‌هایتان را سونوگرافی می‌کنید، سایز آنها به صورت دقیق نوشته می‌شود. دلیل انجام این کار، اهمیت اندازه کلیه‌ها در سلامت و عملکرد آنهاست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ احتمالا با افرادی مواجه شده‌اید که از کوچک شدن کلیه‌شان صحبت می‌کنند و دلیل بروز بیماری کلیوی خود را کاهش سایز کلیه عنوان می‌کنند و به شما توصیه می‌کنند حتما با بررسی‌های سالانه نسبت به سلامت کلیه‌های خود اطمینان حاصل کنید.
اندازه یک کلیه سالم که در خانم‌ها و آقایان متفاوت است، چقدر باید باشد؟ به گفته متخصصان، طول کلیه در خانم‌ها بین 95 تا 110 میلی متر و در آقایان 105 تا 120 میلی‌متر است. اگر اندازه کلیه کمتر از این مقدار باشد یا اختلاف سایز بین کلیه‌ها بیش از ده میلی‌متر باشد، این نشان‌دهنده کوچک شدن کلیه است.
دکتر آریا جنابی، فوق تخصص بیماری‌های کلیه و فشار خون، رئیس بخش دیالیز بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره دلایل کوچک شدن کلیه‌ها می‌گوید: از نظر ساختاری، کلیه‌ها از واحدهایی تشکیل شده که به آنها نفرون می‌گویند. سوخت و ساز پروتئین‌ها در بدن باعث آزادسازی سمومی در بدن می‌شود که این سموم با کمک نفرون‌ها از طریق ادرار دفع می‌شوند.
نفرون‌ها چگونه شکل می‌گیرند؟
هر نوزادهنگام تولد یک تا یک میلیون و 100 نفرون در هر کلیه دارد. گاهی افت شدید فشار خون مادر در دوران بارداری و سوءتغذیه می‌تواند باعث تشکیل نشدن نفرون‌ها، آسیب کلیه و رشد نکردن آن شود و کودک با یک کلیه هیپوپلاستیک به دنیا می‌آید. بنابراین یکی از دلایل کوچک بودن کلیه می‌تواند ارثی باشد و فرد تا زمانی که سونوگرافی از کلیه نداشته باشد، متوجه این مساله نشود.
دکتر جنابی در ادامه اظهارات خود ابتلای فرد به بیماری ریفلاکس را یکی دیگر از عوامل کوچک شدن کلیه عنوان می‌کند و می‌گوید: در مواقعی ادرار به دلیل وجود نقص در ساختار حالب (مجرای اتصال کلیه به مثانه) باعث می‌شود مثانه تخلیه نشود، ادرار پس بزند و داخل کلیه برود.
در این حالت کلیه دچار ریفلاکس شده است. این وضعیت در صورتی که خفیف باشد به مرور رفع می‌شود، اما گاهی باعث آسیب به کلیه و کوچکی آن می‌شود و فرد در سنین بالا متوجه این آسیب می‌شود. نفرون‌ها وقتی از بین بروند، دیگر قابل برگشت نیستند چون مانند بافت کبد ترمیم نمی‌شوند.
تاثیر مصرف دارو در کوچک شدن کلیه
گاهی بروز اختلالات ساختاری در شریان کلیه علت کوچک شدن کلیه است. مصرف بیش از اندازه برخی داروها بخصوص مسکن‌ها و قرص‌های ضد بارداری در افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه ای، می‌تواند باعث ترومبوز (لخته) عروق یا شریان اصلی کلیه شود. این مسأله آرام آرام باعث از بین رفتن نفرون‌ها شده و کلیه از یک سمت، یا کلا اندازه‌اش کوچک‌تر می‌شود. کم‌آبی شدید، کاهش مصرف مایعات و عفونت‌های بسیار شدید باعث می‌شود خون به کلیه‌ نرسد و آسیب ببیند.
کلیه‌های مینیاتوری
در مواقعی فرد با کلیه کوچک به دنیا می‌آید. با آن‌که اندازه کوچکی دارد، اما عملکردش کاملا طبیعی است. این به معنای یک اختلال نیست و به این کلیه‌ها مینیاتوری گفته می‌شود.
رابطه مستقیم کلیه در سکته قلبی و مغزی
کلیه علاوه بر تصفیه سموم از بدن، باعث آزادسازی هورمون‌هایی می‌شود که کار آنها خونسازی در بدن است. در مواقعی که کلیه دچار آسیب می‌شود، میزان ویتامینD ‌فعال در بدن نیز کاهش می‌یابد. چرا که ویتامین D که برای حفظ عروق کرونر، حفظ رشد بدن، حفظ استخوان‌ها، عروق مغزی حتی در حفظ نرون‌ها اعصاب محیطی نقش دارد، در کلیه‌ها فعال می‌شود.
دکتر جنابی ادامه می‌دهد: یکی ازعلل عمده سکته‌های قلبی و مغزی اختلال عملکرد کلیه است.در واقع کوچک شدن کلیه رابطه مستقیمی با بیماری‌های عروقی، دیابت و فشار خون دارد.
این نفرولوژیست در پاسخ به این پرسش که آیا بستن کمربند طبی توسط افراد مبتلا به دیسک کمر باعث کوچک شدن کلیه می‌شود، می‌گوید: با توجه به این‌که کلیه‌ها در ناحیه خلفی شکم قرار دارند، بستن کلیه باعث آسیب و مسدود شدن شریان کلیه نمی‌شود. مگر آن‌که کلیه پیوندی باشد. در این صورت کمربند می‌تواند به کلیه فشار وارد کند.
وی تأکید می‌کند: در صورتی که فرد به صورت مادرزادی یا از دوران کودکی در اثر بیماری دچار کوچکی کلیه نشده باشد، بروز مشکل در زمان ابتلا به دیسک کمر می‌تواند ناشی از مصرف زیاد مسکن باشد.
رئیس بخش دیالیز بیمارستان حضرت رسول (ص) درباره دفع پروتئین توسط کلیه‌ها می‌گوید: در مواقعی عوامل مختلفی همچون تب بالا، ورزش سنگین یا مصرف زیاد نمک می‌تواند باعث افزایش دفع پروتئین شود که این موضوع نگران‌کننده نیست اما فرد حتما باید به صورت دوره‌ای فعالیت کلیه خود را بررسی کند.در صورتی که دفع میکروآلبومین بیش از سه ماه طول بکشد، زمینه‌های بروز مشکل باید دقیق‌تر بررسی شود
تاثیر نمک بر نفرون‌ها
وقتی تعداد نفرون‌ها در کلیه کاهش می‌یابد، توان کلیه برای دفع نمک و سموم حاصل از مصرف غذاهای گوشتی و در مجموع پروتئین‌ها کمتر می‌شود.
به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند بیماران کلیوی مصرف این گروه از مواد غذایی بخصوص نمک را بسیار کم کنند.
چون وقتی کلیه نتواند نمک و سموم اضافی را دفع کند، باعث ایجاد فشار برای قلب می‌شود.ضمن آن‌که ممکن است هر فرد متناسب با شرایط فیزیکی خاص خود و به تشخیص پزشک با محدودیت مصرف مواد غذایی دیگر همچون گوجه‌فرنگی و غیره مواجه باشد.

منبع:جام جم

خطرناک ترین نوشیدنی ها برای مصرف دارو

نوشیدنی های معمولی از آب میوه ها گرفته تا نوشیدنی های کافئین داری مانند قهوه یا چای ممکن است اثربخشی داروهای خاصی را کاهش دهند و وضعیتی ایجاد کننده که تهدید کننده سلامت است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، خطرناک ترین نوشیدنی هایی که ممکن است برای استفاده از برخی داروهای خاص انتخاب کنید، از این قرار است: 

آب گریپ فروت: آب گریپ فروت بر روی ۵٠ نوع داروی مختلف، اثر منفی می گذارد (از جمله داروهای استاتین). با توجه به اینکه اثر این آب این میوه مرکباتی بیش از ٢۴ ساعت در بدن باقی می ماند، تغییر زمان مصرف دارو نمی تواند مشکل را برطرف کند و فرد باید صبر کند تا بیش از ٢۴ ساعت از زمان مصرف آب گریپ فروت بگذرد و بعد دارورا مصرف کند و یا اینکه باید از نوشیدن آب گریپ فروت خودداری نماید.

آب انار: در آب انار آنزیمی وجود دارد که باعث شکسته شدن بسیاری از داروهای ضد فشار خون می شود.

شیر، شیرسویا، اسموتی های حاوی شیر: کلسیم با داروهای تیروئید تداخل ایجاد می کند. باید حداقل ۴ ساعت از زمانی که داروی تیروئید خورده اید، صبر کنید و سپس می توانید نوشیدنی حاوی کلسیم (مثل شیر) بنوشید.

کافئین (قهوه، چای سبز و نوشیدنی های انرژی زا): مصرف کافئین همراه با داروهای محرک، می تواند تهدید جدی برای سلامتی محسوب شود. مثلا، اگر از داروی افدرین، آسم و آمفتامین استفاده شود و همزمان نوشیدنی حاوی کافئین مصرف شود، برای سلامتی فرد خطرناک است.

نوشیدنی های ورزشی: پتاسیم موجود در نوشیدنی های ورزشی، در صورت مصرف ھمزمان نوشیدنی با بعضی از داروهای قلبی یا داروھای ضد فشار خون، می تواند خطرناک باشد.

چای سبز: چای سبز و نیز سایر خوراکی ھای حاوی ویتامین کا مثل بروکلی و کلم پیچ را نباید با داروهای رقیق کننده خون مثل کومارین یا وارفارین مصرف کرد چون اثردهی آنها به شدت کاهش می یابد.

دوغ: دوغ هم اثراتی مشابه شیر داشته، بنابراین استفاده از آن هم توصیه نمی‏شود. این نوشیدنی نیز حاوی کلسیم است که برخی داروها با اتصال به آن از جذب کلسیم جلوگیری می‏ کند؛ پس به‌ طور کلی آب گزینه بهتری نسبت به سایر نوشیدنی ‌هاست.

منبع:آوای سلامت

انتهای پیام/

این ۹ اخطار بدن را جدی بگیرید!

بدن ما مکانیسمی است که در آن خیلی چیزها در یک زمان اتفاق می افتد. و خیلی وقت ها با اخطارهایی کمبودهایش را به ما نشان می دهد. اگر این اخطارها نادیده گرفته شوند منجر به مشکلات جدی تری می شوند. 
 
بی خوابی، زودرنجی و گرفتگی عضلات پا 
 
اگر دچار چنین مشکلاتی هستید بدن تان نیاز به منیزیم و پتاسیم دارد. برای دریافت آن ها غذاهایی مثل گوجه فرنگی، پرتقال، موزو اسفناج مصرف کنید. 
 
خشکی پوست 
 
خشکی پوست نشاندهنده کمبود ویتامین E در بدن است. بنابراین باید سبزیجات، روغن، آجیل و ماهی بیشتری مصرف کنید. 
 
میل به شیرینی جات 
 
گاهی اوقات خیلی ناگهانی هوس شیرینی می کنید. ممکن است علت آن استرس، افسردگی یا خستگی باشد. پس بدن درخواست گلوکز می کند. برای این که چاق نشوید شکلات تلخ یا عسل بخورید. 
 
میل به خوردن یخ 
 
اگر زیاد هوس یخ می کنید ممکن است مشکل کم خونی داشته باشید. کمبود آهن. برای رفع کمبود آهن غذاهایی مثل گوشت گاو و تخم مرغ بخورید. البته بهتر است در این مورد با پزشک مشورت کنید. 
 
خونریزی لثه 
 
اگر هنگام مسواک زدن دندان ها خونریزی می کنند ممکن است کمبود ویتامین C داشته باشید. برای رفع کمبود ویتامین C این غذاها را بخورید: مرکبات، اسفناج، فلفل قرمز و سبز، گوجه فرنگی، کاهو، گل کلم و کلم بروکلی. 
 
ناخن ها و موهای شکننده 
 
ناخن ها و موهای شکننده نشاندهنده کمبود ویتامین B هستند. برای رفع کمبود این ویتامین شیر و قارچ بیشتری مصرف کنید. 
 
حلقه اطراف مردمک چشم 
 

این مشکل معمولا برای افراد بالای ۵۰ سال بوجود می آید و کاملا طبیعی است اما اگر برای جوان ترها پیش بیاید غیر عادی است و نشاندهنده سطح کلسترول بالاست. در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید.
 
 
منبع: سلامت نیوز