میثاق طب

جمع آوری اطلاعات پزشکی

میثاق طب

جمع آوری اطلاعات پزشکی

وقتی این دستگاه جای مغز شما را می‌گیرد

 یکی از وسایل الکترونیکی بسیار محبوب در عصر حاضر، روی مغز هم به لحاظ جسمی و هم به لحاظ روانی تاثیر بسیار بدی می‌گذارد و سبب معلولیت ذهنی شدید افراد حتی در سنین جوانی می‌شود.

 کارشناسان هشدار می‌دهند استفاده و وابستگی به تلفن‌همراه هوشمند سبب کاهش ضریب هوشی افراد شده‌ است.


گفتنی است براساس جدیدترین تحقیقات محققان دانشگاه واترلو کشور کانادا افراد امروزه به جای تکیه بر هوش خود برای انجام کارهایی چون به‌ خاطر آوردن و حفظ شماره تلفن‌ها، پیداکردن موقعیت‌های جغرافیایی و حتی یادگیری کلمات به زبان‌های بیگانه به‌ شدت از تلفن‌ همراه استفاده می‌کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، ذخیره‌سازی حجم فراوانی از اطلاعات و نیز وجود انواع application های کاربردی بر روی این دستگاه و حتی نرم‌افزار‌های به یادآوری قرار‌های کاری سبب افت حافظه افراد و عدم تمرین‌یافتگی آن شده است.

کارشناسان با انجام توانسنجی بر روی افراد دریافته‌اند بیشتر افراد امروزی که از گوشی تلفن‌همراه هوشمند استفاده می‌کنند این دستگاه را مانند ذهن دوم خود می‌دانند و در بسیاری از امور حتی به خاطر آوردن پیام‌ها و نامه‌های رد و بدل شده به آن مراجعه می‌کنند.

بر اساس تحقیق بر روی 660 فرد داوطلب برای مقایسه قوه تفکر تحلیلی و بصری در دو گروه بین استفاده از تلفن‌همراه و بدون استفاده از تلفن‌همراه هوشمند کارشناسان دریافته‌اند قوه تفکر تحلیلی و بصری افرادی که به طور مرتب از وسایلی مانند گوشی تلفن همراه هوشمند استفاده می‌کنند از اعتماد به نفس کمتری به هنگام برخورد با حوادث ناگهانی و نیاز به استفاده از توانایی‌های ذهنی خود مانند به یاد‌آوردن مسیر یا شماره تلفن به نسبت سایر افراد برخوردار هستند.

در عین حال علاوه بر کاهش سطح هوش و قدرت نیروی حافظه استفاده بیش از حد از گوشی‌های تلفن همراه می‌تواند سبب افسردگی، کاهش تمرکز، بروز انواع سرطان به‌ویژه سرطان مغز به خاطر تشعشعات مضر امواج مایکرو‌ویو ساطع شده از دستگاه، انتقال بیماری‌های ویروسی، باکتریایی و حتی انگلی و نیز مشکلات شنوایی در افراد شود.

کارشناسان دریافته‌اند استفاده از تلفن‌همراه و کاهش فعالیت و تحرک باعث مرگ سلول‌های عصبی در مغز و افزایش ابتلا به مشکلاتی چون افسردگی و نیز کاهش حجم سلول‌های خاکستری در مغز که مسئول یادگیری هستند می‌شود و در نتیجه فرد به انواع بیماری‌های روانی و کاهش سطح ضریب هوش و قدرت حافظه دچار می شود.

کارشناسان انجام بازی‌های ذهنی، وابستگی کمتر به تلفن‌همراه و انجام ورزش را برای داشتن ذهنی هوشیار و حافظه‌ای قوی توصیه اکید می‌کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد