میثاق طب

جمع آوری اطلاعات پزشکی

میثاق طب

جمع آوری اطلاعات پزشکی

مشکل دردناکی به نام "بوی بد دهان"/بعد از غذا به هیچ وجه چای نخورید

اکثر افرادی که از بوی بدن دهان رنج می‌برند، مشکلات گوارشی و معده‌ دارند.

پیمان ادیبی، متخصص گوارش و استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛اظهار داشت: اکثر افرادی که از بوی دهان رنج می‌برند در معاینات اولیه مشکلات دندانپزشکی نداشته و اختلالی در ناحیه‌ سینوس ندارند و معمولا دچار بیماری‌های معده از جمله ریفلاکس می‌باشند.

وی در ادامه بیان داشت: برخی از باکتری‌های موجود در دهان، بعد از تخمیر مواد غذایی، گازهایی همچون ترکیبات اکسید گوگرد متصاعد می‌کنند که سبب ایجادبوی نامطبوعی در داخل دهان می‌شوند. 

این متخصص گوارش پیرامون راه‌حل برای مشکل این افراد، ابراز داشت: در چنین افرادی با رعایت بیشتر بهداشت دهان و دندان همچون مسواک زدن منظم، کشیدن نخ دندان، دهان‌شویه و استفاده از مواد معطر همچون پونه و نعنا و آویشن در کاهش این باکتری‌ها و از بین بردن بوی بدن دهان موثر است.

ادیبی در ادامه عنوان کرد: معمولا افرادی که با این اقدامات بوی بد دهان آنها بهبود نمی‌یابد، دچارمشکلات گوارشی همچون بازگشت نامتناسب ترشحات معده به داخل مری و یا حلق (ریفلاکس) هستند.

این متخصص گوارش در ادامه اظهار داشت: توصیه می‌شود کسانی که دچار ریفلاکس معده می‌باشند، از مصرف غذاهای پرحجم به خصوص در وعده‌ی شب اجتناب نموده و فاصله‌ وعده‌شام و زمان خواب را بیشتر کنند و پس از صرف غذا از مصرف چای که سبب شل شدن دهانه‌ معده و بازگشت اسید و ترشحات معده به داخل مری می‌شوند، اجتناب کنند.

پیمان ادیبی در پایان تصریح کرد: در صورتی که افراد دارای علائمی همچون سوزش پشت جناغ یا ترش کردن مکررهستند، لازم است جهت درمان و رفع مشکلات گوارشی به پزشک متخصص مراجعه کنند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد